Laatste feature
: (Registreren)
 

ModNation Racers Launch Event

Playstation 3-Feature geschreven door Mikey van den Berghe en Timo Nijssen op 19-05-2010.

N4G : News for Gamers Insert Coins

Onlangs kregen wij van Sony Computer Entertainment Europe de kans om bij een hapje en een drankje hun nieuwe titel in het Play, Create, Share-genre te testen. Elke PlayStation-fan weet dan natuurlijk wel dat het over ModNation Racers gaat en Sony had het leuke idee om een bijpassende locatie uit te kiezen: de kartbaan in Breda. Mikey en Timo gingen dan ook graag kennis maken met deze game in hun eigen woonplaats.

Wat is het toch leuk als een groot evenement bij je in de buurt wordt gehouden. Dinsdag 11 mei was het aan Timo en Mikey, de twee Bredanaars, om Sony's nieuwste kartgame - ModNation Racers - te testen op het thuishonk. Zoals gewoonlijk kwam Timo weer eens te laat, dus stond ik, Mikey, even te wachten tot mijn collega aan kwam fietsen. Toen we naar binnen gingen, vielen meteen de posters en stickers van de game op en dit zorgde ervoor dat we meteen in de goede stemming kwamen, want ModNation Racers is een game waar de gehele redactie erg naar uitkijkt. Toen we binnen kwamen, mochten we gaan lunchen, maar dit hebben we helaas afgestaan aangezien we thuis al gegeten hebben. In plaats daarvan zijn we meteen aan de slag gegaan met het spel en toen kon onze dag al niet meer stuk: ModNation Racers is een toffe game! Al snel werd onze strijd jammer genoeg beëindigd. We werden namelijk vriendelijk verzocht om naar een te klein zaaltje te gaan waar we vervolgens informatie kregen over de game door één van de ontwikkelaars: William Ho. Deze beste Canadees mochten we zelfs interviewen, maar meer daarover lees je verder op deze pagina.

De game testen was erg leuk, maar waarom gingen we naar de kartbaan? Juist, om in het echt te scheuren en dat hebben we ook gedaan. Tijdens een toernooi mocht iedereen die wou achter het stuur kruipen en wij deden dat stiekem zelfs een tweede keer om het wat beter te doen dan de eerste ronde. Om de één of andere reden werden we namelijk door iedereen ingehaald. Al snel was het voorbij en mochten we weer terug naar huis met een goodiebag vol toffe spulletjes zoals de game zelf.



Interview met William Ho
GameScores: Een van de grootste klachten over de bèta was toch wel dat de laadtijden erg lang zijn. Hebben jullie dat nog kunnen verbeteren?
William Ho: Sinds de bèta zijn de laadtijden al aanzienlijk verbeterd. Die bèta was ook al behoorlijk vroeg gereleased in vergelijking met andere games dus het werkte destijds nog niet optimaal. Er is voor het vroege tijdstip gekozen omdat zo kon worden bekeken wat iemand ervan vond die het nog nooit gespeeld had zodat we konden zien of we wel op het goede spoor zaten. De laadtijden zijn langer in vergelijking met andere kartgames omdat er veel meer geladen moet worden - tot twaalf zelfgemaakt Mods die allemaal meerdere lagen met kleding, stickers etc. hebben, zelfgemaakte banen en zelfgemaakte karts. Het team zal echter blijven proberen de laadtijden in te korten en er zullen dus nog patches en updates komen.

GS: Zijn er plannen voor een integratie met PlayStation Home?
WH: Er zal een PlayStation Home Space komen waar je onder andere minigames kunt spelen. Met die minigames kun je weer bepaalde items winnen om in je eigen HomeSpace te plaatsen.

GS: Is er een vorm van samenwerking tussen de PS3- en PSP-versie van de game, en hebben ze dezelfde campaign?
WH: Nee, de PSP-versie en de PS3-versie zijn totaal andere games, ze zijn ook door verschillende teams gemaakt. Het PSP-team wilde zoveel mogelijk zijn eigen ding maken in plaats van een simpele port. Levels gemaakt in de PS3-game kunnen dan ook niet uitgewisseld worden met de PSP en vice versa.

GS: Is er behalve de customize-mogelijkheid, die natuurlijk al een groot deel van de game in beslag neemt, nog meer verschil tussen ModNation Racers en een andere racer als Mario Kart?
WH: Als je naar het totaalpakket kijkt, is het gewoon een compleet andere game, net zoals je LittleBigPlanet en New Super Mario Bros. ook niet kunt vergelijken. Het customizen zit zo diep in het spel verwerkt dat je de game zult blijven spelen, in plaats van dat je de titel niet meer aanraakt nadat je 'm uitgespeeld hebt. Ook zitten er veel meer community-features in ModNation Racer. Zo rijden er bijvoorbeeld in je ModSpot (je hoofdmenu waar je ook zelf in rond kunt rijden) andere gamers waarmee je kunt chatten, waardoor je weer nieuwe mensen zult leren kennen.

