New Super Mario Bros. Wii

Wii-Review geschreven door Naftalie Vader op 27-11-2009.

Mario is een begrip, net als Sinterklaas. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nintendo, vlak voor de voltooiing van ieders definitieve verlanglijstje, een nieuwe Super Mario Bros. in de schappen zet. De oorspronkelijke Super Mario Bros. stamt alweer uit de jaren tachtig. Meer dan twintig jaar later heeft een reïncarnatie van de game zijn weg gevonden naar de Wii. De game verleidt ons zowel met nieuwe trucjes, zoals opgepoetste graphics, als met nostalgie: de deuntjes van Mario zijn er weer en als je een Koopa wil zien dansen, dan is nu het moment.

Wat bij New Super Mario Bros. direct in het oog springt, is de toevoeging van een uitgebreidere multiplayerfunctie. De game wordt door Nintendo actief gepromoot als multiplayergame. Bij demonstraties worden steevast vier controllers gebruikt en op de voorkant van het doosje staat de tekst 'tot wel 4 spelers tegelijk' gedrukt. Laat je echter niet misleiden door de multiplayerhype die Super Mario Bros. Wii omringt: je kunt deze game ook prima alleen spelen. Sterker nog, als je van plan bent om het laatste level te halen, dan raad ik je aan deze game alleen te spelen.

De Taart van Troje

Breaking News: Prinses ontvoerd in Mushroom Kingdom
Naast Mario kun je in deze Mario-games dus nog met drie andere karakters spelen: Luigi, Gele Toad en Blauwe Toad. Wat mij betreft had er wel wat meer keus mogen zijn; ik had bijvoorbeeld Princess Peach graag als speelbaar karakter gezien. Dat zij geen speelbaar karakter is, heeft er alles mee te maken dat zij (shock, horror) is ontvoerd. Persoonlijk denk ik dat Bowser erachter zit…

Na de verplichte openingsscène staat Mario aan het begin van een lange reis. De game voert de speler door acht werelden, ieder verdeeld in een aantal levels. Mario beweegt zich op een kaart, die lijkt op een driedimensionaal speelbord, naar de verschillende levels. Eenmaal op het speelbord stap je met een druk op de knop de eerste level binnen. Nu kan het beginnen… Maar het kan net zo snel weer afgelopen zijn. De wereld van New Super Mario Bros. Wii zit vol verraderlijke afgronden en vijanden. De leercurve van het spel is vrij stijl: als je niet oppast, is het snel gedaan. De standaardversie van Mario verliest na één aanraking van een vijand al het leven. Na het eten van een mushroom wordt Mario groter en is hij pas bij de tweede aanraking dood. Naast de shroom zijn er nog volop andere power-ups, zoals het ijspak, het vuurpak of het propellerpak. Als je zo'n pak aan hebt, kun je niet alleen speciale dingen, zoals vijanden bevriezen, maar blijf je ook langer in leven. Na één aanraking verlies je je krachten en na de tweede aanraking wordt Mario weer klein. Power-ups kun je in de levels verdienen, maar ook in huisjes van Toads door het spelen van een spelletje. Het is jammer dat je de in de toadhuizen verdiende power-ups alleen kunt gebruiken op het speelbord, dus voor het betreden van een level. De ster-power up, waarvan je 30 seconden onoverwinnelijk wordt, is hiermee nagenoeg nutteloos.

Nadat je een paar levels heb gespeeld arriveert er een brief waarin de ontvoering van verschillende Toads wordt aangekondigd. De Toads zitten verstopt in reeds gespeelde levels. Dit is een leuk gegeven en geeft een extra dimensie aan het opnieuw spelen van een level. Daarnaast ontstaan er op het speelbord paden naar huisjes van Toads waar power-ups kunnen worden verdiend door het spelen van een spelletje.

Dat had je nou niet moeten doen!

Vloeken op de bank
Voor het spelen van Super Mario Bros Wii draai je de WiiMote 180 graden. Spelen met de Nunchuk wordt wel ondersteund, maar de game blijft soms aanwijzingen geven alsof je zonder Nunchuk speelt. Op zich speelt de gedraaide WiiMote niet slecht, maar persoonlijk vond ik de bestudering met de Nunchuk prettiger. Dit had met name te maken met het feit dat je met een gedraaide WiiMote voor het oppakken van een karakter of object 1 moet indrukken en ingedrukt moet houden; het is in alle hectiek soms lastig om 1 ingedrukt te houden als je op 2 moet drukken om te springen. Met de Nunchuk aangesloten druk je op B, beweeg je de WiiMote omlaag en hou je B ingedrukt.

