Next Forum » Next » Ledenartikelen » [Column] Nieuwe Generaties van Gamers.
Pagina uitprinten | Vriend aanbevelen | Voeg onderwerp aan favorieten toe
Plaats nieuw onderwerp Beantwoorden
Auteur
Bericht « Vorig onderwerp | Volgend onderwerp »
Ben
Next Thing


Berichten: 1658
Warned(1)

[Column] Nieuwe Generaties van Gamers. Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

[Column] Nieuwe generaties van gamers.

Ik zit rustig ergens op een bankje ergens in het park van Borgerhout en verveel me een klein beetje. Maar gelukkig heb ik mijn DS meegenomen! Ik pak hem uit zijn zakje en ik ga ergens onder een boom liggen. Na een paar minuten komen er jongetjes voorbij die naar me staren alsof ik van een andere planeet komt. Uiteindelijk durven ze bij me in de buurt te komen en vragen ze wat ik aan het spelen ben. "Call of Duty 4", is mijn antwoord. Opeens toveren ze hun DS'en te voorschijn en vragen ze om tegen mij te spelen.

Wij, de gamers van deze tijd, zijn waarschijnlijk allemaal opgegroeid met een Gameboy of een N64 in de buurt. Wij hebben de consoles zien evolueren en de handhelds zien komen. Wij kunnen heel nostalgisch terugkijken naar de tijd dat we ons eerste spelletje kregen, dat na een weekje uitgespeeld was. Mario Kart 64 was één van de eerste spelletjes waar ik echt uren achter gekluisterd kon zitten. Vroeger was alles anders... Toen was alles op batterijen en staken we alle stekkers in zodat we lange speelsessies konden houden. Nu lopen we overal rond met de DS of een PSP in de hand. Met onze Xbox 360 of Wii achter het scherm hangen, met graphics waar ze vroeger enkel van konden dromen! Wij mogen ons gelukkig prijzen, maar degenen die zich dubbel mogen prijzen zijn absoluut de kindjes van vier tot tien jaar. Ze zijn juist te jong om de N64 nog te hebben gekend. Ze hebben hun hele leven redelijke graphics gezien en zullen nooit nostalgie zoals wij kunnen beleven. Toch zitten er een paar minpuntjes aan...

Laten we teruggaan naar het potje "CoD4" op de DS. Na vijf minuten had ik ze lichtjes afgemaakt, en ze konden er niet tegen. Één van die vervloekte jongetjes liep naar zijn moeder en begon te huilen. Even later had die moeder mij bijna in de boom gehangen. "Waarom heb jij mijn zoon laten verliezen?!", was het laatste wat ze zei. Wat kon ik er aan doen dat die jongen een granaat op zichzelf gooide telkens als hij me zag?! Ze hebben altijd wel te klagen als ze niet weten wat ze moeten doen om verder te komen in bijvoorbeeld New Super Mario Bros. of Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fates. Wat ben ik toch blij dat ik nog juist bij de eerste generatie zit...

De pluspunten, daar mogen we het ook nog wel over hebben? Een groot pluspunt is dat je ze als een training kan gebruiken en dat ze er dan zelf nog iets van opsteken ook! Onlangs speelde ik tegen mijn broertje van tien "Halo 3" en ik had een vuil trucje gebruikt. De dag erna ben ik zelf teruggenomen met hetzelfde trucje dat ik gebruikte tegen mijn broertje... Je moet op je hoede zijn voor de nieuwe gamers, ze kopiëren alles wat je doet. Het leukste is nog dat je altijd wel iemand hebt om tegen te spelen, als een vriend van achttien nu eens geen zin heeft. Als je broer of zus dan ook niet wil spelen, word je toch gedwongen om alleen te spelen...

De nieuwe generatie is niet alleen het klein grut dat met alles last heeft, maar natuurlijk ook de mensen die eigenlijk allang zouden gamen, als de games toen al bestonden.. We hebben het hier natuurlijk over onze opa's en oma's, onze grootouders. Toen wij pas begonnen met gamen, hadden ze geen enkel idee van wat die dingen eigenlijk waren. "Een GameBoy, wat is dat?", vroegen ze ons dan met grote ogen. We moesten niet proberen het uit te leggen, want dan zeiden ze dat ze het wel begrepen, maar toch wisten ze nog minder dan voor de uitleg. Nadat ze het tientallen keren gevraagd hadden, gaven we de moed op. Nu is alles anders. Ze moeten niet meer weten wat die dingen zijn, ze moeten er alleen op kunnen spelen. Spellen zoals Brain Training zijn speciaal voor hen gemaakt, maar ook voor het klein grut van eerder als ze hun hersenen willen opdrijven. Het geeft je toch altijd wel een warm gevoel van binnen als je onze grootouders een DS liefdevol ziet vasthouden. Alleen is het wel lastig als ze voor de zoveelste keer (alweer) een trainingsspel uitbrengen zoals de voorbeelden Sight Training, Reken Training, Nóg Meer Brain Training en zoveel anderen... Dat is nu eens een perfect voorbeeld van door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop dat we daar later wat minder last van zullen hebben. Mijn favoriete grootouders zijn de "die-hardoudjes", degene die niet alleen een soort van hekel hebben aan de trainingsspellen, maar die ook klaarstaan als je eens vraagt om tegen hem of haar te kunnen spelen als het om een spel gaat zoals Metroid Prime of Halo 3. Nu hopen we maar dat ze niet beter worden dan ons.

