Star Trek Online

Pc/Mac-Review geschreven door Aveline Estié op 23-02-2010.

"Thrusters on full, weapons and shields on standby, Dilithiumchamber at maximum; take us out, captain!" En hij neemt je ook mee. Mee naar een ruimte waar de toekomstmuziek van nu realiteit is en de ruimte een chaos. Een ruimte van verschillende rassen naast de mens, zowel intelligent als agressief. Het is de ruimte van Star Trek Online, een MMO van 'immense' omvang.

Star Trek Online speelt zich af na de laatste serie van Star Trek (Voyager), maar in de realiteit na de laatste film. De Klingons zijn oorlogszuchtig geworden en willen hun gebied uitbreiden, maar de Federation of Planets zit weer eens in de weg. In Star Trek Online kom je overigens ook kinderen van de originele karakters uit Star Trek tegen, zoals een dochter van Tom Paris. Ze zijn nu net zo oud als dat ze zouden zijn als je de tijdslijn doortrekt van Star Trek: Voyager. Ook zijn de Borg weer terug en willen ze alles overnemen: de Federation, de ruimte, alles.

Welke basis?
Vanaf het moment dat je Star Trek Online opstart, zit je echt in de ruimte. De muziek, de graphics, de achtergrondgeluiden: alles werkt mee aan een Space-gevoel. Het maken van je eigen character is uitgebreid: zo kan je het hele uniform aanpassen en ook alle vormen en maten van je avatar. Tevens moet je je ras kiezen, bijvoorbeeld Human of Vulcan, en moet je je specialisatie kiezen. Deze speelt een zeer grote rol in het verloop van het spel, omdat dit bepaalt welke acties je onderneemt in battles. Je kunt kiezen uit Tactical, Science en Engineering waarbij elke specialisatie zijn voordelen heeft. Tactical dient voornamelijk om je schepen en je vechtkunsten sterker te maken; Science is er om support te bieden door middel van versterkingen en blokkades van je tegenstanders. Engineering is juist het omgekeerde: deze specialisatie versterkt je schepen zodat ze veel damage kunnen ontvangen zonder te bezwijken; ook worden ze snel gerepareerd.

Na deze keuze is het tijd om aan de tutorial te beginnen, die je eigenlijk direct in de gevechtsomgeving van Star Trek zet. Zo leer je snel hoe je moet vechten op de grond en hoe je interactie krijgt met de NPC's . Het spel begint pas echt als je je eigen schip hebt en daarmee reddings- en escortmissies moet gaan uitvoeren. Jammer is alleen dat je zoveel informatie krijgt en zelfs dan nog niet alles weet.

Fire all weapons!
Je hebt natuurlijk je schip, maar hoe kun je dat nou goed laten werken? Daar hebben ze bij Atari aan gedacht: een Bridge Officer. Deze personen ondersteunen je door middel van hun eigen abilities zoals het versterken van je aanvallen en je schip of het verzwakken van je tegenstanders. Deze Bridge Officers komen ook in dezelfde specialisaties voor als je eigen karakter (Tactical, Science en Engineering). Afhankelijk van je eigen specialisatie kies je voor twee dezelfde Bridge Officers en een van elke andere soort. Om je schip en alle crew erop nog sterker te maken en de game nog ingewikkelder, is er ook een talent-systeem. Naarmate je meer gaat spelen, krijg je meer punten om in de talents te steken en sterker te worden. Nadeel is wel dat er zeer weinig uitleg over gegeven wordt en er nog geen mogelijkheid is om het te laten wissen en opnieuw in te vullen.

Hoe complex dit ook mag lijken; er zit toch een systeem in. Zoals in Star Trek heeft iedereen zijn eigen rank als Commander, Lieutenant of zelfs Admiral. Je eigen avatar heeft dit ook: naarmate je levelt, wordt je rank hoger; je begint bij Lieutenant en elke tien levels krijg je een nieuwe rank. Overigens, je Bridge Officers kunnen ook een hogere rank krijgen (maximaal één rank onder jezelf) waardoor ze meer abilities krijgen. Naast een hogere rank krijg je ook nog een nieuw schip waarbij je kan kiezen uit drie verschillende schepen: Cruiser (een schip dat als 'tank' dient, goed voor Engineering-characters), Escort (een damage-schip, goed voor Tactical) en een Science Vessel (de naam zegt het al, Science heeft hier het meeste aan).

Een spacegevoel krijg je pas echt als de graphics in orde zijn en dat zijn ze zeker in Star Trek Online. Fijne details, zoals roosters en glas dat echt lijkt, maken het spel zeer realistisch. Voeg daar nog een grote dosis geluidseffecten en rare muziekjes aan toe en je hebt de perfecte mix voor een Space-cake. Er is wel aan Star Trek Online te zien dat het spel nog in zijn kinderjaren zit: glitches, bugs en verhaallijnen met een open einde (iets té open) kom je als speler iets te vaak tegen. Het spel heeft wel potentieel om groot te worden, mede door het systeem dat iedereen op één server speelt waardoor je een grote community creëert. Waarschijnlijk weten andere MMO-ers wel dat veel mensen tegelijk lag (oftewel latency) geeft, maar om de een of andere mysterieuze reden is dat hier niet het geval; ze hebben zeker servers van de Vulcans.

Het is toch wel typisch; zo'n Star Trek-spel; het brengt de nostalgie terug van de jaren '60 toen de allereerste tv-serie werd gelanceerd. Helaas geeft het spel niet hetzelfde voldane gevoel als dat de series gaven. Star Trek Online is simpelweg nog niet compleet: de game bevat nog veel bugs en onafgewerkte verhalen. De graphics en het geluid maken de start van deze echter een succes, al biedt de gameplay toch nog voldoende ruimte voor verbetering. Of zoals een quote uit Star Trek luidt: "To explore strange, new worlds; to boldly go where no man has been before."

39/50

17/20

17/20