Star Wars: The Force Unleashed Ultimate Sith Edition

Pc/Mac-Review geschreven door Elias Adam op 26-04-2010.

We kunnen ons een leven zonder Star Wars niet meer voorstellen, mede dankzij LucasArts, die ons voortdurend van nieuwe games voorziet. Nu is Star Wars: The Force Unleashed hun nieuwste creatie die potten zou moeten breken en eindelijk kunnen de pc-gamers ook met de game van slag. Om de toch redelijke wachttijd te compenseren voorzag Lucas Arts een Ultimate Sith Edition die voorzien is van vele extra's. Maar alvorens deze te bespreken, doen we eerst eventjes het verhaal van een wel erg bijzondere krijger, genaamd Starkiller, uit de doeken.

De game speelt zich af enkele jaren na Star Wars Episode III: Revenge of the Sith, waar je met niemand minder dan Darth Vader himself begint. De door astma geteisterde legende is naar Kashyyyk gereisd om er een overlevende Jedi van het leven te beroven. Het leuke hieraan is dat je meteen alle moves uit de game met Darth Vader uit kan testen en langzamerhand Wookies van de planeet kan wegblazen om je pad vrij te maken. Zo beschik je onder andere over "the Force" en kan je deuren vernietigen met behulp van een krachtige stoot (Force Push), vijanden vastgrijpen en in de lucht doen slingeren (Force Grip) of gewoon een bliksemschichtje afvuren. Na je een tijdje geamuseerd te hebben, kom je de gezochte Jedi tegen, maar wanneer je klaar bent om hem om te brengen, wordt je lightsaber uit je handen gerukt door een kleine jongen die je dan uiteindelijk als je leerling zal gaan beschouwen.

The apprentice
En hier begint dan eigenlijk het echte verhaal. Na jaren opleiding vindt Darth Vader het hoog tijd dat zijn "apprentice" onderworpen wordt aan een eerste grondige test en geeft hem de opdracht om de lightsaber mee te brengen van een ondergedoken Jedi. Je bent misschien nog niet even krachtig als jouw leermeester, maar met de basisaanvallen heb je zeker al genoeg om je mannetje te staan. Laat die Stormtroopers die je weg kruisen dus maar vliegen!

Hang in there!

Terwijl je probeert jouw missie tot een goed einde te brengen, zal het vaak nodig zijn om een aantal (meestal vijftien) Jedi Holocrons die een goudgele kleur hebben, te verzamelen. Die zorgen er namelijk voor dat je jouw Force powers kunt opwaarderen. Hoe meer je er verzamelt, hoe minder snel je Force-balkje zal leeglopen bij het gebruiken van je Force-krachten en hoe sterker ze ook zullen worden. Zo kun je naar het einde van de game toe zelfs meerdere vijanden tegelijkertijd de lucht in slingeren met je Force Grip. Naast deze Jedi Holocrons zal je ook af en toe rode Sith Holocrons tegenkomen. Als je er eentje opneemt, dan word je tijdelijk onsterfelijk en worden je aanvallen veel krachtiger.

Wanneer je al een tijdje aan het gamen bent, zal je vanzelf wel ondervinden dat het achterliggende verhaal zeer goed uitgedokterd is en zo ook mooi tussen de films past. Alle details zitten erin verwerkt zoals het ook in een Star Wars-game hoort, maar het is dan wel jammer als je überhaupt nog nooit een Star Wars-film hebt gezien of helemaal niets van het verhaal kent. De meesten zullen dit niet zo erg vinden, maar je kan je minder inleven en zo wordt de game ook minder plezant. Waar LucasArts ook nog steekjes heeft laten vallen, zijn de rechtlijnige missies. En met rechtlijnig bedoelen we dus letterlijk gewoon rechtdoor lopen tot je het eindpunt bereikt hebt en de boss-fight van start gaat.

Trukendoos
Wat redelijk revolutionair is aan de game, is de A.I. van je vijanden. Daarmee bedoelen we deze keer niet het IQ, maar de daden. Alle vijanden in de game worden via de Euphoria-engine bestuurd en deze zorgt ervoor dat ze op een zo menselijk mogelijke manier reageren op hun omgeving. Dus als je van plan bent een Storm Trooper van een afgrond te doen zwieren, dan gaat hij zich nog vlug proberen vast te klampen aan de rand om zichzelf van te dood te redden. Dit kan nogal hilarisch overkomen, maar innovatief is het alleszins wel. Naast de Euphoria-enigne heb je ook de DMM (Digital Molecular Matter) engine. Deze zorgt voor het realistisch maken van objecten. Zo zal glas zich gedragen als glas en in ontelbare stukjes uiteen spatten wanneer er iets of iemand doorheen gegooid wordt en zal hout ook kraken op de plaatsen waar het aangetast wordt. Spijtig genoeg werd deze lijn niet ver genoeg doorgetrokken en worden bomen dikwijls op dezelfde manier geveld.

Deze Stormtrooper gaat niet zo spectaculair onderuit zonder aanwezigheid van bloed.

Allemaal goed en wel, maar je gaat je niet de hele tijd bezig zitten houden met het rondzwieren van vijanden en het kapot maken van objecten zoals op de Wii. Star Wars: The Force Unleashed is nog steeds een actiegame waar het vechten met de lightsaber centraal staat. Hoeveel vijanden je ook doodt, je zult nooit bloed vergoten zien worden of ledematen door de lucht zien vliegen. Op deze manier lijkt het net alsof je tegen doodsimpele poppen aan het vechten bent en dat LucasArts misschien bewust een groot deel van het geweld uit deze game gehaald heeft om ook het jongere volk aan te spreken. Jammer dat er hierdoor heel wat realisme uit ons schijfje wordt gehaald. Om dit verdriet wat te verzachten en ook omdat de pc-gamers pas later aan de game konden beginnen, besloot de ontwikkelaar enkele extra's in de game te stoppen. Zo krijg je bijvoorbeeld een nieuw stukje van de verhaallijn te spelen als "the ultimate evil apprentice" die naar Tatooine afzakt om er met Obi-Wan Kenobi te gaan vechten en ga je ietsje later naar Hoth, om niet alleen Luke Skywalker tegen het lijf te lopen, maar ook om locaties uit Star Wars: Episode V: The Empire Strikes Back te zien te krijgen.

Star Wars: The Force Unleashed kon heel wat beter, maar we mogen tevreden zijn dat het idee van LucasArts om met Star Wars een andere weg in te slaan grotendeels geslaagd is. Het verhaal past binnen de reeks, alles qua muziek zit zoals het hoort te zitten en de engines geven je heel veel mogelijkheden om de Force grondig te benutten. Spijtig dat de lightsaber geen bloed tevoorschijn kan toveren en dat de vijanden ook geen ledematen kunnen verliezen zoals we uit de films gewend zijn, maar deze game is zeker in zijn opzet geslaagd en met de bijgevoegde levels en extra's zijn we alweer een paar uurtjes zoet.

LucasArts vond het nodig om na een heleboel flauwe afbaksels een ander universum met Star Wars op te gaan zoeken en heeft zeker zijn landing niet gemist. Alle originele elementen die we uit de films gewoon zijn, zitten keurig in de game verwerkt; de engine laat de Force echt tot leven komen en het verhaal met de nieuwe apprentice is zeker meeslepend. Spijtig van die paar foutjes, zoals het ontbreken van bloed, maar deze werden grotendeels goed gemaakt met de extra content die Star Wars: The Ultimate Sith Edition biedt. Wees dus zeker niet bang die Darth Vader-helm nog eens uit de kast te halen en deze game te proberen.

37/50

14/20

15/20