Laatste feature
: (Registreren)
 

Battlefield: Bad Company 2

Pc/Mac-Review geschreven door Thijs Morlion op 16-03-2010.

N4G : News for Gamers Insert Coins

Met Battlefield Bad Company had EA letterlijk en figuurlijk een knaller van formaat afgeleverd. Een blitse gameplay en een mooi concept dat jammer genoeg niet voor de pc werd uitgebracht. Dit zorgde voor enige controverse en daaruit heeft DICE zijn lessen getrokken. Voor Battlefield Bad Company 2 werd ons nog veel meer explosieve actie beloofd, maar heeft de ontwikkelaar zijn belofte kunnen houden?

In de singleplayer gaan we opnieuw op stap met dezelfde characters als in het eerste deel. Je speelt wederom in deze campagne met Preston Marlowe die door zijn verleden voor de rest van zijn leven verbonden zal zijn aan de B-company. Zijn medesoldaten sergeant Redfort, de leider van de bende, de geek Sweetwater en de explosievenexpert Haggard zijn ook weer van de partij en vormen samen de ietwat bizarre B-company. Deze keer krijgt dit zooitje ongeregeld de opdracht om een geheim wapen te gaan zoeken in Zuid-Amerika, wat voor de mannen geen probleem zou mogen zijn ware het niet dat het daar krioelt van de Russische soldaten en huurlingen. Een lastige job dus, maar explosieve actie verzekerd!

Plagiaat?!
De campagne is van korte duur en mensen die al wat ervaring hebben met shooters zullen er dan ook door rushen als een mes door boter. In ongeveer een zes à zeven uur zou je doorheen de verhaallijn moeten zijn. Hierin word je meegesleept over de ganse aardbol, waar je her en der verschillende missies voorgeschoteld krijgt. Het is dan ook een plezier om zoveel afwisseling te krijgen in de missies, ware het niet dat er hier en daar wel wat 'plagiaat' opduikt. Zo is er een stukje in een missie waar je zo snel mogelijk een duikboot moet zien te bereiken. Het leveldesign binnen het duikbootdok was bijna identiek aan dat van hetzelfde level uit Medal of Honour: Allied Assault. Een ander moment zitten we dan weer achterop een truck waar we met een rocket launcher achtervolgers moeten afweren én een helikopter uit de lucht moeten schieten. Niets bijzonders aan zou je nu denken, behalve dan dat het laatste stukje met de helikopter naast een bergflank plaatsvindt en je in een lange tunnel door de pijlers heen de heli probeert neer te knallen. Doet dit je niet erg veel denken aan de slotmissie uit Call of Duty: Modern Warfare? Het laatste dat mij ergerde, was dat Haggard wel erg veel gelijkenissen vertoont met Captain Price uit de beide Modern Warfare games.

Nu, als we dit eventjes allemaal opzij zetten, dan kunnen we toch wel stellen dat DICE puike graphics weet af te leveren. De beelden die ze op je scherm toveren zijn buitengewoon fantastisch: realistische explosies, mooie weereffecten en nog veel meer moois maken het tot een festijn voor het oog. De mannen van DICE weten dus duidelijk hoe ze iets mooi moeten overbrengen op het scherm. Verhaalgewijs moeten ze daarentegen nog wat bijleren. Het teveel aan cutscènes zorgde ervoor dat je telkens uit de actie werd gehaald. De binding die je zo zou moeten krijgen met de personages wordt hierdoor telkens verbroken, wat erg jammer is, want je wilt je toch écht wel één voelen met je charachter en je AI-medespelers.

Over de AI valt ook wel het een en het ander te vertellen, want erg goed kun je deze in de singleplayer niet noemen: stuntelende teamleden die plots voor je lens komen staan terwijl je de vijand in je scope van een extra luchtgat wil voorzien, slecht gescripte events enzovoorts. Deze laatste zitten namelijk soms zo slecht in elkaar dat als je het event nog niet getriggered hebt, de vijanden al klaar staan en gewoon afgeknald kunnen worden, zonder dat er reactie komt. Het gevolg is dan natuurlijk dat als je de lijn kruist, het event getriggered wordt, maar er helemaal geen vijanden meer zijn om je te 'verrassen'.



Wat dan wel weer van de bovenste plank is, is het geluid. Nog nooit eerder gehoord in een game. DICE weet op een uitstekende manier wapens en omgevingsgeluid weer te geven wat er voor zorgt dat je het gevoel krijgt dat je een écht wapen in je hand hebt en niet bezig bent met een game. De wapens klinken niet overal hetzelfde: een huis, een grote zaal, een betonnen bunker, overal klinkt ieder wapen zoals het zou moeten klinken als je in het echt daar zou staan. Puik werk!

