Yakuza 3

Playstation 3-Review geschreven door Bas Dijkstra op 21-03-2010.

Er zijn veel games uit het oosten die hier het daglicht nooit zullen zien. Toch komen er zo nu en dan oosterse spellen uit die westerlingen ook wel graag willen spelen. Deze games komen uiteraard ook uit in het westen als uitgevers er geld in zien en dit was het geval met Yakuza, een game die gaat over de criminele organisaties in Japan. Kunnen wij westerlingen plezier beleven aan deze oosters getinte game of had deze titel in Japan mogen blijven?

De Yakuza in Japan valt te vergelijken met de maffia. Het zijn criminele organisaties die hun gebied stevig afbakenen en alleen praten met wapens en vuisten. Deze vechtersbazen zijn makkelijk te herkennen aan hun grote tatoeages die aangeven in welke clan ze precies zitten. Een van hen is Kazuma Kiryu. Nadat zijn ouders vermoord werden, groeide hij op in een weeshuis waarvan de baas ook in de Yakuza zat. Hij begon deze man als vader te zien en belandde zo zelf ook in zijn clan. Later draaide Kazuma echter vrijwillig op voor een moord die een goede vriend van hem pleegde waardoor hij de gevangenis in vloog. De leden van zijn clan zag hem daardoor als verrader en Kazuma besloot dan ook de Yakuza te verlaten.

Tragisch en ingewikkeld plot
Zoals je weet door de gebeurtenissen uit de eerste twee Yakuza-delen is Kazuma uiteraard weer vrij. Hij heeft het respect van zijn voormalige clanleden terugverdiend en kan weer vrijuit over de straten van Tokyo lopen. Kazuma besluit echter te verhuizen want hij is van plan een weeshuis te beheren in Osaka. Maar de grond waar het weeshuis op staat, is zeer gewild en is bedoeld voor een militaire basis én een waterpretpark. Natuurlijk wordt deze grond beheerd door de Yakuza, waardoor er weer een grote groep criminelen er alles aan doet om hun taak te volbrengen. Kazuma laat echter niet over zich heen lopen en probeert dit met al zijn macht te stoppen. Het verhaal is enorm ingewikkeld en op sommige punten ook erg cliché; veel dingen kun je alleen terugvinden in de Japanse cultuur en het is daarom allemaal een beetje verwarrend. Je krijgt termen te horen die je hoogstwaarschijnlijk niet zult kennen en dit verpest de sfeer toch wel een beetje. Gelukkig is dit het enige minpunt qua sfeer en zul je genoeg Japanse taferelen vinden die goed bij de game passen. De steden zijn kleurrijk en hebben veel rekwisieten waar je met veel genot naar zult kijken. Het verhaal wordt wel een beetje langzaam op gang gebracht en soms heb je te maken met langdradige teksten, maar als je eenmaal weer aan de slag kunt dan zul je die lange dialogen weer even vergeten.

Als Kazuma zijn grond wilt behouden, moet hij er uiteraard wel wat voor doen. Als voormalig lid van de Yakuza kan dat ook wel, want daar heb je natuurlijk leren vechten en Kazuma is daar een meester in. Hij schudt zo een aantal aanvallen uit zijn mouw wanneer het nodig is. Uiteraard is dit ook nodig in de straten van Japan en kom je zo nu en dan een bendelid of een onbeschofte tiener tegen die je uitscheldt of afperst. Natuurlijk weten die mensen niet dat jij een vechtmeester bent en kun je dit als je voordeel gebruiken. Tijdens deze gevechten heb je de mogelijkheid om verschillende combinaties van aanvallen te gebruiken. Zo heb je snelle, sterke en speciale aanvallen en heb je de mogelijkheid om je tegenstander op te pakken. Daarnaast kun je ook nog voorwerpen oppakken om je vijanden mee aan te vallen, zoals een vuilnisbak, een zware bank of een aansteker die verbouwd is tot vlammenwerper. Als je dit allemaal goed combineert, heb je de mogelijkheid om je tegenstander te verbouwen met een speciale aanval. De gevechten zijn ook enorm gevarieerd en kunnen steeds veranderen: soms kom je maar één vijand tegen en een andere keer moet je het opnemen tegen twintig zwaar gespierde mannen. De tegenstanders zijn vaak ook erg sterk en zullen er alles aan doen om jou neer te krijgen. Als je zo'n gevecht gewonnen hebt, krijg je ervaringspunten die je weer kunt verdelen in verschillende attributen.

Zingende Yakuza
Naast deze gevechten is er veel meer te doen in Yakuza 3. Als je de game hebt uitgespeeld dan heb je nog niet eens twintig procent van het spel voltooid. Zo zijn er een lading aan collectables te vinden die op de meest vreemde plekken verstopt zijn. Daarnaast zijn er meer dan vijftig extra missies te voltooien en kun je de straten van Japan verkennen totdat je alle belangrijke gevechten hebt afgerond. Je hebt ook nog de mogelijkheid om het weeshuis aan te passen met verschillend meubilair en als laatste kun je ook nog één van de vele uitgebreide minigames spelen. Je kan bijvoorbeeld meedoen aan een karaoke, alleen of met vrienden. Dan krijg je een typisch Japans nummer te horen en moet je de juiste knoppen op het goede moment indrukken. Daarnaast zul je ook helemaal dubbel liggen wanneer je een gespierde ex-Yakuza een romantisch lied ziet zingen. Al deze extra mogelijkheden zorgen ervoor dat je wel een tijdje zoet zult zijn met deze game.

Yakuza 3 is wel een beetje verouderd. Grafisch gezien valt het enorm tegen, vooral in vergelijking met recentere games. De personages zien er niet afgewerkt uit en de omgevingen zijn een beetje chaotisch. Gelukkig is het Japanse sfeertje wel terug te vinden in deze game. De steden zijn kleurrijk en er zijn veel Japanse attributen terug te vinden. De cutscenes zijn ook prachtig, het loopt allemaal vloeiend en ziet er zeer realistisch uit. Ook de emotie is terug te vinden in de personages, iets wat je tegenwoordig niet vaak meer ziet. Tot slot past ook de muziek bij de algemene sfeer en klinkt het allemaal prachtig.

Yakuza 3 hangt tussen matig en goed in. Het verhaal is wat ingewikkeld en komt traag op gang, maar gelukkig verandert dit allemaal later in de game en zul je er dus eerst even over heen moeten kijken. De game biedt genoeg speeluren, want naast de toffe gevechten zijn er ook nog een groot aantal andere dingen te doen die erg leuk zijn. Grafisch gezien is het verouderd en ziet het er allemaal minder uit, maar het grote aantal sfeervolle attributen doen je dat snel vergeten.

Yakuza 3 is uniek. Het scheidt zich af van andere games en doet dit op een leuke manier. De game is misschien iets te Japans, maar dat is niets slechts. Het is eens wat anders dan de gebruikelijke game. Het verhaal is ingewikkeld en een beetje traag en wordt voornamelijk verteld door langdradige teksten. Gelukkig komt er zo nu en dan een prachtige cutscene en kun je weer even genieten van de fantastische muziek en de leuke sfeer. De game biedt genoeg speeluren, niet alleen door het verhaal maar ook door de vele extra's zoals minigames en side quests. Al met al biedt Yakuza dus een leuke speelervaring die elke PlayStation 3-bezitter een keer moet proberen.

43/50

12/20

17/20