Next Forum » Next » Ledenartikelen » [Review][DS] New Super Mario Bros.
Pagina uitprinten | Vriend aanbevelen | Voeg onderwerp aan favorieten toe
Plaats nieuw onderwerp Beantwoorden
Auteur
Bericht « Vorig onderwerp | Volgend onderwerp »
Ben
Next Thing


Berichten: 1658
Warned(1)

Lamp [Review][DS] New Super Mario Bros. Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina


De boxart

New Super Mario Bros.


Pff... Weer een Mario-titel, een titel zoals alle andere... Heeft onze vriend nog wel iets leuks te bieden? Eerst twijfelde ik of het spel me wel zou interesseren, of mijn DS niet grandioos weg zou vliegen omdat het zo'n slecht spel zou zijn, maar uiteindelijk wist het leuke doosje mij toch te overhalen. Toen we thuiskwamen, deed ik wat iedereen in mijn positie gedaan zou hebben: het spel spelen! Zag je niet aankomen, hé? Waar was ik...? Oh ja, ik stak dus het kaartje in mijn DS, en daarna begon er een filmpje dat me helemaal meenam...



Let the Chase Begin.


Het spel laat een filmpje zien dat je meteen in de juiste stemming brengt. "Peach en Mario, het altijd gelukkige stelletje, staan bij het kasteel van de prinses. Alles ziet er mooi uit, er is geen vuiltje aan de lucht... Wat kan het leven toch zalig zijn, hé? Ze staan bij het kasteel, wanneer er opeens een wolk op het kasteel afgaat! Onze loodgieter vermoedt al iets, dus kijkt hij richting het kasteel. Dan, op een 'onverwacht' moment, valt de donkere wolk de torens van het kasteel aan. Het bange prinsesje en onze leidingmaker springen allebei in de lucht van het schrikken. Natuurlijk moet Mario weer de held spelen en rent richting kasteel. Wat hij niet verwacht, is een aanval van de andere kant, die hem duur komt te staan. Want dan sluipt, ja sluipt, een klein mormel genaamd Bowser Jr. het toneel op. De vuile draak heeft het op de prinses gemunt, anders is hij de naam Bowser niet waard. Hij grijpt Peach beet en rent met haar weg, terwijl Mario tegen de wolk vecht. Mario merkt de kleine schildpad echter op, en rent hem achterna. Hij wordt geraakt door een onbekend ding (waarschijnlijk de stekels op de rug van Jr.) en wordt klein, maar onze vriend geeft nog niet op! Hij rent Jr. achterna." En hierna eindigt het filmpje... Daarna ben je klaargestoomd om de wereld van New Super Mario Bros. binnen te treden. Het spel draait, nadat je het filmpje hebt gezien, allemaal om het achtervolgen van Jr., om hem daarna klem te zetten.

Welke weg zou ik nu nemen, zo verwarrend...


Zoals in een aantal Mario-games zijn er in elk landje levels waar je door moet voor je tegen een baas kan vechten. Het leuke aan deze titel is dat je zelf je weg kan kiezen. Wanneer je bijvoorbeeld op een splitsing komt, kan je dus kiezen welke kant je op gaat, zonder de andere te moeten proberen. Er zijn natuurlijk ook perfectionisten die alle levels uitspelen, ga uw gang, zeg ik dan. Wat ook nieuw is, is dat er in elk level drie grote munten te verzamelen zijn. Met deze munten kan je shortcuts en "shops" vrijspelen. In het midden van elk landje staat ook een toren, daarbinnen bevindt zich de tussenbaas. Enkel als je zo'n toren uitspeelt, kun je saven; anders niet. Dat is soms wel irritant, want je moet altijd terug van die toren beginnen. Na elke grotere toren kan je natuurlijk ook saven. Er zijn ook levels waar je niet zo gemakkelijk doorkomt, omdat je bijvoorbeeld geen idee hebt hoe ver je in een level zit, bijvoorbeeld in het Banshee-huis. Dit is een verlaten en bespookt huis, waar je niemand tegenkomt behalve een paar irritante klopgeesten. Er zijn ook geheime wegen die niet op de kaart staan aangegeven, zoals één naar het kanon dat je van wereld 2 rechtstreeks naar wereld 5 stuurt. Soms is dit wel handig; maar de perfectionisten op het gebied van games willen alles uitspelen, dus die gebruiken ze de kanonnen niet zo graag. Ook zijn er coole dingen, zoals dat je, wanneer je een grote toren uitspeelt als je Mini-Mario bent, ook naar een alternatieve wereld wordt gestuurd. Er is ook de mogelijkheid dat je een reservebloem kan pakken. Wanneer je weer eens geraakt wordt door een schildje, kan je gewoon een bloem uit je zakken halen. De bazen in de grote torens hangen af van het wereldje waar je in zit; bijvoorbeeld een reusachtige worm in de woestijnwereld, een vis in strandwereld, en ga zo maar door. Zo zie je maar, er is veel afwisseling tussen de verschillende werelden van New Super Mario Bros.!


Rendez-vous?


