Laatste feature
: (Registreren)
 

LittleBigPlanet: Game of the Year

Playstation 3-Review geschreven door Elias Adam op 03-05-2010.

N4G : News for Gamers Insert Coins

Hoewel LittleBigPlanet van in het begin lovende scores kreeg, bleven de hoogverwachte verkoopcijfers uit. Media Molecule besliste echter het hoofd niet te laten zakken en zijn medewerkers te blijven aanmoedigen om de ene patch na de andere te creëren. Na iets meer dan een jaar kreeg het spel de stempel 'Game of the Year' en werd het tijd om alles te bundelen op één BluRay-disc. Zou Media Molecule deze tweede kans optimaal kunnen benutten en het grote publiek overtuigen van LittleBigPlanet's kunnen? Let's find out!

De aarde, of zoals de rest van het universum zegt: de bol der trots. De bewoners van die bol verdoen veel tijd met slapen en dromen. Hun grote verbeeldingskracht drijft weg vol met creatieve energie. En waar gaat dat allemaal naartoe? Via de grote hersenen stroomt het weg, waarna het samenkomt met al die energie van andere dromers. En dan gebeurt er iets geweldigs. Er ontstaat een wereld, een hemelse droomwereld vol met avontuur en onbeperkte mogelijkheden; een abstracte en wonderlijke omgeving waar vanalles te beleven is. En jij mag er nu naartoe!

Mister Potato Head
De verteller, die ons de gehele game, maar vooral in het begin zal bijstaan, en het prachtige melodietje die bovenstaande intro versterkt, scheppen meteen een gepaste sfeer bij LittleBigPlanet. Nu, alvorens meteen van start te gaan, lijkt het ons beter eerst het concept achter deze game kort uit te leggen. In deze hemelse droomwereld bestuur jij een Sackboy, Sackgirl of Sack-personage. Ze kunnen lopen, springen en voorwerpen verslepen. Dat klinkt voor het ogenblik povertjes, maar als je eenmaal te weten komt wat er allemaal mogelijk is op deze planeet, valt je mond toch wagenwijd open. Zo is de grootste troef (en eigenlijk de bedoeling) van de game dat praktisch alles kan worden aangepast: van het uiterlijk van je Sackboy tot het achtergrondkleurtje van de omgeving. Als dat geen mogelijkheden schept!


Herken jij ook onze zelfgemaakte Marluxia?



We zien het al helemaal voor ons: een game volledig naar eigen wens aanpassen om dan als het ware een compleet nieuw spel te creëren. Maar laten we niet te overhaast zijn en eerst met de tutorial beginnen, alvorens onze gekste ideeën los te laten. De charmante verteller wijst onze Sackboy voor het eerst de weg en dankzij de jolige melodietjes komen we te weten dat we met behulp van de linker analog stick kunnen lopen en met de actieknop (X in ons geval) kleine of grotere sprongen kunnen maken. Als we doorheen de kleurrijke omgeving lopen, stoten we plots op een soort van platform met een groot beeldscherm. Hier krijgen we de eerste uitleg over hoe we ons Sack-personage kunnen aanpassen. Met de vierkantknop open je het popit-menu en daar krijg je terug de keuze uit verschillende opties, namelijk personage aanpassen, stickers & versieringen, tekstchat (zo kan je je Sackboy iets laten zeggen), Sackboy opblazen (kom je ergens vast te zitten, dan kom je, door middel van je Sack-personage op te blazen, terug bij het laatste checkpoint terecht) en met hart (een ietwat rare benaming, maar hier kan je voorwerpen een hart toedienen of met andere woorden zijn dit "je favorieten").

Je personage aanpassen is één van de leukste en belangrijkste opgaven in LittleBigPlanet. In dit menu kun je de kleur van je Sackboy kiezen, vorm van de ogen, hoofddeksel, haar, kleren, noem maar op. Dit is als het ware jouw LittleBig-boutique waar je bijna onbeperkte mogelijkheden hebt om van alles en nog wat aan te passen (ja, een jetpack kan je ook verkrijgen). Maar waar zou de fun zijn als je meteen over alle spullen zou beschikken om je personage aan te kleden? Natuurlijk ligt niet alles in LittleBigPlanet voor het rapen en is het broodnodig om op ontdekking te gaan doorheen de singleplayer.

Voordat we onze Sackboy de wijde wereld insturen, zijn er nog enkele bijzaakjes die we moeten weten. Iedereen weet dat de PS3-controller over een sixaxis-functie beschikt en ook deze werd in de game verwerkt. Zo kan je zijn heupen doen bewegen of het hoofd in gelijk welke richting duwen en als je de L2- en R2-knop inhoudt, kan je zijn armpjes doen bewegen. Ben je in een goede bui en wil je jouw Sackboy dat ook doen uitstralen, dan kan je door op de pijltjestoetsen te drukken je Sack-personage zijn stemming veranderen. Elke toets heeft drie standen: druk je meerdere malen links, dan wordt hij angstiger en angstiger, druk je meerdere malen rechts, dan wordt hij bozer en bozer, druk je naar beneden, dan wordt hij droevig en druk je als laatste naar boven, dan wordt hij blij. Zo zie je maar dat je veel mogelijkheden hebt, maar ze zijn zeker niet oneindig.

