Super Mario Galaxy 2

Wii-Review geschreven door Mikey van de Berghe op 16-06-2010.

Add to twitter Add to facebook

Ik zal er geen doekjes om winden: Super Mario Galaxy wist mij niet te bekoren. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het een vermakelijk spelletje, maar ik had niet de klik met de game zoals in onder andere Super Mario 64. De velen tienen die het spel ontving, waren voor mij dan ook niet van toepassing. Op de E3 van 2009 kwam Nintendo op de proppen met Super Mario Galaxy 2, een nieuw avontuur van 's werelds bekendste loodgieter. Nu zijn we inmiddels een jaar en een grondige test verder en wat deed dat mijn Mario-hartje goed.

Oké, niet heel verrassend, maar ook in Super Mario Galaxy 2 wordt Princess Peach weer ontvoerd door de antagonist Bowser en is het aan jou om in de huid van Super Mario te kruipen en deze mooie blonde, maar domme snol te redden. Het mag dan het zoveelste Mario-spel zijn waarin het je doel is om de prinses te redden, maar eigenlijk hebben we niets te klagen: elke keer weet Nintendo er weer iets moois van te maken en ook met Super Mario Galaxy 2 is ze dat gelukt! Deze keer is het echter niet alleen aan onze gekke loodgieter om de verscheidene sterren te verzamelen om nieuwe levels vrij te spelen, want ook zijn broer Luigi staat voor hem klaar. Dit was natuurlijk ook mogelijk in de eerste Galaxy, maar daarvoor moest je eerst alle hemellichten verzamelen. In Galaxy 2 hoeft dat niet: in sommige levels staat de langere, dunnere en groenere versie van Mario te wachten om dingen te verzamelen en dit is een leuke variatie op de levels die je speelt met snorremans. Echt veel verschillen de twee personages niet: Luigi is een beetje sneller en kan wat hoger springen, maar echt veel meer dan dat is het niet. Desondanks is het erg leuk om ook eens met een ander personage te spelen en het zorgt voor de nodige afwisseling.

Galaxy 1.5?
Het begin van Super Mario Galaxy 2 zal je wellicht nog niet helemaal overtuigen. Het voelt nog iets te veel aan als het origineel, maar zodra je verder gaat spelen, merk je dat er daadwerkelijk nieuwe aspecten in de game zitten. Allereerst is de nieuwe manier van reizen zeer merkwaardig. Waar je in het eerste deel nog op een planeet zat met een hoop portalen, doe je dat nu even anders. In Galaxy 2 heb je een schip in de vorm van Mario's hoofd en hiermee kun je door het heelal reizen. Dit is eigenlijk hetzelfde principe als we in de New Super Mario Bros-serie hebben gezien: je kiest in welk level je wilt spelen en de rest doet de game zelf. Erg toegankelijk en een stuk beter dan het eerste deel. Mis je echter het klooien op de thuisplaneet of de extra levens die je kon krijgen, dan kan het schip een goed vervangingsmiddel zijn. Hier kun je namelijk je muntjes inruilen voor een poging tot wat extra levens. Naarmate je vordert in de game, krijg je meer mogelijkheden voor je schip.

Er is uiteraard nog meer nieuws in Galaxy 2 en de groene dinosaurus Yoshi is daar één van. Op verschillende levels zul je een ei vinden met daarin dit beestje. Sla je het ei kapot, dan kun je op Yoshi gaan rijden en dit heeft zo zijn voordelen: allereerst is het verslaan van vijanden een stuk makkelijk en ten tweede heeft Yoshi zijn eigen power-ups die vereist zijn om over obstakels heen te komen. Eet een hete peper en Yoshi rent als een gek voor een bepaalde tijd of zorg ervoor dat hij in een ballon veranderd zodat je hogerop kan komen. Dit alles brengt ons een nieuwe manier van spelen en dat is wat Galaxy 2 zeker nodig had. Over power-ups gesproken: dat die gekke dinosaurus wat vaardigheden heeft, betekent nog niet dat Mario het bij zijn draai-aanval moet houden. In het eerste deel leerden we onder andere al het bijenpakje kennen waarmee Mario kan vliegen en de klassieke vuurbloem waarmee onze held vuurballen af kan schieten. In Galaxy 2 krijgen we er nog enkele bij die zorgen voor nieuwe puzzelelementen. De krachten zijn nu nóg leuker; zo is de inmiddels bekende Cloud Mario ontzettend tof en de levels waarin je deze vaardigheid kunt vinden, zijn ook zeer geestig. Zo zit het hele spel in elkaar: je kunt veel woorden vuilmaken aan Super Mario Galaxy 2, maar eigenlijk heb je met de zin: "Super Mario Galaxy 2 is ontzettend goed" meer dan genoeg gezegd.

Klein, maar niet fijn
Super Mario Galaxy 2 is alles wat een opvolger moet hebben: het bevat zowel oude als nieuwe elementen die van zeer goede kwaliteit zijn, een hoop nieuwe levels, grafisch is het prachtig, de audio is zoals gewoonlijk erg sterk en de feeling komt nóg beter tot zijn recht in dit nieuwe deel. Toch zijn er een aantal puntjes die wat beter konden, zoals het punt dat in elk Mario-deel terugkomt en ook in Galaxy 2 niet ontbreekt: als je de game opstart, begin je weer met vijf levens, ongeacht je aantal toen je de game opsloeg. Dit is echter niet het enige minpunt, want één van de nieuwe aspecten in deze game was de toevoeging van co-op. Tegenwoordig zien we het steeds vaker en Mario kon natuurlijk niet achterblijven, maar het nut van de tweede speler had wat beter gekund. Een tijdje geleden maakte Nintendo al bekend dat je als tweede speler mee kon reizen naar de ruimte als Luma en aan de zijde van Mario kon staan door vijanden te verslaan. Hier is ook alles mee gezegd, want de vrijheid die de tweede speler krijgt, is minimaal. Je loopt automatisch achter Mario aan en het enige wat je kunt doen, is met je Wii Remote schudden om tegenstanders aan te vallen. Kom op Nintendo, hier zat toch veel meer in?

Toch is Super Mario Galaxy 2 een fantastische game geworden! Het spel biedt genoeg vernieuwingen en weet ook de klassieke gameplay een niveau hoger te brengen. Er mogen dan een paar kleine minpuntjes zijn, maar deze maken eigenlijk vrij weinig uit.

Help! De prinses is voor de zoveelste keer door Bowser ontvoerd en natuurlijk is Mario weer van de partij, met Yoshi en Luigi aan zijn zijde. De game is een echte revolutie in vergelijking met zijn voorganger: de klassieke delen wist Nintendo tot een hoger niveau te brengen en de game biedt zoveel nieuws dat je je enorm lang zoet kunt houden met Super Mario Galaxy 2. De co-op mag dan vrij nutteloos zijn en het bekende levensprobleem is nog steeds niet opgelost, maar zodra je begint met spelen, vervagen deze minputjes vrijwel direct.

48/50

20/20

20/20