Zoals bij elk Mario-spel zijn er vijanden. Twee daarvan zijn natuurlijk Bowser en zijn kleintje, maar hoe zit het met de rest? Wel, ik zal je wat vertellen, al je vroegere beste vijandjes zijn allemaal terug om jou te pakken te krijgen! Zo zul je zien dat iedereen van de partij is, van de kleine Goomba's tot de reusachtige Skeletschildpadjes. Ook kom je de vliegende kanonskogels tegen, of de raketten die overal heen vliegen. De gebroeders Hamer zijn er ook weer om je het leven zuur te maken. Er zijn natuurlijk nieuwe vijandjes die je al kende van Yoshi's Island, zoals de vreselijk lastige pinguïns. Om sommige wezentjes te laten verdwijnen, moet je soms reusachtig worden met behulp van de enorm grote paddenstoel, de tegenhanger van de mini paddenstoel. Dus, de vijanden die je te zien krijgt, zul je altijd wel herkennen, op een paar na dan. De Bosses die je aan het eind van elk wereldje moet verslagen, zijn natuurlijk nieuw. Niemand wil het tegen van die oude vijanden opnemen, op ons drakenvriendje na dan. Voor de oudere gamers onder ons: je zal er plezier aan beleven om die oude vrienden van ons nog eens in elkaar te slaan. De besturing van Mario is hetzelfde gebleven, op één klein verschil na dan. Eerst moest je altijd vanonder bij zo'n stenen blok staan om een centje eruit te krijgen. Wel, nu kan het ook van bovenaf! Hoe? Gewoon, je springt de lucht in en vervolgens druk je op je D-Pad omlaag. Dan gaat onze loodgieter met zijn dikke kont op het blokje rammen, zodat je het centje er ook uitkrijgt. Veel gemakkelijker bij "multi coin-blokjes", dat zijn van die blokjes waar je meermaals een centje uit kan krijgen. Je kan ook de moeilijke manier gebruiken, en dat is door middel van een schildje tegen het blokje aanknallen of van een bergje te glijden.



Zo zie je maar, er valt niet te sollen met Mario! | De reuze Goomba komt alleen in de testversies voor


Goede oude tijden.


Als we Mario zeggen, gaan we natuurlijk ver terug in de tijd denken. Zoals ik al zei in de inleiding, je gaat je afvragen of onze vriend de loodgieter ons nog wel iets te bieden heeft. Wel, hij heeft het inderdaad nog. Met deze nieuwe titel heeft hij bewezen dat er nog wat leuks kan gebeuren met vriend en prinsesje-dat-altijd-in-de-problemen-komt. Ja, het verhaal blijft cliché, maar New Super Mario Bros. blijft een topgame. De leuke nostalgische kantjes met daarbij de verfrissende nieuwe gameplay laten zien dat Mario nog heel wat in zijn mars heeft! Bij deze vernieuwde versie zijn we natuurlijk blij met de 3D beeldjes en dat kleurt de game toch wat op! Mario heeft het nog, en dat laat hij met deze game blijken.


Deze titel uit het Mario-gedeelte van gamewereld heeft mij versteld doen staan van wat Mario ons nog te bieden heeft. Gameplay, graphics, noem maar op; deze titel bundelt het allemaal in één groot familiepakket. Mario heeft eindelijk een manier gevonden om de levels niet te langdradig te maken, wat natuurlijk beter is dan bij de vorige games, waar je soms echt je handheld weg moest leggen omdat je het even beu was.
Nintendo mocht trots zijn op zijn Mario-games, wel, Nintendo mag nog steeds trots zijn!

Gameplay: 45/50
Graphics: 17.5/20
Sound: 13/20
Speelduur: 5/5
Moeilijkheidsgraad: 3.5/5

OVERAL SCORE: 87/100


Ik ben blij met deze review, nu zien wat jullie er van vinden! Yaay!

__________________

Dit bericht is 1 keer gewijzigd, het is laatst gewijzigd door Ben op 24-04-2008 om 18:05.

20-04-2008 18:28 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
Henk Mouflon
Redacteur




Berichten: 1522

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Zoals ik al gezegd heb: sterke review Ben! Yep

__________________

20-04-2008 19:02 Henk Mouflon is offline Zoeken naar berichten van Henk Mouflon Voeg Henk Mouflon toe aan je vrienden lijst
Light
Next Thing




Berichten: 4165
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Een hele goede review Ben!Lekker lang, informatief en leuk om te lezen!Yep

Alleen het plaatje met de grote Goomba kwam alleen voor in de testversie van de game.

__________________

20-04-2008 20:17 Light is offline Zoeken naar berichten van Light Voeg Light toe aan je vrienden lijst AIM Schermnaam: scream AIM fire?
Ben
Next Thing


Berichten: 1658
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Bedankt voor de commentaren tot nu toe. Dit is mijn beste review tot nu toe, maar ik verzeker jullie dat dit niet mijn laatste is! Yaay!

@Light: Ik zei toch dat de versie ietsjes anders is, ik wist niet dat de Goomba alleen in de testversie voorkwam, mijn excuses.

__________________

21-04-2008 16:33 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
Light
Next Thing




Berichten: 4165
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Maar in Japan komt er ook geen reuze Goomba voor, het was alleen in de testversie van het spel.Het is helaas nooit in de winkelversie gekomen.

__________________

21-04-2008 16:56 Light is offline Zoeken naar berichten van Light Voeg Light toe aan je vrienden lijst AIM Schermnaam: scream AIM fire?
Ben
Next Thing


Berichten: 1658
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Best jammer eigenlijk.


Onder deze post graag terug ontopic! xD

__________________

21-04-2008 16:57 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
Ruben
Only Next




Berichten: 326
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Sterke review.
De tussentitels zijn ook goed gevonden.

__________________

21-04-2008 17:03 Ruben is offline Homepage van Ruben Zoeken naar berichten van Ruben Voeg Ruben toe aan je vrienden lijst
Ben
Next Thing


Berichten: 1658
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Haha, Bedankt! Yaay! Lukas zei het ook al, het is leuker om eens leuke tussentitels te zien bij een ledenreview. Yaay! Het leek me maar normaal! Yaay!

__________________

21-04-2008 17:05 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
 
Plaats nieuw onderwerp Beantwoorden
Ga naar:

Powered by Burning Board Lite 1.0.2 © 2001-2004 WoltLab GmbH
Nederlandse vertaling door Zidane007nl