Baz
Stagiair
|
|
[Column] Linkshandige mensen |
|
Linkshandige mensen worden steeds meer gekleineerd, althans ik heb het gevoel dat ze zo worden behandeld. Misschien ligt het aan kleine dingetjes, maar juist die kleine dingen veranderen in een steeds groter probleem, je hoeft er alleen maar op te wachten.
Een tijdje geleden was ik geďnteresseerd in een computerspelletje, een leuk avonturen spelletje dat je kan besturen met een speciale afstandsbediening. Virtueel op avontuur gaan en vijanden neerknuppelen, precies wat je van een computerspel verwacht. Uiteraard kocht ik dit spel, ik had namelijk zin om mijn hersenen te kraken terwijl ik mijn vijanden neerknuppel. Toen ik het spel vluchtig in mijn spelcomputer propte en het ging opstarten keek ik stomverbaasd: Het was alleen te spelen met je rechterhand en aangezien het een interactief spel was, kon dat een probleem worden voor mij; ik ben immers linkshandig. Toen ik hier achter kwam, was ik best geďnteresseerd in meer verhalen over de discriminatie van linkshandige mensen (om het maar zo te noemen). Nieuwsgierig dat ik was deed ik meteen een beetje research, en ja hoor; duizenden verhalen en reacties over producten die alleen te gebruiken zijn met de rechterhand. Zo las ik een verhaal over een linkshandige jongen die een computermuis ging kopen bij zijn plaatselijke computerwinkel, maar eenmaal binnen geen één linkshandige muis kon vinden. Deze linkshandige jongen is naar een winkel-medewerker gestapt en heeft gevraagd waar hij linkshandige muizen kan vinden, de winkel-medewerker antwoordde vriendelijk dat hij die "speciale" muizen moest bestellen. Normaal vat ik speciaal leuk op, dat je origineel bent of erg opvalt. Maar in deze context vat ik het niet op als die leuke manier.
Het begint me steeds meer op te vallen dat winkels en fabrikanten niet veel moeite doen om de wensen van linkshandige mensen te vervullen. Natuurlijk worden er in sommige gevallen ook wel rekening mee gehouden, zo zijn er speciale linkshandige pennen die niet vlekken, maar die zijn wel veel duurder dan normale pennen en ik heb niet de behoefte om een euro meer uit te geven aan een pen die ik waarschijnlijk toch na een week weer verlies. Als ze nou gewoon meteen alle pennen vlekvrij hadden gemaakt, dan betaalde iedereen evenveel voor een doodnormale pen. Ook bij schoolmappen, blikopeners, scharen en bijvoorbeeld linialen komen dit soort problemen veel voor, er wordt wel rekening gehouden met linkshandige mensen, maar ook deze producten zijn weer duurder gemaakt. Linkshandige mensen hebben ook kleine problemen op school, ze moet ik als linkshandige altijd een blaadje uit mijn map halen als ik er op wil schrijven, anders blokkeert de linkerkant van de map mijn hand. Ook moet ik altijd de goeie draai zoeken met mijn liniaal en krijg ik altijd vlekken op mijn hand, kleine problemen maar tevergeefs irritant.
En zelfs bij muziek is het een probleem, zoveel linkshandige gitaren zijn er niet hoor! Of ze moeten die "speciale" gitaar natuurlijk weer bestellen. Natuurlijk zijn er veel minder linkshandige mensen dan er rechtshandige mensen zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat linkshandige mensen daar last van moeten krijgen.
Natuurlijk is er ook een pluspunt aan linkshandig zijn. Linkshandige mensen schrijven niet alleen met links, ze doen alles beter met de linkerkant van hun lichaam, inclusief de linker hersenhelft. En de linker hersenhelft is de creatieve hersenhelft, de gene waarmee je snel, simpel en makkelijk problemen kan oplossen. De hersenhelft die al je creatieve uitingen heeft geproduceerd, de hersenhelft die het beste dingen kan onthouden en waarmee je goed geordend blijft. Bewijzen hiervan zijn de beroemdheden, wetenschappers en kunstenaars zoals wetenschapper Albert Einstein, kunstenaar/uitvinder Leonardo da Vinci, komiek Charlie Chaplin en topchef Gordon Ramsay .
[b]Niet teveel op spelling letten, heb ik zelf ook niet echt gedaan. Het was meer voor school ;).[/i]
Dit bericht is 2 keer gewijzigd, het is laatst gewijzigd door Baz op 29-12-2009 om 11:10.
|
|
24-12-2009 22:06 |
|
Baz
Stagiair
|
|
|
24-12-2009 22:18 |
|
|