Als Mario een leven verliest, sta je weer terug op het spelbord. Je moet de wereld dan opnieuw betreden alvorens je verder kunt spelen. Je speelt niet verder vanaf het punt waar je was, maar vanaf het begin of halverwege het level, waar je een vlaggetje aan zult treffen dat dit punt markeert. Voor bossfights zit helaas geen save, dus als je van een boss verliest sta je weer bij het vlaggetje halverwege. Daarnaast word je dwarsgezeten door de klok die, bovenin het beeld, genadeloos verder tikt. Als de tijd op is, ben je een leven kwijt en als je al je levens verliest, is het goed mogelijk dat je een aantal levels terug wordt gezet omdat daar voor het laatst is gesaved. New Super Mario Bros. Wii kent twee soorten saves; een normale en de zogenaamde quick save die maar één keer gebruikt kan worden. Aangezien de normale save niet vaak beschikbaar is, kun je redelijk wat voortgang verliezen.

New Super Mario Bros. Wii is een pittige game die op sommige momenten redelijk onvergefelijk kan zijn. Over een gebrek aan uitdaging is er dan ook niet te klagen. Dit spel is zeker ook voor nieuwkomers in het 2D platform-genre aan te raden, maar bereid je wel voor om veel levens en soms voortgang te verliezen. Heb je hier geen zin in, dan vrees ik dat de controller het beeldscherm sneller weet te vinden dan Mario het einde van de level. Als echte doorzetter zul je echter steeds betere prestaties neerzetten en zal de game en de besturing prettiger aan gaan voelen.

Je kunt New Super Mario Bros. Wii eigenlijk niet bespreken zonder het over de SuperGuide te hebben. Velen vreesden dat de game er te makkelijk door zou worden, maar deze vrees blijkt ongegrond. Pas als de speler acht levens verliest, kan Luigi ingeschakeld worden om de level voor te doen en te voltooien. Dit voltooien is slechts ten dele waar, want hoewel het pad zich opent verandert de kleur van de level niet van rood naar groen. Persoonlijk ben ik niet enthousiast over de SuperGuide. De SuperGuide laat het gehele level zien, ook als je bijna aan het einde bent. Alles wat je tot dat punt verzameld hebt, gaat dus verloren. Ik vind de SuperGuide daarmee vrij hard tegenover de spelers die het moet helpen. Ervaren spelers kunnen de SuperGuide gewoon negeren.

Multiplayer Mayhem

Solide
Super Mario Bros. Wii is zowel een volwaardige multiplayer- als singleplayer game. Het enige dat ontbreekt, is de mogelijkheid om on-line te spelen. Op zich hoeft dit niet als een gemis ervaren te worden; je moet namelijk zelf kiezen of je in de multiplayer coöperatief of vijandelijk speelt. Met andere woorden: zit je anderen dwars of help je? Elkaar dwarszitten is veel leuker als je samen in dezelfde kamer zit en samenwerken is makkelijker als je kunt overleggen. De offline multiplayer zal hoe dan ook voor veel hilariteit zorgen in de huiskamer. Serieus gamen kun je met z'n allen beter niet proberen. Je zult vaak tegen elkaar aanbotsen en uit koers raken wat ongetwijfeld meer levens kost dan het oplevert. Samen spelen is daarmee heel erg grappig, zolang je er niet zwaar aan tilt.

De uitspraak dat New Super Mario Bros. Wii een opgepoetste versie van een oude game is doet de game veel te kort, maar New Super Mario Bros. is ook niet de heruitvinding van het 2D platform-genre. Het brengt wel succesvol, en met recht, het 2D-gamen naar de Wii. Het is maar weer eens duidelijk dat het bij Nintendo om gameplay draait en niet om technologische hoogstandjes. De manier waarop Nintendo een wisselwerking laat ontstaan tussen de speler en de wereld is de kracht van deze game: de gameplay is de kern en die kern is ijzersterk.

Met zijn vrolijke aankleding, volledige singleplayer, multiplayer en redelijk hoge moeilijkheidsgraad is New Super Mario Bros. Wii het ultieme huwelijk tussen hardcore en casual gaming. Dat huwelijk kent zijn ups en downs. De multiplayer kan leiden tot grote hilariteit, maar ook tot frustratie. De singleplayer is voor nieuwkomers behoorlijk pittig, veteranen zullen echter meer dan tevreden zijn over de moeilijkheidsgraad. De graphics en het geluid zijn leuk en toch zijn ze niet uitmuntend of memorabel. Uiteindelijk is het de gameplay die deze game naar een hoger niveau tilt en van New Super Mario Bros Wii een solide game maakt die garant staat voor vele uren spelplezier.

46/50

16/20

15/20