Silent Hill: Shattered Memories

PSP-Review geschreven door Claudia Tluk op 17-03-2010.

In 1999 verscheen Silent Hill voor het eerst op de PlayStation. In deze succesvolle survival horror-game ging Harry Mason op zoek naar zijn vermiste dochter en nu, meer dan tien jaar later, doet hij dat avontuur nog eens over in Silent Hill: Shattered Memories op de PS2, PSP en Wii. De game verhuisde echter niet alleen naar andere consoles, maar onderging een complete makeover. Zorgde die voor een nog groter succes of werd het tegenovergestelde waar?

Zoals bezitters van het origineel nog wel weten, krijgt het hoofdpersonage Harry Mason in het begin van de game een auto-ongeval. Zelf komt hij zo goed als ongedeerd uit het wrak, maar zijn dochter Cheryl blijkt spoorloos verdwenen te zijn in het spookstadje Silent Hill. Nog een beetje verward door de zware klap gaat Harry op zoek naar zijn dochter en aanvankelijk krijgt hij de hulp van een plaatselijke politie-agente. Wanneer die echter ook in het niets verdwijnt, sta jij er als Harry helemaal alleen voor.

Weglopen is de boodschap
Helemaal alleen en zonder enig voorwerp om je te verweren zelfs. Want ontwikkelaar Climax heeft alle wapens uit de game verbannen. Je vraagt je dan waarschijnlijk af hoe je je moet verweren tegen je vijanden. Wel, dat doe je gewoonweg niet… Wanneer de omgeving rond je helemaal bevriest, weet je dat er vreemde wezens op je zullen afstormen en dan zit er maar één ding op: weglopen zo hard je kan. Slagen je tegenstanders er toch in om je te pakken te krijgen, dan moet je zo snel mogelijk de toetsencombinatie indrukken die op het scherm verschijnt.

Je zou voor minder weglopen als je deze rare wezens zag...

Terwijl de wapens uit het spelbeeld verdwenen zijn, is er ook iets nieuws bijgekomen: de psycholoog. Tussen verschillende speldelen door zit je namelijk bij hem op consultatie. Hij stelt je allerlei persoonlijke vragen en de antwoorden die jij daarop geeft, zullen invloed hebben op het verloop van het spel. In grote lijnen blijft natuurlijk alles hetzelfde, maar hier en daar wordt een dialoog aangepast of krijg je toegang toch verschillende locaties.

Al die locaties zijn natuurlijk ondergedompeld in een creepy en vooral donker sfeertje. Het enige lichtpuntje is de zaklamp die je continu bij je hebt. Het jammere is dat die automatisch recht voor je schijnt waardoor het af en toe een beetje moeilijk is om een mooi overzicht van de omgeving te krijgen. Met de R-toets kan je iets makkelijker om je heen kijken, maar in vergelijking met de Wii-versie loopt deze besturing toch echt wel achter.

Handig mobieltje
Naast de zaklamp heb je ook nog een ander voorwerp ter beschikking: je gsm. Eerst en vooral dient die natuurlijk om te bellen of gebeld te worden en te sms'en. Via deze weg zal je dan ook tips ontvangen die je naar de verdwenen Cheryl leiden. Een tweede functie is de ingebouwde gps. Met een overzichtelijke kaart van Silent Hill kan je hier makkelijk zien waar je precies naartoe moet en kan je tijdens een achtervolging ook je vijanden lokaliseren.

Zoals het tegenwoordig hoort, heeft de gsm uiteraard ook een cameraatje. Maar in tegenstelling tot de lens die wij in ons mobieltje hebben, kan deze naast gewone foto's trekken echter ook schimmen zichtbaar maken. En last but not least helpen de stralingen die je gsm uitzendt je ook om voorwerpen te vinden. Deze zorgen namelijk voor storingen op je gsm waardoor je weet dat je op die plaats wat grondiger moet verderzoeken. Deze storingen maken het geheel nog wat beangstiger dan het al is, maar af en toe zijn de spullen die je moet vinden toch net iets te makkelijk te ontdekken. Wanneer er bijvoorbeeld een sleutel in een kastje verstopt ligt, zal er al 'use' op het scherm verschijnen wanneer je nog maar langs het kastje loopt.

Veel van de omgeving zie je niet met je zaklamp.

Ondanks enkele minpuntjes verdient Climax toch een dikke pluim om deze horrorervaring op zo'n klein PSP-schermpje te krijgen. Grafisch ziet het er misschien niet altijd even mooi uit, maar de horror druipt er toch wel vanaf. Naast de graphics wordt dat natuurlijk ook voor een groot deel door de muziek bepaald, want die past perfect bij het verhaal. Tijdens de achtervolgingen en storingen beleven de sounds hun hoogtepunten, maar ook tijdens de rest van het verhaal hangt er een subliem sfeertje.

Shattered Memories zorgt dus zeker voor een pluspunt in de Silent Hill-reeks. Het begint voor sommigen misschien allemaal wat makkelijk, maar naarmate je vordert, stijgt het niveau en zorgt deze game zeker voor de nodige uitdaging. Heel lang duurt die wel niet, want na een uurtje of acht heb je het allemaal een eerste keer gezien. Door de rol van de psycholoog kan het spel echter lichtjes veranderen waardoor je makkelijk nog een tweede keer door alles heen kan gaan. Weliswaar wel met een andere persoonlijkheid, want anders krijg je exact hetzelfde voorgeschoteld natuurlijk.

Silent Hill: Shattered Memories is een compleet vernieuwde versie van het originele spel. Alle wapens zijn uit de game verdwenen waardoor je geen enkele vijand kan verslaan, maar er alleen van kan weglopen. In plaats van die wapens beschik je wel over een gsm met een handige gps en ingebouwde camera die in de game onmisbaar zal worden. Naast het verhaal is er dus weinig hetzelfde gebleven, maar in tijden waarin games steeds meer op elkaar beginnen te lijken, juichen we een dergelijke verandering alleen maar toe.

40/50

14/20

18/20