Let's put on a happy face and get going
Oké, nu zijn we er eindelijk klaar voor en kunnen we met ons Sack-personage op ontdekkingsreis gaan. Al gauw krijgen we te zien dat LittleBigPlanet gebruik maakt van 2.5D-camerabeelden. Zo kan onze Sackboy enkel van links naar rechts of van voor naar achter bewegen (in de diepte dus) en dat zorgt soms wel voor wat koppijn. Doorheen de netjes uitgewerkte omgevingen, zo denken we aan een spookhuis en fleurige tuinen, probeer je zoveel mogelijk orbs te verzamelen en liefst nog luchtbellen met nieuwe objecten erin die je vervolgens voor je Sack-personage kan gebruiken. Soms zal het nodig zijn om stickers te plakken op een object in de omgeving om verder te kunnen gaan of om iets extra's als beloning te ontvangen. Ook kan het eens gebeuren dat er een tweede speler zich zal kunnen aanmelden om verborgen spullen vrij te spelen. Allemaal leuk en wel, maar de gemiddelde gameveteraan heeft de verhaalmodus al na amper een half dagje uitgespeeld. Voor een andere game, denken we maar aan Rogue Warrior, zou dit de doodsteek zijn geweest, maar bij LittleBigPlanet is dit nog maar het begin!


Het duurt wel eventjes voor je een level klaar hebt, maar eenmaal de smaak te pakken...



Eenmaal terug op de thuisbasis, krijg je te zien dat je over een eigen planeet beschikt. Daar is het de bedoeling dat je je eigen levels gaat creëren en die vervolgens met iedereen over het PlayStation Network gaat delen of er simpelweg op YouTube mee opschept. De tutorial helpt je aardig op weg en met de verzamelde objecten geraak je al een eindje vooruit. De manieren om je eigen omgeving te maken zijn eindeloos, zo zien we op het internet tal van creatieve mensen die bijvoorbeeld een level uit Kingdom Hearts hebben nagemaakt. De Game of the Year-editie heeft hier voornamelijk enkele dingen toegevoegd. De ontwikkelaars hebben precies elf nieuwe levels in de game gestoken, die door fans gemaakt werden, en hebben nog wat extra's uit de PlayStation Store toegevoegd waar je anders voor moest betalen; zo denken we aan Metal Gear Solid-kleertjes en tal van monster outfits. Heb je hier nog niet genoeg aan? Neem dan zeker zelf een kijkje in het virtuele winkeltje, want daar staan al honderden leuke spullen om je winkelkarretje voor je Sackboy te vullen. Maar hoe vernuftig zit deze level creator nu in mekaar? Media Molecule heeft alles tot in de puntjes verfijnd uitgewerkt en heeft natuurlijk ook rekening gehouden met de wetten uit de fysica. Dit allemaal maakt LittleBigPlanet een smaakvolle game, die vol zit met uitdagingen voor creatievelingen of voor gamers die eens wat anders willen.

LittleBigPlanet heeft, ondanks de korte story-mode, heel wat aan het grotere publiek te bieden. Het vernuftig in elkaar gestoken Sack-personage kan op ontelbare manieren gemanipuleerd worden, zo zien we Media Molecule bijna bij iedere nieuwe game met een nieuw kostuum aankomen voor ons kleine mannetje (Kratos iemand?). De level creator is nog de grootste troef van LittleBigPlanet; hier is het mogelijk je eigen "wereldje" te gaan maken, dat je vervolgens op het PlayStation Network online met iedereen kan delen. Een creatieve gamer is hier gemakkelijk een jaar of twee mee zoet. Deze Game of the Year-editie is met andere woorden een unieke kans om de game alsnog uit te proberen, dus stap gerust deze droomwereld binnen en laat je fantasie de vrije loop!

Score

Gameplay
 
45/50
Graphics
 
15/20
Sounds
 
18/20
Moeilijkheidsgraad
 
3/5
Tijdsduur
 
5/5
Eindscore
 
86%

Reacties





Mikey / 05-05-2010 20:42
LittleBigPlanet is één van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Prachtig spel! :D
Bezoeker / 06-05-2010 10:36
Niet mee eens. Het platformen voelde 'wobbly' en al dat create en share gezever hoeft voor mij echt niet.
Akapwner / 06-05-2010 17:44
Zoals ik al zei, de game is niet voor iedereen weggelegd mijn beste bezoeker ;)
GJ / 06-05-2010 23:45
Ik ben grafisch vormgever en dus meestal creatief bezig, vind dit spel echt top. En dus vooral het create & share gedeelte aangezien je dus echt je creativiteit om kunt zetten in een tof level. Topgame!