Endless Ocean 2: Een Zee vol Avontuur

Wii-Review geschreven door Tom Van den Broecke op 19-02-2010.

Endless Ocean is een schoolvoorbeeld van hoe een Wii-game gemaakt moet worden: volledig afgestemd op de bewegingsbesturing, lekker toegankelijk voor het hele gezin en vooral erg origineel. Helaas waren er aan deze wonderformule ook wat minpunten verbonden. Zo vonden vele gamers het spel te saai door het gebrek aan een duidelijk doel en bleek Endless Ocean voor de iets ervaren speler iets té rustgevend te zijn. Met deze werkpuntjes ging Nintendo aan de slag om een vervolgdeel te ontwikkelen, maar het bedrijf was vastberaden genoeg om vast te blijven houden aan de basis van deel één.

In Endless Ocean 2: Een Zee vol Avontuur kruip je in de huid van een student die gefascineerd is door de legende van het Drakenlied. Je beslist om een jaartje universiteit over te slaan om zo zelf op onderzoek uit te trekken. Vrijwel meteen vind je werk bij R&R Diving Service, een klein duikbedrijfje onder leiding van een zekere Jean-Eric. Onder begeleiding van diens kleindochter, met de zeer toepasselijke naam Océane, moet je een duikexamen afleggen waarbij de vertrouwde controls worden uitgelegd. Nadat je geslaagd bent, mag ook jij ongelimiteerd in de verschillende gebieden van Endless Ocean 2 gaan duiken.

Vernieuwing
Niets nieuws zou je zeggen? Dat dacht ik in eerste instantie ook, totdat ik merkte dat het verhaal nog op gang moest komen. In het vorige deel stopte de verhaallijn namelijk na een kwartiertje en kon je eigenlijk niets meer doen dan het water in gaan om nieuwe diersoorten te ontdekken. Dit grootste kritiekpunt heeft Nintendo meer dan grondig aangepakt: de legende van het Drakenlied wordt de kern van het verhaal waarin verschillende personages een belangrijke rol spelen. Tevens zal je geregeld het vliegtuig moeten nemen om naar andere locaties te gaan, want zowel de Egeïsche Zee, de Grote Oceaan als de Noordelijke Ijszee komen zowaar aan bod!

Ga echter niet denken dat de kwaliteit van het verhaal kan tippen aan dat van andere avontuurspellen als Uncharted 2, maar toch is de legende van het Drakenlied boeiend genoeg om je als speler enkele uren vast te houden. Endless Ocean 2 is dus zeker de titel 'adventure game' waardig, al is het aan te raden om deze titel enkel te kopen als je ook uit bent op een goede dosis ontspanning. Want ondanks de mysteries die je moet oplossen en de gevaarlijke situaties die je moet trotseren, blijft Endless Ocean 2 in de eerste plaats een casual game die verder bouwt op de basis van het vorige deel. Het rustig rondzwemmen in de helderblauwe oceanen, het ontdekken van nieuwe diersoorten en het versteld staan van de wonderen der natuur: dat blijft toch de kern van dit wondermooie spel.

Wondermooi?
Wondermooi is uiteraard een term die je in vraag kan stellen bij games voor Nintendo's console, maar voor Wii-begrippen ziet Endless Ocean 2 er fantastisch uit. Vooral tijdens de duiksessies zal je niet weten waar eerst te kijken en er is meer dan voldoende oog voor detail. In de traditie van het vorige deel zijn de gedeeltes die zich boven water afspelen een stuk minder mooi ontworpen, maar ook hier zie je duidelijk een verbetering. De personages zien er al een pak minder pixelig uit en de bewegingen die ze maken zijn gelukkig niet meer zo houterig.

Met de soundtrack heeft het altijd al goed gezeten en ook nu zijn de rustige melodieën een waar genot voor het oor. De mogelijkheid om je eigen muziek op te zetten via een SD-kaartje is helaas niet meer beschikbaar, maar erg rouwig zal je hier volgens mij niet over zijn. Nintendo heeft het geheugenkaartje echter niet volledig verbannen, want je kan het nog wel gebruiken om zelfgemaakte foto's op te slaan.

Vertrouwd recept
Nintendo heeft de gelukkige keuze gemaakt om het grote minpunt in de vorm van het gebrek aan een verhaal volledig weg te werken en zich voor de rest te houden aan het vertrouwde recept. Het duiken werkt nog steeds erg soepel en er is meer dan genoeg leven te vinden in de verschillende gebieden. Naast het ontdekken van nieuwe diersoorten en het geven van voedsel, kan je met behulp van een speciaal apparaatje kunstschatten opduiken en met de pulsar dieren genezen. Tevens heb je een onderwaterfluitje tot je beschikking om te communiceren met dolfijnen en een reflecterende stift om je route te onthouden. Ook de onlinemodus is uitgebreid: als je beslist om samen met een vriend de bodem van de zee te verkennen, kan je namelijk gebruik maken van Wii Speak. Nintendo heeft dus naast het adventure-gedeelte ook gezorgd voor enkele vernieuwingen in de basis van het spel die de houdbaarheid alleen maar ten goede komen.

Endless Ocean 2: Een Zee vol Avontuur is dus in alle opzichten beter dan zijn voorganger, maar je moet oppassen dat je deze game op de juiste manier speelt. Het adventure-gedeelte is een mooie toevoeging, maar als je het spel enkel gaat spelen voor zijn verhaal, kom je bedrogen uit. Probeer dus tussen de vele opdrachten door ook eens tijd te nemen om kennis te maken met de echte kracht van Endless Ocean, meer bepaald het verkennen van de onderwaterwereld. Met deze raad voor ogen kunnen zowel casual gamers als de meer ervaren spelers onder ons deze exclusieve Wii-titel met een gerust gevoel aanschaffen.

Endless Ocean 2 voelt zowel erg vernieuwend als erg vertrouwd aan. Eerst en vooral heeft Nintendo het grootste minpunt van deel één opgelost door de toevoeging van een degelijk verhaal en genoeg missies. Toch komt het spel het best tot zijn recht als je naast de vele opdrachten even de tijd neemt om de prachtige oceanen te verkennen zonder dat je je ergens wat van moet aantrekken. Nintendo heeft dus bewezen dat het nog steeds in staat is uitstekende Wii-exclusives te maken.

42/50

16/20

16/20