God of War: Collection

Playstation 3-Review geschreven door Elias Adam op 27-12-2009.

Met zicht op God of War III en het feit dat de huidige PS3-consoles geen PS2-games meer ondersteunen, besloot het Santa Monica studio team God of War 1 en 2 her uit te brengen. Beide games werden netjes in High Definition omgezet en op één Blu-Ray disc met tal van extra's geplaatst. Een unieke kans dus voor iedereen om kennis te maken met Kratos of om gezellig alles nog eens volledig uit te spelen. Hoog tijd om deze kans met beide handen vast te nemen en de wijde wereld van de Griekse mythologie te betreden.

Omdat God of War: Collection een compilatie is van de eerste twee delen zal ik ze eerst beiden apart recenseren en achteraf alle veranderingen met het origineel bespreken.

God of War
"The gods of Olympus have abandoned me and now there's no hope." Terwijl we te horen krijgen dat Kratos door de goden verraden werd, zien we hem van een klif naar beneden springen. Wat er met hem zal gebeuren, krijgen we pas op het einde van de game te zien, maar eerst gaan we drie weken terug in de tijd om precies te weten te komen waarom Kratos zichzelf van het leven wil beroven.

We worden meteen vanaf het begin in de strijd geworpen die zich op zee afspeelt. Mythische krijgers teisteren enkele zeelui en jij bent gekomen om ze te redden, of niet soms? Tijdens het vechten komen we algauw in contact met de besturing van God of War. Als je op het vierkantje drukt, oefen je een lichte aanval uit met je "Blades of Athena", druk je op het driehoekje, dan zwaait Kratos krachtig in het rond met zijn Blades om een zware aanval uit zijn mouw te schudden. Dit klinkt allemaal vrij basic, totdat je beseft dat je oneindig veel combo's doorheen de game kan uitvoeren door beide aanvallen te combineren.

Zo te zien kijkt Kratos niet op een onschuldig slachtoffer meer of minder en hakt hij alles dat zijn pad durft te kruisen in mootjes, want zijn enige doel is het vermorzelen van alle mythische wezens. Zo krijgen we na een tijdje, tijdens onze eerste kennismaking met Kratos, te maken met een Hydra die ons maar al te graag levend wil villen. Met enkele sterke combo's lijkt het monster luttele seconden bewusteloos te zijn en ontpopt er zich, na het drukken op de cirkelknop, een soort van quick time event. Druk je telkens binnen de tijd op de juiste knop, dan bewerkt Kratos de Hydra geleidelijk aan totdat het levensbalkje leeg is en het monster op de vlucht slaat.

Fileren die vis!

Zoals je wellicht kon raden, zullen er nog veel meer gedrochten het loodje leggen en het fijne hieraan is dat Kratos op deze manier magische krachten kan verwerven. Zo kan hij bijvoorbeeld met "Poseidon's Rage" bliksem opwekken om de vijanden rondom hem te elektrocuteren en met "Chrono's Rage" bliksemschichten afvuren. Alleszins keuze genoeg om je een weg door de game te banen.

God of War gaat wel verder dan gewone hack&slash en daardoor onderscheidt het zich ook van de concurrentie. Gepaard met veel actie, kom je ook veel puzzels tegen die je één voor één moet oplossen om verder te geraken. De een iets simpeler dan de ander, maar allemaal de uitdaging waard. Bovendien word je ook nog getrakteerd op een bloedstollend verhaal, want er is namelijk meer aan de hand. Zo kom je stelselmatig het hele achtergrond verhaal te weten. Ik zal het hier niet helemaal uit de doeken doen, want het zou zonde zijn dit spel enkel te spelen omwille van de actie. Eén ding weten jullie alvast zeker: Kratos zal niet sterven door zijn sprong. Hij is ondertussen zelf een god geworden, namelijk de God of War.

God of War II
Dit tweede deel uit de reeks is het directe vervolg op het eerste. We zien bij het begin van de game Kratos op zijn troon zitten als de God of War. Hij verkreeg deze status omdat hij in het vorige deel de god Aeris had verslagen. Kratos is klaar om de Spartanen tijdens een oorlog een handje toe te steken, maar Athena, de godin die je in deel één bijstond, wil je tegenhouden. Koppige god die Kratos is, vertrekt hij toch en daalt hij af naar de gewone wereld.