Multiplayer aan de top
Nu zul je waarschijnlijk eventjes slikken bij het lezen van zoveel negatieve dingen over Battlefield Bad Company 2, buiten dan het fantastische geluid. Geen nood, het belangrijkste van dit spel is toch wel de multiplayer. En hierover hebben we geen enkel slecht woord te vertellen, of toch bijna niet. Iedereen weet waarom je Bad Company 2 zou moeten spelen: jawel, omdat de multiplayer telkens de beste actie tevoorschijn tovert ooit gezien in shooterland. Het multiplayergedeelte kent vier modi. Rush en Conquest zijn bewaard gebleven en hoeven dus zoveel uitleg niet meer te krijgen. In Rush is het de bedoeling twee controlepunten in te nemen. Is dit gelukt, dan schuift de map op naar de volgende twee controlepunten. Conquest is dan weer de klassieke battlefieldformule zoals we die al kennen van uit de vorige games. De overige modi, namelijk Squad Rush en Squad Deathmatch zijn dan weer iets anders. Squad Rush is in principe hetzelfde als Rush, maar dan met maximaal acht spelers (twee squads van vier) waarin teamwork dus écht wel belangrijk is. Squad Deathmatch is dan de gewone Team Deathmatch met maximaal 16 spelers (vier squads van vier).

Door veel te spelen en vele matchen te winnen, stijg je in rang en kun je de vier speelbare klassen uitbreiden naar keuze. Dit kennen we natuurlijk ook van Modern Warfare 2, maar hier is het cruciale verschil dat je tijdens de match je klasses kunt aanpassen naargelang de speelstijl van de rest. Dit zorgt voor een veel betere uitbalancering tijdens het online knokken. Teamwork staat bovenaan de lijst en dat bewijzen verschillende dingen zoals wanneer je een vijand spot en deze vervolgens wordt afgemaakt door je team, krijg jij er experience voor.



Het meest fantastische hebben we nu nog niet vermeld, namelijk de destructie die kan worden aangericht. Als ik zeg dat alles kapot kan, dan is dit ook alles. Dit voegt een extra factor aan de multiplayer toe, namelijk strategie, die erg beslissend kan zijn in een match. Zo moet je heel erg opletten waar je schuilt, want waar een paar seconden geleden nog een muur stond die een ideale beschuttig vormde, kan nu gewoon een groot gapend gat zitten. Dit creëert een erg dynamische gameplay waarbij je telkens je strategie moet aanpassen opdat je je doel zou halen.

Laat deze pracht weergeven door de Frostbite 2-engine en je hebt een pracht van een spektakel. De multiplayer toont waar DICE écht goed in is en tilt de negatieve kantjes van de singleplayer toch wel omhoog.

Wat DICE een klein beetje heeft verpest in de singleplayer maakt het dubbel en dik goed in de multiplayer. Slecht gescripte AI, de 'gestolen' scènes en een mislukte poging tot een cinèmatisch verhaal zetten een domper op de feestvreugde in deze singleplayer. Natuurlijk kennen we Battlefield vooral voor zijn fantastische multiplayer, en dat is hier ook niet anders: een vernietigbare wereld die een dynamisch aspect toevoegt, op en top teamwork, een puik klassesysteem, erg goed uitgewerkte mappen enzovoorts. Zo kennen we DICE zoals nooit tevoren!

Score

Gameplay
 
37/50
Graphics
 
19/20
Sounds
 
18/20
Moeilijkheidsgraad
 
2/5
Tijdsduur
 
3/5
Eindscore
 
79%

Reacties





Thommert / 16-03-2010 14:14
7,9 voor een geweldig spel.
Sorry, ben het niet eens met je cijfer, maar het is jouw mening. (En de singleplayer is niet zo lame als die van MW2, dus waarom zou MW2 hoger hebben..)
Matthew / 16-03-2010 14:51
Ik ben het ook niet helemaal eens met de score. Ik vind het verhaal iets humoristischer en dus ook iets realistischer dan MW2. Maar ik weet niet welke score ik voorlopig zou geven. Ik maak binnenkort de optelsom.

En MW2 heeft een hogere score omdat het door een andere persoon is gedaan die MW2 op dat moment heel goed vond. Dit is nu onafhankelijk van die game gerecenseerd door een andere speler.
Fodbaddun / 16-03-2010 15:16
Nuja, meningen zijn overduidelijk verdeeld. Hier op school ook, heb ook gesproken met een medewerker van DICE en die heeft mij volledig gelijk.

Hier is het nog meer duidelijk dat er twee kampen zijn met personen die het spel awesome vinden en anderen die wat kritischer staan tegenover BBC2.

