Next-Games > Forum » Next » Ledenartikelen » [Column] Linkshandigen
Pagina uitprinten | Vriend aanbevelen | Voeg onderwerp aan favorieten toe
Pagina's (2): [1] 2 volgende » Plaats nieuw onderwerp Beantwoorden
Auteur
Bericht « Vorig onderwerp | Volgend onderwerp »
Baz
Stagiair




Berichten: 16

[Column] Linkshandige mensen Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Linkshandige mensen worden steeds meer gekleineerd, althans ik heb het gevoel dat ze zo worden behandeld. Misschien ligt het aan kleine dingetjes, maar juist die kleine dingen veranderen in een steeds groter probleem, je hoeft er alleen maar op te wachten.

Een tijdje geleden was ik geďnteresseerd in een computerspelletje, een leuk avonturen spelletje dat je kan besturen met een speciale afstandsbediening. Virtueel op avontuur gaan en vijanden neerknuppelen, precies wat je van een computerspel verwacht. Uiteraard kocht ik dit spel, ik had namelijk zin om mijn hersenen te kraken terwijl ik mijn vijanden neerknuppel. Toen ik het spel vluchtig in mijn spelcomputer propte en het ging opstarten keek ik stomverbaasd: Het was alleen te spelen met je rechterhand en aangezien het een interactief spel was, kon dat een probleem worden voor mij; ik ben immers linkshandig. Toen ik hier achter kwam, was ik best geďnteresseerd in meer verhalen over de discriminatie van linkshandige mensen (om het maar zo te noemen). Nieuwsgierig dat ik was deed ik meteen een beetje research, en ja hoor; duizenden verhalen en reacties over producten die alleen te gebruiken zijn met de rechterhand. Zo las ik een verhaal over een linkshandige jongen die een computermuis ging kopen bij zijn plaatselijke computerwinkel, maar eenmaal binnen geen één linkshandige muis kon vinden. Deze linkshandige jongen is naar een winkel-medewerker gestapt en heeft gevraagd waar hij linkshandige muizen kan vinden, de winkel-medewerker antwoordde vriendelijk dat hij die "speciale" muizen moest bestellen. Normaal vat ik speciaal leuk op, dat je origineel bent of erg opvalt. Maar in deze context vat ik het niet op als die leuke manier.

Het begint me steeds meer op te vallen dat winkels en fabrikanten niet veel moeite doen om de wensen van linkshandige mensen te vervullen. Natuurlijk worden er in sommige gevallen ook wel rekening mee gehouden, zo zijn er speciale linkshandige pennen die niet vlekken, maar die zijn wel veel duurder dan normale pennen en ik heb niet de behoefte om een euro meer uit te geven aan een pen die ik waarschijnlijk toch na een week weer verlies. Als ze nou gewoon meteen alle pennen vlekvrij hadden gemaakt, dan betaalde iedereen evenveel voor een doodnormale pen. Ook bij schoolmappen, blikopeners, scharen en bijvoorbeeld linialen komen dit soort problemen veel voor, er wordt wel rekening gehouden met linkshandige mensen, maar ook deze producten zijn weer duurder gemaakt. Linkshandige mensen hebben ook kleine problemen op school, ze moet ik als linkshandige altijd een blaadje uit mijn map halen als ik er op wil schrijven, anders blokkeert de linkerkant van de map mijn hand. Ook moet ik altijd de goeie draai zoeken met mijn liniaal en krijg ik altijd vlekken op mijn hand, kleine problemen maar tevergeefs irritant.

En zelfs bij muziek is het een probleem, zoveel linkshandige gitaren zijn er niet hoor! Of ze moeten die "speciale" gitaar natuurlijk weer bestellen. Natuurlijk zijn er veel minder linkshandige mensen dan er rechtshandige mensen zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat linkshandige mensen daar last van moeten krijgen.

Natuurlijk is er ook een pluspunt aan linkshandig zijn. Linkshandige mensen schrijven niet alleen met links, ze doen alles beter met de linkerkant van hun lichaam, inclusief de linker hersenhelft. En de linker hersenhelft is de creatieve hersenhelft, de gene waarmee je snel, simpel en makkelijk problemen kan oplossen. De hersenhelft die al je creatieve uitingen heeft geproduceerd, de hersenhelft die het beste dingen kan onthouden en waarmee je goed geordend blijft. Bewijzen hiervan zijn de beroemdheden, wetenschappers en kunstenaars zoals wetenschapper Albert Einstein, kunstenaar/uitvinder Leonardo da Vinci, komiek Charlie Chaplin en topchef Gordon Ramsay .


[b]Niet teveel op spelling letten, heb ik zelf ook niet echt gedaan. Het was meer voor school ;).[/i]

Dit bericht is 2 keer gewijzigd, het is laatst gewijzigd door Baz op 29-12-2009 om 11:10.