Tussen het plebs blijken de goden eruit te zien als reuzen en omdat Kratos niet naar Athena wou luisteren, besliste ze om hem te straffen. Met een paar elektrische vonken laat ze Kratos tot een normale grootte krimpen en geeft ze ook nog eens het leven aan een of ander reusachtig standbeeld, dat Kratos op allerlei manieren probeert tegen te houden.

Wat zou jij doen moest zoiets met jou gebeuren terwijl er Spartaans bloed door je aderen stroomt? Juist ja, niets van aantrekken en gewoon doordoen! Kratos is van dezelfde mening en begint al meteen enkele woeste krijgers aan zijn Blades of Athena te rijgen. Zo krijgen we onmiddellijk te zien dat Kratos zijn moves nog niet verleerd is en de controls hetzelfde gebleven zijn. Gelukkig voor hem, heeft Athena zijn magische krachten uit deel één niet afgenomen en kan hij deze direct in de strijd gebruiken. Krachten zoals "Poseidon's Rage" doen hun herintrede en later in het verhaal krijg je er nog een tiental andere ter beschikking.

Kratos kan natuurlijk niet elk gevecht winnen met zijn Blades en daarom krijgt hij gedurende de game steeds meer wapens, zoals de "Blade of Olympus". Ieder wapen kun je met behulp van het bloed van je slachtoffers upgraden, om zo meer en meer combo's en power ups te unlocken. Het hele systeem, dat hiervoor is bedacht, zit puik ineen en is zeer gebruiksvriendelijk.

Immense gevechten worden intens ervaren door het quick time event systeem

Na alle vijanden te hebben uitgeschakeld, neemt Kratos het reusachtige standbeeld voor zich en maakt hij het werkje, op dezelfde manier als in deel één, vakkundig af. De God der goden, Zeus, ziet dit allemaal gebeuren en beslist er korte metten mee te maken. Hij richt zich tot Kratos, neemt hem alle krachten af en daagt hem uit tot een gevecht. Je kunt jammer genoeg zonder krachten niets tegen Zeus beginnen en wordt dus genadeloos door diens zwaard afgeslacht. Nadat je door Zeus naar de hel wordt gestuurd, begint het echte avontuur voor Kratos: wraak nemen op alle goden.

Uiteindelijk
Tot hier dus de twee games apart. Zoals je kon lezen is God of War een hack&slash-game avant la lettre, met een episch verhaal, boordevol puzzels en interessante geschiedkundige weetjes over de goden. Om die redenen kregen beide games indertijd hoge scores voor de PS2 en besloot het Santa Monica studio team ze alle twee terug voor de PS3 uit te brengen onder de naam God of War: Collection.

Nu rest ons nog alleen de vraag wat er allemaal veranderd of aangepast is. De makers hadden namelijk al twee tamelijk perfecte games afgeleverd, dus was er niet veel aan verandering toe. Aangezien de PS3 full HD ondersteunt, besloot men alle graphics te verbeteren en de game zo dus in een nieuw jasje te steken. Ook zijn er enkele petieterige foutjes uit de game gehaald, die vroeger totaal niet opvielen tijdens het gamen. Om oude getrouwe God of War-gamers toch deze game te laten kopen, hebben de makers veel extra materiaal, zoals "the making of" en trophy support toegevoegd. Sommige gamers mogen zichzelf gelukkig prijzen, want het kan gebeuren dat er een code om de GoW III-demo te kunnen downloaden bij zit. Een reden te meer om deze Collection aan te kopen, lijkt ons.

God of War 1 en 2 waren beiden mijlpalen in de geschiedenis van de PS2 en in afwachting van het derde deel, besloten ze bij het Santa Monica studio team de eerste twee delen op één Blu-Ray disc met full HD graphics en ellenlange uren aan bonusmateriaal te plaatsen. Aangezien er verder aan de games niets werd veranderd, wat maar goed is ook, lijken de makers eerder te mikken op een nieuw publiek dat nog niet genoten heeft van de GoW-franchise. Een uitstekend idee dus om de verkoopcijfers van God of War III episch te laten worden.

47/50

17/20

18/20