Wat doe je als band om je eigen muziek te verkopen aan een totaal nieuw publiek? Linkin Park heeft daarover nagedacht en kwam tot de conclusie om een game uit te brengen gebaseerd op hun songs. "Niet zo speciaal," zou je denken, "tientallen groepen deden het al voor," maar toch is 8-bit Rebellion anders. Het is geen ritmegame zoals Guitar Hero, Rock Band, DJ Hero of een sing-along game zoals Singstar en Lips. Nee, het is een social community-game met een verhaal.
Eerst en vooral is deze Linkin Park-game een adventure. Jouw personage belandt in een wereld waar de 8-bit inwoners worden geterroriseerd door de PixxelKorp agents, die HD verkiezen. De band verzet zich tegen de HD-omvorming, maar dan moeten ze wel proberen niet voor de voeten van de agents te lopen. De mannen en vrouwen van PixxelKorp stelen de muziek van Linkin Park en jij bent de gewezen persoon om die tracks terug te winnen.
Je wordt als lid van de rebellen van het ene personage naar het andere gestuurd en moet eigenlijk zelden een echte uitdaging aangaan. Soms wordt er van je verwacht dat je twintig affiches doorheen de locaties afplakt met het logo van de rebellen, andere keren moet je alle muizen buiten een bar mollen. De ontwikkelaars hebben ons weinig uitdaging geboden en geven ons vaak repetitief werk. Positief is dat het verhaal in anderhalf uur reeds is uitgespeeld en je als beloning een aantal tracks van Linkin Park vrijspeelt (zowel de originele versies als 8-bit-versies). Het is dus goed dat de makers niet hebben besloten het spel zo lang mogelijk te rekken met nog meer onmogelijke zoekopdrachtjes. Hoewel je na het uitspelen van de main story toch de melding krijgt uit te kijken naar andere NPC's die nog opdrachten hebben voor je...
Daarnaast hebben de makers de hele game overgoten met een social networking-sausje. Je moet voor aanvang van een nieuw spel een account aanmaken op het BotMe netwerk, waarna je jouw personage helemaal kunt personaliseren. Vervolgens kom je terecht in de MMO-wereld waar verschillende spelers gezellig zitten te keuvelen. Helaas is dit niet real-life: je ziet wel de mensen die op dat moment zijn ingelogd, maar je ziet enkel een selectie zodat het scherm niet volgepropt zou worden en de personages zijn computergestuurd (anders zou iedereen elkaar onmiddellijk de oplossingen kunnen laten zien).
Dan is de vraag of er na de storyline nog iets te beleven valt. Ik vermoed van wel. De game is een goede plek voor Linkin Park-fans om samen te komen en elkaars ervaringen te delen. Je kan je personage en zijn appartement steeds verder aanpassen en uitbreiden en je krijgt daardoor een soort Second Life-gevoel. De ontwikkelaars bij Artificial Life hebben verteld dat er regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd en zo zal het balletje blijven rollen.
Wij hebben de game getest op zowel de iPhone 3G als de iPad (onder de naam 8-bit Rebellion HD), waarbij het grotere scherm van de iPad meer voordelen bood dan het zakformaat van de iPhone. Doordat het apparaat een betere processor heeft, kan het veel meer berekenen dan de iPhone en dat merk je op de laatstgenoemde ook. Locaties waar veel spelers rondlopen, zijn zeer gevoelig voor storende framerate drops en andere irritaties. Dit zou op de 3Gs-versie van de iPhone veel beter moeten zijn, al hebben we dit niet uitgeprobeerd. De iPad-versie speelt lekker soepel en heeft ook een iets betere besturing. Heb je enkel een iPhone, kies dan deze game als je van Linkin Park houdt en een iPhone 3Gs bezit. iPad-eigenaars moeten resoluut kiezen voor de HD-versie van 8-bit Rebellion.
iPhone: Prijs: €3,99 / grootte: 145 mb / te vinden in de AppStore, onder Games!
iPad: Prijs: $4,99 / grootte: 189 mb / te vinden in de AppStore, onder Games!
Linkin Park: 8-bit Rebellion heeft een slap verhaaltje, maar is een lekkere game, perfect voor de iPad.