Split/Second Velocity

Xbox 360-Review geschreven door Claudia Tluk op 12-06-2010.

Blur en Split/Second vonden op ongeveer hetzelfde moment hun weg naar de Europese winkelrekken met een gelijkaardige gameplay. In beide titels is het de bedoeling dat je jouw tegenstanders uit de weg ruimt met een soort van power-ups zoals we die kennen uit Mario Kart en we kunnen dan ook niet zonder een vergelijking van de twee. Beide games werden op de redactie daarom grondig onder de loep genomen en mijn verdict over Split/Second kan je hier vandaag al lezen. Voor de score van Blur is het nog heel eventjes wachten.

In Split/Second kom je met je bolides terecht in een spectaculaire reality show op televisie. De show bevat twaalf afleveringen waarin telkens verschillende races worden gehouden en op het einde van het seizoen word je uiteraard op het hoogste schavotje verwacht. Dat doe je deze keer niet door snel te rijden en de bochten net op het goede moment aan te snijden, maar door je tegenstanders naar de verdoemenis te helpen.

Driften en jumpen
In deze racer draait alles namelijk om de power plays, een meer volwassen variant van de kubusjes die je bij Mario Kart moet oppikken, waarmee je de tegenstand in het stof doet bijten. Deze gaan van kleine explosies of voorwerpen die over de baan worden gegooid, tot hele kerncentrales die instorten. Zo'n instorting behoort tot de level two power play en daar zal je even voor moeten sparen. Er is namelijk een metertje op je scherm dat zich vult naarmate je drift en jumpt. Na het vullen van het eerste deel kan je al met de kleinere power plays aan de slag, maar voor het zwaardere geschut zal je de meter tot en met het derde deel moeten vullen.

Uiteraard ben jij niet de enige die over deze hulpmiddelen beschikt, maar doet de tegenstand dat ook. Dus wanneer je op de eerste plek bent beland, zit je eigenlijk niet zo goed, want de power plays kunnen jammer genoeg enkel op racers voor je worden uitgevoerd. Hierdoor zal het meer dan eens voorkomen dat je helemaal op het einde enkele plaatsen verliest, want het verschil tussen de wagens is nooit groot. Dit maakt het natuurlijk allemaal iets uitdagender, maar de beginnende racer zal al snel gefrustreerd raken door de sterke AI.

Gelukkig voor hen zijn er heel wat verschillende modi in het spel en moet je niet altijd tegen een hele horde andere wagens racen. Zo is er bijvoorbeeld de bekende Eliminator, waarbij de laatste wagen iedere ronde uit de race wordt gehaald of een variant op Time Attack, waarbij heel wat power plays op je afgevuurd worden. Bij de Survival-modus staat de gameplay eens niet in het teken van het zo snel mogelijk finishen, maar in het inhalen van vrachtwagens. Niet zo moeilijk op het eerste zicht, ware het niet dat deze tientonners heel wat explosieven jouw richting uit gooien.

Naast explosieven worden er in twee andere modi ook raketten op je afgevuurd. In de eerste, Air Strike, word je vanuit een helikopter beschoten en scoor je punten door deze raketten te ontwijken. Wanneer je geraakt wordt, verlies je een leven en na drie levens is het finito. In Air Revenge daarentegen moet je diezelfde helikopter een koekje van eigen deeg geven. Wanneer je hier namelijk raketten ontwijkt, vult er zich een boostmeter op het scherm en als die vol is, krijgt de helikopter zijn geschut netjes terug zijn richting uit gestuurd.

Spectaculaire special effects
Split/Second bevat dus heel wat verschillende spelmodi, maar dat kunnen we van de tracks jammer genoeg niet zeggen. Er zijn amper elf verschillende omlopen beschikbaar en die ken je natuurlijk snel vanbuiten. Gelukkig zien ze er wel alle elf even goed uit en worden ze vooral niet weggestoken achter tonnen info op je scherm. Bij sommige racers heb je een overvloed aan metertjes en maps, maar daar doen ze bij Black Rock Studio niet aan mee en daar kunnen we hen alleen maar dankbaar voor zijn. Naast de tracks mogen de spectaculaire special effects ook best gezien en vooral gehoord worden. Het geluid van instortende gebouwen maakt het gebruik van een powerplay zo nog net iets interessanter.

Tot slot bevat deze racer ook een multiplayer-gedeelte. Offline kan je zo met maximum twee spelers in splitscreen racen, maar online kun je natuurlijk ook je racekwaliteiten showen. In beide gevallen zijn echter niet alle modi beschikbaar en zal je het moeten doen met de 'Race', 'Survival' en 'Eliminator'.

Al bij al is Split/Second dus zeker niet slecht te noemen, maar fans van het realistische genre hebben geen baat bij deze titel. Maakt het je echter niet uit in welke auto je rondrijdt en wil je gewoon even voor de lol racen, dan is deze titel zeker een aanrader en een zware concurrent voor Blur. Of die laatste het beter of slechter zal doen, lees je heel binnenkort op Next-Games!

Split/Second is kort gezegd een arcade racer die hier en daar doet denken aan Mario Kart. Hier verzamel je namelijk power plays door te driften en te jumpen en daarmee kan je de tegenstand net als bij onze vriendelijke loodgieter op een hoopje knallen. Dit gebeurt echter niet op een realistische manier, maar dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kan beleven. Voor de fun racers onder ons zit het allemaal mooi in elkaar en is het zeker een titel om een keer uit te proberen.

40/50

17/20

16/20