24-12-2009 22:06 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
Ben
Next Thing


Berichten: 1765
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

"Nieuwsgierig ipv nieuwschierig"

maar even reageren op de tekst;
ik heb daar soms ook enorm veel problemen mee, dat ik linkshandig ben. Altijd dat instellen dat je linkshandig bent, maarja. Ik heb wel het geluk dat ik enkel links SCHRIJF, want gitaar spelen en basketballen enzo doe ik links én rechts, maar beter rechts dan links, ontzettend raar...

__________________
Come And Get Us.

24-12-2009 22:12 Ben is offline Stuur een email naar Ben Homepage van Ben Zoeken naar berichten van Ben Voeg Ben toe aan je vrienden lijst
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Ah, foutje. Veranderd.

24-12-2009 22:18 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
lucias
Redacteur




Berichten: 478

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Is dat laatste van linkse hersenhelft echt wetenschappelijk bewezen? Huh?
Anyway, lijkt me idd irritant om als linkshandige al die gebruiksproblemen te ondervinden, maar anderzijds vraag ik me af hoeveel procent linkshandige mensen er eigenlijk zijn en in dat opzicht lijkt het me wel logisch dat bedrijven enkel een 'rechtse' versie gaan produceren omdat een 'linkse' versie een aparte procedure vereist en het dus extra geld kost om een 'linkse' versie te maken, maar die niet echt een weerwaarde oplevert omdat die minder verkoopt, lijkt mij or am i wrong? (Daarom dat ze ook duurder zijn?)

24-12-2009 23:18 lucias is offline Homepage van lucias Zoeken naar berichten van lucias Voeg lucias toe aan je vrienden lijst AIM Schermnaam: ai wat Oo YIM schermnaan: Y...I....M....?
Lavi
Next Thing




Berichten: 2991

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Ik vond het boeiend om te lezen. Maar je maakt onbewust wat fouten. Lees nog maar eens over je tekst heen, dan valt het je wel op. Verder hoop ik meer van je te zien verschijnen, sinds dit een speciaal artikel is. En dan dus op de positieve manier! tong

__________________


Lavi is BACK.

25-12-2009 01:18 Lavi is offline Homepage van Lavi Zoeken naar berichten van Lavi Voeg Lavi toe aan je vrienden lijst
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Ik weet de foutjes, heb alleen niet echt zin hem her te schrijven. Heb hem eerlijk gezegd vorig jaar September gemaakt voor een kleine school opdracht. Het was meer om te kijken of hij in de smaak viel =P.

25-12-2009 10:30 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
Lavi
Next Thing




Berichten: 2991

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Ah, ja. Dat ken ik wel ja xD. Ach ja, ik hoop in ieder geval op meer van dit soort artikeltjes over orginele dingen. Misschien dat ik, wanneer GameScores er is, ook eens de moeite ga nemen weer wat te schrijven.

__________________


Lavi is BACK.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd, het is laatst gewijzigd door Lavi op 25-12-2009 om 12:03.

25-12-2009 12:02 Lavi is offline Homepage van Lavi Zoeken naar berichten van Lavi Voeg Lavi toe aan je vrienden lijst
Glenn
Administrator




Berichten: 598

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Zeker doen Lavi! ;)

En origineel en leuk onderwerp Baz! Happy
Bij zo'n dingen sta je niet meteen stil als rechtshandige...

__________________

25-12-2009 15:30 Glenn is offline Homepage van Glenn Zoeken naar berichten van Glenn Voeg Glenn toe aan je vrienden lijst AIM Schermnaam: CaliVirus1990@aim.com
Lavi
Next Thing




Berichten: 2991

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Doe ik ook wel ja, alleen nog even denken van wat... : \ Ik heb er nu iig wel zin in xD.

En idd. Ik heb er nooit bij stil gestaan.

__________________


Lavi is BACK.

25-12-2009 15:47 Lavi is offline Homepage van Lavi Zoeken naar berichten van Lavi Voeg Lavi toe aan je vrienden lijst
Light
Next Thing




Berichten: 4387
Warned(1)

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Zelf ben ik linkshandig, da's ook de enige hand waarmee ik kan schrijven. Maar de meeste andere dingen doe ik (beter) met rechts, het komt waarschijnlijk door het feit dat de meeste dingen ook voor rechtshandigen zijn gemaakt. ;) Maar ja, als ik het mezelf onbewust heb aangeleerd om alles op schrijven na met rechts te doen, moeten anderen dat ook kunnen lijkt me. =o Maar misschien denk ik wel te makkelijk. (a)

Uit bepaalde wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat linkshandigen op bepaalde gebieden beter kunnen nadenken, zoals bij wiskunde. Of je dat moet geloven is een andere vraag natuurlijk.

