Monster Hunter Tri

Wii-Review geschreven door Bas Dijkstra op 11-05-2010.

Het jachtseizoen is weer begonnen, dus kunnen we de wapens weer klaarleggen en onze bescherming uitkiezen. De middelen om te overleven in de wildernis mogen we uiteraard ook niet vergeten. Waarop we gaan jagen? Op monsters en dinosauriërs natuurlijk. Waar we gaan jagen? In onze eigen woonkamer op de Wii! Dit kan namelijk sinds kort met Monster Hunter Tri die geheel exclusief op de Wii verschijnt en daarbij ook zijn debuut maakt op de platforms van Nintendo.

Monster Hunter Tri begint in ieder geval magistraal: de prachtige beelden van deze game steken met kop en schouders boven de gebruikelijke Wii-game uit. Het water ziet er bijna realistisch uit, de monsters lijken net echt en de sfeer past precies. Het is meteen duidelijk dat er veel variatie zit in de verschillende aspecten van Monster Hunter Tri: het grote aantal verschillende monsters valt gelijk op en ook je hoofdpersonage kan helemaal veranderd worden. Na het starten van een nieuw spel komt er weer een prachtige cutscene; ditmaal zie je de markt van Monster Hunter Tri en wordt een klein stukje van het verhaal uitgebeeld. Alles wat je nodig hebt om te beginnen dus.

Een nieuwe held
Je zelfgemaakte hoofdpersonage is de grote jager in het spel. Jij bent de nieuwe held die moet proberen om de burgers in het dorpje waar jij je bevindt te helpen. Dit kun je doen door missies te volbrengen, waarin je monsters moet vermorzelen of voorwerpen moet zoeken. Door het behalen van deze missies kun je geld en uitrusting krijgen, wat dan weer nodig is om de nog sterkere monsters te vermoorden. De missies worden steeds moeilijker, maar daartegenover staat dat je steeds betere en andere uitrusting kan krijgen. Dit is echt noodzakelijk, want er zijn veel verschillende soorten monsters die elk verschillende attributen hebben: vuur, water en elektriciteit zijn hier enkele voorbeelden van. Deze verschillende monsters bevinden zich ook nog eens vaak in omgevingen die bij hun attribuut passen en dit betekent dat zij een groot voordeel hebben bij het vechten. Daarom is het van belang om de juiste uitrusting bij je te hebben en tactisch te werk gaan bij het spelen van Monster Hunter Tri. De monsters kunnen namelijk behoorlijk sterk zijn en daarom is het soms ook handig om hulp te krijgen van andere mensen.

Deze hulp kun je krijgen door je Wii te verbinden met het internet en op zoek te gaan naar mensen met dezelfde missie. Dit is niet moeilijk, want de online service is fantastisch en er zijn altijd honderden mensen online. Als je eenmaal de juiste mensen gevonden hebt, kun je ook nog eens tactieken bespreken via een toetsenbord of Wii Speak, wat geweldig is bij een spel zoals Monster Hunter Tri waar tactieken centraal staan. Als het je niet lukt om online te gaan met je Wii, heb je ook nog de keuze om op één televisiescherm met een vriend monsters te gaan afslachten. Dit kun je doen in de arena, waar niemand voordelen ten opzichte van elkaar heeft en samenwerken centraal staat. In deze arena kun je kiezen uit een aantal missies, die alleen bestaan uit het vermoorden van de meest grote monsters. Het verzamelen van voorwerpen staat hier een beetje op de achtergrond, maar dat is zeker geen nadeel. Bij het begin van zo'n missie heb je namelijk de keuze welk wapen en uitrusting je wil gebruiken en elke set heeft zijn eigen voorwerpen. Zo kun je een monster in de val zetten, verblinden of een potion gebruiken om jezelf weer tot kracht te brengen.

Koken en vechten
Je kunt Monster Hunter Tri op twee verschillende manieren spelen: met de Wii Mote en Nunchuck of met de Classic Controller. De tweede optie is de betere, want het spelen met de Wii Mote werkt echt heel slecht. Je zult de camera constant mee moeten bewegen met de D-pad en het slaan met de Wii Mote werkt niet altijd mee. Gelukkig heb je ook nog de keuze om simpelweg op A te drukken om vijanden neer te knuppelen. Helaas is de lay-out van de besturing met de Wii Mote gewoon enorm verwarrend tijdens de gevechten, al werkt de configuratie wel prima buiten de actievolle momenten. Voorwerpen verzamelen en opbergen gebeurt bijvoorbeeld heel makkelijk met behulp van de Nunchuk, wat uiteraard een must is voor deze belangrijke items. Zo kun je bijvoorbeeld een stuk vlees koken dat je kunt consumeren tijdens een gevecht, maar zul je tijdens het koken ook een plant zien die je kunt gebruiken om medicijnen te maken. Daarom is het zeker een pluspunt dat je snel kunt wisselen van voorwerpen, waardoor je zo snel mogelijk weer een gevecht kan beginnen om weer de betere uitrusting te krijgen.

Monster Hunter Tri bevat een open wereld, maar helaas is deze niet zo open als hij lijkt: bij het betreden van een ander stuk terrein krijg je namelijk telkens een verschrikkelijk laadscherm te zien. Als je dan ook nog eens weet dat zo'n terrein enorm klein is, weet je hoe irritant het is om hier het hele spel door achtervolgd te worden. Gelukkig ziet de wereld er wel ongelofelijk goed uit: de verschillende klimaten worden goed overgebracht en de felle kleuren zorgen voor een duidelijke speelwereld. De makers hadden duidelijk een goed oog voor detail, waardoor ook de monsters, uitrustingen en voorwerpen er meesterlijk uitzien. Naast de grafische stijl is tevens de muziek van een hoog niveau: de achtergronddeuntjes passen bij de sfeer en klinken fantastisch. Wat dan weer een pak negatiever uitpakt, is het gebrek aan voice-acting: alles wordt uitgelegd via tekstschermpjes, wat op den duur enorm gaat vervelen.

Monster Hunter Tri is zeker een titel waar Wii-bezitters trots op kunnen zijn. De game moet het vooral hebben van zijn aparte, maar goed uitgewerkte gameplay en de grote variatie die het spel biedt. Ook de beelden en de muziek dragen bij tot de hoge kwaliteit van de game: de graphics zijn een lust voor het oog en de muziek schept een prachtige sfeer. Helaas ontbreekt de voice-acting, werkt de besturing met een Wii Mote niet optimaal en zijn er veel laadtijden.

Monster Hunter Tri bevat alles wat je in een Wii-game wil zien: prachtige beelden, goed uitgewerkte gameplay en een fantastische online optie. Naast de verbluffende beelden worden we ook nog eens begeleid door de meest fantastische muziekstukken tijdens het jagen. Helaas bevat deze game ook een aantal cruciale minpunten waar het spel zeker onder lijdt. Zo zijn er vele laadschermen waardoor het gevoel van een open wereld toch wel verdwijnt, is er geen enkel stuk ingesproken tekst en zul je zelf de camera de hele tijd vervelend mee moeten draaien. Gelukkig zijn de positieve punten in de meerderheid en heeft Monster Hunter Tri zijn taak volbracht. Om te jagen hoeven we in ieder geval niet meer naar buiten.

40/50

17/20

17/20