MX vs ATV: Reflex

Playstation 3-Review geschreven door Elias Adam op 21-02-2010.

"Voer de waanzinnigste tricks uit, zoek hoog in de lucht de grenzen van freestyle op, test je reactievermogen en ervaar de totale controle over zowel rijder als machine met rider reflex, laat je sporen achter in het terrein waardoor het circuit verandert na elke ronde en laat zien wie je bent." Deze woorden staan achteraan op het hoesje te pronken en maken ons alvast warm voor MX vs ATV: Reflex. Hopelijk doet de MX vs ATV-reeks het met zijn nieuwste deel deze keer beter, maar met games als Pure en Dirt 2 in het verleden werd die taak alleen maar moeilijker.

Aan ons de taak dus om ons crosspak aan te trekken, onze helm op te zetten en de crossmotor of quad uit de stal te halen. Het beestje heeft alweer een jaartje stil gezeten en heeft nood aan een beetje benzine en een flinke beurt. Maar alvorens er meteen in te vliegen, doorlopen we eventjes de tutorial. Better safe than sorry!

Hello stud!
Je wordt meteen warm onthaald door de ruige stem van de verteller die je door de game zal loodsen. Op zich is dit best aardig, maar doorheen de hele tutorial krijg je letterlijk lezingen zo groot als de Bijbel te verduren, zodat je algauw begint te skippen en de verteller het zwijgen oplegt. Na iedere preek moet je vervolgens op correcte wijze hetgeen nadoen dat je uitgelegd werd. Alles wordt maar één keer voorgetoond en dan is het enkel kwestie van trial&error. Blijven proberen tot je alles onder de knie hebt en dan kun je eindelijk aan het echte werk beginnen.

Reflex bevat niets meer en niets minder qua gamemodi dan de vorige MX vs ATV-delen, dus ook deze keer beschik je over de modi arcade, motocareer en multiplayer. Daarnaast heb je ook nog een minder belangrijke modus, namelijk motocard, waar je onder andere een overzicht hebt van je verdiende trophies, je uitgevoerde stunts en het leidersbord. Maar als eerste zullen we de arcade modus bespreken.

Hang in tight!

De arcade modus bevat veel opties die je voornamelijk zullen bezighouden nadat je de motocareer beu bent. Je kunt vervolgens kiezen uit: free ride, nationals (soort van bergraces), supercross (in een stadium), omnicross (race met zware voertuigen), freestyle, champion sport track (autorace) en waypoint (van punt tot punt rijden zonder de route te kennen). Let er wel op dat niet ieder spel speelbaar is met alle voertuigen, omdat modi zoals bijvoorbeeld waypoint speciaal gemaakt zijn voor MX-voertuigen.

Oké, laten we nu eens een kijkje nemen naar de career modus, waar we met onze eigen "customized" rider te werk zullen gaan. Deze biedt net hetzelfde als in de arcade, maar deze keer is het jouw taak om jezelf hoger in de ranking te gaan plaatsen, geld te verdienen en natuurlijk de beste coureur aller tijden te worden. De career modus is ongeveer opgedeeld in drie series van spelkeuzes, die dan nog eens verdeeld zijn over negen parcours. Geloof me, je zult er een tijdje zoet mee zijn. Naarmate je dus sterker en beter wordt tijdens het spelen van de career modus, ga je heel wat geld verdienen. Maar omdat Reflex geen banksysteem bevat waar het geld zal opbrengen als je het spaart, is het nodig al je geld uit te geven. En hoe kan dat nu beter dan je hele garage vol te zetten met nieuwe voertuigen, je favoriete motor wat te pimpen of een nieuwe garderobe te kopen zodat je nog meer zal schitteren in de modder. Met een simpele klik op de vierkantknop zit je in je garage en kan je alles naar wens aanpassen. De game bevat heel wat franjes, dus neem je tijd en maak er wat moois van, tenminste als je geld genoeg hebt.

Multi plezier
Het is altijd beter op een ander en juist daarom wordt de multiplayer modus ook grondig getest. Hierin kun je online de strijd aan gaan, via split screen tegen een vriend spelen of via LAN gamen. Dit laatste is vooral tof voor een LAN-party en het is mooi dat THQ ook aan die mensen heeft gedacht. Als je online wilt gamen, heb je de keuze uit dezelfde events als doorheen de game, maar deze keer heb je ook iets extra, namelijk mini-games. Spijtig genoeg zijn dat er maar twee: Tag en Snake. Beiden ken je waarschijnlijk al uit andere games, want bij Tag is het de bedoeling een grote bol voor één minuut op je hoofd te kunnen houden zonder dat iemand ze van je steelt en je er terug achteraan moet; de eerste die hem lang genoeg aanhoudt, wint het spelletje. Bij Snake moet je dan weer op een klein stukje van het parcours rondrijden, zonder te vallen en zonder in de sporen van je tegenstander te rijden; doe je dat wel, dan ben je jammer genoeg verloren.

Netjes je bochten nemen met het nieuwe reflex aspect gaat veel beter.

Nu iets totaal anders waar we het nog niet over gehad hebben: de titel van de game. Reflex, zoals het woord zelf al zegt, is een nieuw uitgewerkt aspect binnen de MX vs ATV-reeks. Met de rechterstick bepaal je de houding van je rijder om zo beter bochten te nemen, sneller over bulten te rijden en hoger te springen. Kom je na een sprong slecht terecht, dan kan je nog vlug je rijder bijsturen zodat hij alsnog netjes op zijn zadel blijft en probleemloos verder kan rijden. Het enige minpunt hieraan is dat wanneer je rijder alsnog ten val komt het er niet levensecht uitziet. De physics zijn dus met andere woorden niet zo goed uitgewerkt. Wat ook een hekelpunt is aan de game, is het respawnen. Kom je tegen een boom terecht of bots je tegen een helling, dan plaatst de cpu je gewoon terug tegen de boom of midden op de helling, waarna je dus heel veel moeite hebt om terug te kunnen starten.

Wat we wel kunnen zeggen, is dat de makers zeer goede ideeën hadden omtrent Reflex en ze goed hun best hebben gedaan deze te realiseren. De graphics zijn boven het gemiddelde, er is voldoende ruige muziek in de game te bespeuren, er zitten genoeg moeilijkheidsgraden in verwerkt en er is keuze zat aan spelmodi. Multiplayer mocht zeker niet bij een game van dit kaliber ontbreken en ik raad ook iedereen aan als afwisseling eens het online parcours te verkennen.

Rainbow Studios, de makers van MX vs ATV: Reflex, hebben zeker hun bloed, zweet en tranen in de game gestopt om zowel liefhebber als newbie het gevoel van een echte crosser te laten ervaren. Het nieuwe reflex aspect opent zeker enkele deuren naar de toekomst toe en met een beetje volharding kunnen ze titularissen als Dirt en Pure van de troon stoten. Spelmodi ontbreken er alleszins niet en de multiplayer moet je zeker eens gespeeld hebben. Haal dus maar die oude verroeste motor of quad uit je garage en maak hem eens goed vuil.

43/50

14/20

14/20