__________________

25-12-2009 16:44 Light is offline Zoeken naar berichten van Light Voeg Light toe aan je vrienden lijst AIM Schermnaam: scream AIM fire?
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Hihi, was gewoon leuk er in te stoppen.

25-12-2009 19:51 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
Timo
Redacteur




Berichten: 8

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Erg leuk artikel dit, zouden er meer van moeten zijn!
Wel een dingetje: dat van die map hebben wij rechtshandigen ook hoor. Zodra je het blad omdraait zit die irritante ringband in de weg. Of je moet nooit de achterkant van je blaadjes gebruiken.

__________________

26-12-2009 00:44 Timo is offline Stuur een email naar Timo Homepage van Timo Zoeken naar berichten van Timo Voeg Timo toe aan je vrienden lijst
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Als jij wilt schrijven, met rechts dan is het zo dat jij aan de hele rechterkant van de map vrij kan bewegen, als wij dat als linkshandigen willen doen stootten wij tegen die metalen gevalletjes aan. Ik bedoel het meer op die manier.

26-12-2009 10:19 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Even wat foutjes er uit gehaald, soms raak ik te enthousiast en schrijf ik vluchtig door. Dan vergeet ik een aantal woorden op te schrijven, die er wel in mijn hoofd al bij stonden. Bah, vast weer iets voor linkshandige mensen tong

29-12-2009 11:11 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
Lucas


Berichten: 1

Rechterhersenhelft.. Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Grappig artikel, maar bij linkshandigen is de RECHTERhersenhelft juist verder ontwikkeld. De motoriek is gekruist in je hersenen: linkerhand wordt bijvoorbeeld aangestuurd vanuit je rechterhersenhelft.

Maar er is inderdaad onderzoek naar gedaan: op kunstacademies zit een vier maal zo hoog percentage linkshandigen als normaal! Vreemd.. Achja, we zijn ook gewoon beter. In alles.

Dus.

05-01-2010 23:11 Lucas is offline Stuur een email naar Lucas Zoeken naar berichten van Lucas Voeg Lucas toe aan je vrienden lijst
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Dan heb ik dat verkeerd begrepen, van dat hersenhelft gedoe. Bedankt voor de uitleg, ik ga het zo snel mogelijk veranderen.

06-01-2010 23:11 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
Anouk
You're Next




Berichten: 841

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

quote:
Origineel gepost door Baz

Als jij wilt schrijven, met rechts dan is het zo dat jij aan de hele rechterkant van de map vrij kan bewegen, als wij dat als linkshandigen willen doen stootten wij tegen die metalen gevalletjes aan. Ik bedoel het meer op die manier.


Maar, wat Timo volgens mij bedoelde, is dat wij dat ook hebben, maar dan op het linkerblaadje. Als een linkshandige op het linkerblaadje wil schrijven heeft hij daar de hele linkerkant vrij ;)

Ik ben rechts, en schrijf ook altijd alleen maar op het rechter blaadje, linker blaadje is, ook in een gewoon schrift, irritant vind ik tong

__________________

23-01-2010 17:17 Anouk is offline Zoeken naar berichten van Anouk Voeg Anouk toe aan je vrienden lijst
Cherishe


Berichten: 2

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Ik ben ook links(on)handig
Ja dat ON staat er tussen omdat veel rechtshandigen je zo betitelen totdat je hun dezelfde dingen linkshandig laat doen.Met Guitar Hero heb je een Lefty Flip maar de gitaar speelt echt niet lekker met die onderdelen die in je hand steken....
Veel DS games kun je alleen spelen met de Stylus in je rechterhand om maar niet te spreken van mensen die er altijd van uit gaan dat ze aan je linkerkant moeten staan om niet in de weg te staan en dus juist in de weg staan.
Anno 2010 noemt mijn huisarts linkshandig zijn nog een afwijking...( ga ook weg bij die idiooot) en riep een klant in de winkel waar ik jaren geleden stage liep dat linkshandige kinderen van de duivel zijn....toen ik hem doordringend aankeek en zei dat hij dan maar moest oppassen met wat hij zei....liep ie geschrokken weg...mwaaaahahhhhaaaaa
We zijn creatief en kunstzinnig en veelal kunnen we goed improviseren...we zijn gewoon mensen die zich aanpassen aan de (on) handigheid die de reachtshandigen ons veelal opleggen....
Ik koop u linkshandige scharen en blikopeneners...check eerst of games ook voor linkshandigen zijn en schrijf de uitgever als het niet speelbaar is...
Kortom ik trek ten strijde...maar eigenlijk diep in mijn hart vind ik onze uitzonderingspositie wel leuk....want hoe je het ook wendt of keert...
We zijn eigenlijk best uniek :)

28-01-2010 16:27 Cherishe is offline Stuur een email naar Cherishe Zoeken naar berichten van Cherishe Voeg Cherishe toe aan je vrienden lijst
japanfreak
Next Step




Berichten: 127

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Het is toch nieuwschierig? Ik weet het bijna zeker.