GS: Kunnen we in de toekomst nog DLC voor ModNation Racers verwachten, en wat moeten we ons hierbij voorstellen?
WH: Er komt nog wel DLC, maar we willen eerst kijken wat de community vindt dat er nodig is. Het kan van alles zijn: van nieuwe storymode-levels tot extra items om je circuits, karts en Mods mee aan te passen.

GS: In LittleBigPlanet zagen we dat je items kreeg door middel van de prijsbubbels die verspreid door de levels verstopt waren. Hoe zal dit in ModNation Racers gedaan worden?
WH: Elk storymode-level heeft zijn eigen doelen, variërend van een bepaalde tegenstander op een bepaalde plek uitschakelen tot het rijden over een X aantal boostpads. Als je die doelen haalt, krijg je weer enkele items, en daarnaast krijg je ook items voor het behalen van een podiumplaats. Voor degenen die echt alles willen halen, zijn er ook nog in elk circuit vijf 'tokens' verstopt, die je in de shop kunt ruilen voor een willekeurig item.

Het spel
ModNation Racers is een game die eigenlijk in twee genres valt: aan de ene kant is het natuurlijk een kartgame, maar daarnaast valt het spel ook onder de "Play, Create, Share"-vlag die Sony in 2007 introduceerde met LittleBigPlanet. Nu is zelf tracks bouwen in een racespel niet revolutionair: eerder zagen we al iets dergelijks in bijvoorbeeld Trackmania. Maar ModNation Racers gaat verder dan dat: niet alleen banen kunnen gebouwd worden, maar ook de personages waar je mee speelt (de zogenaamde Mods) en zelfs complete karts kun je in elkaar zetten. De tools die je voor dit knutselplezier krijgt, lijken in eerste instantie beperkt: een baan leg je door het circuit uit te rijden en bij de Mods lijk je niet meer te kunnen dan er wat stickers op te plakken. Schijn bedriegt echter, want door de simpliciteit is het makkelijk om een basis te leggen, maar vervolgens kun je zoveel kleine details tweaken dat er van alles mogelijk is. Als je uiteindelijk tevreden bent met je creaties, kun je ze uploaden en de ontwerpen van anderen downloaden. Om je eigen level te promoten kun je ook een online race aanmaken met je eigen baan, wat garant staat voor heel wat plezier.



Naast een uitgebreide online modus kun je lokaal maximum vier personen te lijf gaan in een potje splitscreen multiplayer. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de singleplayer waarin er in elk level drie doelen zitten. naast het behalen van een podiumplaats om door te gaan, kun je ook voor de extra punten gaan door bijvoorbeeld een bepaalde tegenstander uit te schakelen voor de tribunes. Indien je je toch nog niet voldoende kunt uitleven met de stickers etc. die je hierdoor verkrijgt, kun je in elk level ook nog vijf tokens vinden die je in kunt wisselen voor willekeurige items.

Het totaalpakket van ModNation Racers is erg tof geworden. De game zal dan ook nog eens vele weken warm draaien in de PlayStation 3 van beide knullen. Meer over deze nieuwe kartgame in het Play, Create en Share-genre lees je binnenkort op Next-Games, want dan zullen we je voorzien van een uitgebreide recensie.

Op het thuishonk naar een persevenement gaan, is natuurlijk al een feestje op zich, maar als het ook nog eens een uitnodiging van Sony is voor ModNation Racers, dan glijd je toch bijna van je stoel af? Het was niet alleen erg leuk om de game te testen en zelf achter het stuur te kruipen, maar het was ook een epische ervaring om William Ho van Frontier Games te interviewen en bekende mensen te ontmoeten. Al met al hebben de Mods van ModNation Racers ervoor gezorgd dat deze twee jonge honden een onvergetelijke dag beleefd hebben.

Reacties





Clau87 / 19-05-2010 18:50
jammer dat dit in NL was, want het leek me erg leuk!
Akapwner / 19-05-2010 19:09
Er was een speciale bus vanuit Brussel naar Breda, dus op zich niet zo erg.
ChrissieOne / 19-05-2010 19:18
Zo enorm jammer dat dit een Exclusive voor PS3 is, ik had deze graag gespeeld!
(Dan alleen maar Split/Second en Blur spelen...)