De nieuwe en tegelijk oude generatie heeft veel voordelen waar we best jaloers op mogen zijn. Ze kennen alles zoals het nu is en niet de slechte en verouderde graphics van onze tijd. Ze hebben alle genres van spellen en niet alleen Pong of Space Invaders. Wij mogen natuurlijk trots zijn op het feit dat wij alles hebben zien komen en gaan en dat we alles hebben mogen meemaken, van het veranderen naar 3D tot het maken van games die drukgevoelig zijn en waarvoor je het Wii Balanceboard nodig hebt bijvoorbeeld. Maar ja, wat is nu eigenlijk het grote verschil? De leeftijd? De skills? De manier waarop ze de games uitspelen? Nee, het grote verschil waarover ik het had, is dat we de geschiedenis kennen, en dat zij er geen baat bij hebben. Mij pakken ze in ieder geval mijn dierbare herinneringen niet meer af en dat zal wel bij de meeste onder ons zijn. Maar later zal dit zich waarschijnlijk herhalen, dus heeft heel dit gezanik over de generaties eigenlijk geen zin. Ik heb pas op het einde van deze column beseft dat het niet uitmaakt welke leeftijd je hebt of welk genre van games je speelt, het gaat over het gamen in het algemeen.

Hetgeen waar heel de column dus eigenlijk om draaide is dat er verschillen zijn, dat er ook veel gelijkenissen zijn, maar dat we gewoon hetzelfde zijn. Zij zullen later ook nostalgie beleven wanneer ze ons verhaal vertellen aan hun (klein)kinderen. Hun eigen verhaal is natuurlijk ook héél belangrijk, maar het gaat om één centraal ding:

Gamen.


--------------------------------------------------------------------------------------------------

Commentaar is welkom, dit is mijn eerste column, dus ik weet niet volledig wat een column IS. Maar commentaar en verbeteringen zijn welkom.

__________________

Dit bericht is 8 keer gewijzigd, het is laatst gewijzigd door Ben op 05-10-2008 om 18:18.

04-10-2008 17:26 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
Schotenaar
Redacteur




Berichten: 1066

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Voor je eerste column is dit best wel een zeer mooi resultaat. Vooral naar het einde toe met veel diepgang (en zelfs wat filosofisch) geschreven en het gebruik van sarcastische opmerkingen (klein grut, wenende kinderen) geven natuurlijk dat persoonlijke tintje aan het artikel.

Wel is me opgevallen dat je op wat meer zinnen de samentrekking kan toepassen; vooral in de inleiding valt dit op. Bijvoorbeeld:
Ik zit rustig ergens op een bankje ergens in het park van Borgerhout en ik verveel me een klein beetje.
==> Die tweede 'ik' mag je dan gewoon weglaten hoor.

En nog een schoonheidsfoutje:
Wij mogen natuurlijk trots zijn op het feit dat wij alles hebben zijn komen en gaan en dat we alles hebben mogen meemaken, van het veranderen naar 3D tot het maken van games die drukgevoelig zijn en waarvoor je het Wii Balanceboard nodig hebt bijvoorbeeld.
==> Die 'zijn' moet natuurlijk 'zien' zijn.

__________________

05-10-2008 18:15 Schotenaar is offline Homepage van Schotenaar Zoeken naar berichten van Schotenaar Voeg Schotenaar toe aan je vrienden lijst
Matthew
Hoofdredacteur




Berichten: 1084

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Een heel leuk artikel. Algemeen is het zo dat je in het begin altrijd moet zoeken naar de richting waarheen je wilt werken en daarom is een artikel in het begin nooit echt goed. Pas naar het einde toe wordt een goede column sterker en sterker. Helaas moet zo'n artikel ook in het begin aanslaan, dus ik raad je aan om de tips van Tom ook even toe te passen. Want eens je weet in welke richting je wilt werken, kan je het best dat 'gezoek' aanpassen naar zekerheid.

__________________

07-10-2008 20:43 Matthew is offline Homepage van Matthew Zoeken naar berichten van Matthew Voeg Matthew toe aan je vrienden lijst Voeg Matthew toe aan je contact lijst
Ben
Next Thing


Berichten: 1658
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Bedankt voor de leuke commentaren, Tom en Matthew. Ik heb het al verbeterd voor zover de fouten zijn aangewezen. Ik ben blij dat jullie hem leuk vinden Yaay!

__________________

08-10-2008 16:42 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
 
Plaats nieuw onderwerp Beantwoorden
Ga naar:

Powered by Burning Board Lite 1.0.2 © 2001-2004 WoltLab GmbH
Nederlandse vertaling door Zidane007nl