__________________
Lees http://next-games.nl/forum/thread.php?threadid=1233&sid=

28-01-2010 23:36 japanfreak is offline Homepage van japanfreak Zoeken naar berichten van japanfreak Voeg japanfreak toe aan je vrienden lijst AIM Schermnaam: Aim da power of destruction!! YIM schermnaan: It's over 9000!!!!!!!!!!!!!!!!
Cherishe


Berichten: 2

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Nee het is nieuwsgierig.Misschien een idee om eerst even Dikke van Dale in te kijken of op woordenboek te googlen?
Dan weet je het zelf ook zeker als je twijfelt over spelling
Ik vind het trouwens een heel goed geschreven stukje van Baz
zowel qua herkenbaarheid als mede-linkshandige als qua stijl en spelling
Goed gedaan Baz!

29-01-2010 14:49 Cherishe is offline Stuur een email naar Cherishe Zoeken naar berichten van Cherishe Voeg Cherishe toe aan je vrienden lijst
Jonas
Simply Next


Berichten: 2

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Leuk Leuk !
Met het oog op een soort van

-Alles in 'Unisex' ? -
Had er nog niet zo over nagedacht.

CHapeaux, Mvg Jonas

30-01-2010 11:07 Jonas is offline Stuur een email naar Jonas Homepage van Jonas Zoeken naar berichten van Jonas Voeg Jonas toe aan je vrienden lijst
Baz
Stagiair




Berichten: 16

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Leuk dat mijn stukje al de "spirit" van mede-linkshandige prikkelt =P.

02-02-2010 16:49 Baz is offline Stuur een email naar Baz Homepage van Baz Zoeken naar berichten van Baz Voeg Baz toe aan je vrienden lijst
stormhond
Simply Next


Berichten: 1

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Voor wat hoort wat hea? :P

Of moet ik het anders zien?:P

03-02-2010 18:34 stormhond is offline Stuur een email naar stormhond Zoeken naar berichten van stormhond Voeg stormhond toe aan je vrienden lijst
Naftalie
Stagiaire


Berichten: 1

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Interessant artikel! Het laat zich raden, maar ik ben ook linkshandig.
@Cherise: ik vind het heel goed dat je ten strijde trekt. :)

quote:
Origineel gepost door lucias
Anyway, lijkt me idd irritant om als linkshandige al die gebruiksproblemen te ondervinden, maar anderzijds vraag ik me af hoeveel procent linkshandige mensen er eigenlijk zijn en in dat opzicht lijkt het me wel logisch dat bedrijven enkel een 'rechtse' versie gaan produceren omdat een 'linkse' versie een aparte procedure vereist en het dus extra geld kost om een 'linkse' versie te maken, maar die niet echt een weerwaarde oplevert omdat die minder verkoopt, lijkt mij or am i wrong? (Daarom dat ze ook duurder zijn?)


Volgens wikipedia is ongeveer 10% van de mensen linkshandig. Volgens andere studies kan het ook rond de 15% liggen. Ik denk dat dit voor fabrikanten geen te verwaarlozen aantal is. Daarnaast biedt een versie voor linkshandigen wel een meerwaarde (die versie is immers speelbaar voor linkshandigen) en de linkshandige optie is gewoon onderdeel van het spel, die verkoop je niet apart en die verkoopt dus ook niet minder. Het spel heeft juist meer potentiele kopers omdat het door iedereen gespeeld kan worden en niet alleen door rechtshandigen.

14-02-2010 21:24 Naftalie is offline Stuur een email naar Naftalie Zoeken naar berichten van Naftalie Voeg Naftalie toe aan je vrienden lijst
bouncemeister
Simply Next




Berichten: 1

Beantwoorden met Citaat Wijzig/Verwijder Bericht Reporteer Bericht bij een Moderator       IP Informatie Ga naar de top van deze pagina

Om welk spel ging het en op welke console (of pc?).

Je zou als oplossing arabisch kunnen gaan schrijven, dat gaat van rechts naar links, dan zijn al je problemen opgelost. ;) Hoe zouden rechtshandige arabieren schrijven zonder vlekken?

16-02-2010 17:29 bouncemeister is offline Stuur een email naar bouncemeister Zoeken naar berichten van bouncemeister Voeg bouncemeister toe aan je vrienden lijst
Pagina's (2): [1] 2 volgende »  
Plaats nieuw onderwerp Beantwoorden
Ga naar:

Powered by Burning Board Lite 1.0.2 © 2001-2004 WoltLab GmbH
Nederlandse vertaling door Zidane007nl