Ik heb geprobeerd op een zo neutraal mogelijke manier te reviewen, zonder beïnvloeding van buitenaf en met een kritische 'state of mind'
Jonas / 16-03-2010 19:32
Nog niet gespeeld, en het spreekt me precies ook niet aan ( dit spel dan ), maar het kwam onlangs op televisie en mijn neef zei nog tegen mij dat het een zalig spel schijnt te zijn. Blijkbaar niet.. Spijtig , maar genoeg andere spellen hè ! Dankjewel voor de recensie !
Thommert / 16-03-2010 20:32
Fodbaddun; (ben jij de reviewer?)
Zoja (En anders, voor de reviewer): Dan vind ik het wel zo goed dat je ook niet het woord "Modern Warfare 2" moet gebruiken als vergelijkpunt, als je het neutraal zou willen bekijken, En sowieso is het wel een mening, maar dan alsnog denk ik dat dit spel wat hoger verdient en ik me NIET verdiep tussen de strijd tussen MW2 en BF:BC2.
Het feit dat ik nog steeds MW2 best awesome vindt, verandert niet dat ik BF:BC2 leuker vindt.

Oh ja, ik wil er geen probleem van maken, dus neem dit hierboven niet vervelend op. :p
Matthew / 16-03-2010 20:44
Wat hebben wij toch een discussie gehad toen we tijdens de redactievergadering en round-up van dit artikel wilden vergelijken. We hebben toen het er ook uitgebreid over gehad of het wel of niet zou moeten inzitten. Wij vinden van wel. Als wij geen MW2 hadden vernoemd, kregen wij de vraag: "maar is het nu beter?". MW2 is een belangrijke speler en je moet altijd vergelijken. We vinden dat in deze recensie er dan ook niet teveel is gekenen naar andere titels.

En ja, Forbaddun (Thijs) is de recensent.
Fodbaddun / 16-03-2010 21:17
Dat was ook m'n grootste vrees om téveel te willen vergelijken. Matthew heeft mij hierop gewezen en gezegd dat ik één alinea mocht wijden aan vergelijken.

Hier heb ik mij aan gehouden, dus ik denk wel dat de vergelijking geslaagd is. En het is precies zoals Matthew zegt, de lezers moeten tenslotte ergens een vergelijkpunt hebben en kunnen beslissen voor henzelf wat nu al dan niet wel beter is.

Ik heb uiteindelijk niet gezegd welk spel er nu beter is hé ;)
Thommert / 16-03-2010 21:22
Oke, dat is natuurlijk waar, als je een cijfer wilt neerzetten, moet je natuurlijk som wel vergelijken.
Laten we er anders over op houden, omdat het logisch is dat dit jouw cijfer is en een 7,9 natuurlijk jouw cijfer ;). Want over ieders mening kunnen we niets veranderen. (Wel overtuigen, natuurlijk).

Oh, wat ik niet neerzette in mijn 1ste post:
"Ik vind het wel een goede review hoor, leest lekker."

Nog een vraagje: Welk cijfer zou je aan MW2 nu geven?
Fodbaddun / 16-03-2010 23:06
ik moet nu opletten met wat ik zeg hé! :p

Als ik alle positieve en negatieve kanten van Call of Duty MW2 samenleg zou ik toch uitkomen op een 82 à 83 procent.

Hun singleplayer is zéér degelijk net als de multiplayer ondanks de grote fout met het gebrek aan dedicated servers.

Als je in gesprek wilt gaan hierover, kun je me altijd contacteren via mijn e-mailadres.
Bezoeker / 22-03-2010 18:14
Je vertelt een enorme spoiler uit Call of Duty 4... En je kan nu wel gaan zeiken '' Wie heeft deze game nu nog niet gespeeld ? ''

Maar toevallig wees een vriend me er wel op die nog maar pas een PS3 heeft en alleen nog maar CoD 5/6 uit had gespeeld, CoD 4 ging hij nog aan beginnen; als je dan zo een grote spoiler leest is het plezier er wel lekker af zeg ;)

Fodbaddun / 23-03-2010 09:22
Je bedoeld waarschijnlijk dat je vriend cod 4/5 heeft gespeeld en nog moet beginnen aan 6, want het zou onnozel zijn om ze achterstevoren te spelen é :)

Nuja, idd, wie heeft deze game nog niet gespeeld, en enkel fans zulle het doorhebbe en die fans zullen waarschijnlijk de game al gespeeld hebbe ;)
Bezoeker / 23-03-2010 16:35
Ik vind het spel mooi eruit zien alleen ik baal dat de letters zo klein zijn en ik heb nog wel mn bril op kan ook nergens vinden of dat ingesteld kan worden
Colt / 27-03-2010 22:31
Call of Duty 6? Hebben jullie het over CoD 3? Want dat was de zesde CoD die uitkwam...