Bioshock 2

Playstation 3-Review geschreven door Bas Dijkstra op 18-02-2010.

Het is weer zover. We kunnen met uitzicht op zee, terwijl we de de prachtige glorie van Rapture verkennen, onze vijanden weer verpulveren. Het is ruim twee jaar geleden dat we konden genieten van deze stad en we hadden voordat deze game uitkwam in onze stoutste dromen niet kunnen verwachten dat het zo'n fantastische game-ervaring zou worden. Zet dus maar een duikbril op, doe je zwembroek aan en duik met ons mee in een spetterend nieuw verhaal van de Bioshock-serie.

In de eerste Bioshock-game speelde je met een personage dat na een heftig ongeluk toevallig in de fictieve stad Rapture terecht was gekomen. Deze stad ligt, net zoals het welbekende mythologische Atlantis, helemaal onder water. Eerst was Rapture ook een beetje zoals Atlantis: een prachtige plaats om in te wonen en waar je veilig jezelf kon zijn. Maar na grote problemen is de stad één grote hel geworden en is het dus niet meer de plek die het eerst was. Alles is kapot en er lopen overal gemuteerde kwaadaardige drugsverslaafden. Deze inwoners zijn verslaafd geraakt aan ADAM, een goedje dat je genetisch verbeterd en je speciale krachten geeft. Als je er te veel van neemt, is de kans groot dat het je hele lichaam overneemt. Naast deze drugsverslaafden lopen er ook Big Daddy's rond in Rapture. Deze kerels zijn goed bepantserd en hebben sterke wapens om hun persoonlijke Little Sister te beschermen. Deze Little Sister's zitten vol met ADAM en zijn daarom een perfect doelwit voor die drugsverslaafden.

Van mens tot Big Daddy
De nieuwe Bioshock begint met een spannende scène waarin je kennis maakt met het hoofdpersonage en zijn persoonlijke Little Sister. Je komt te weten dat de protagonist de eerste Big Daddy is die verbonden is met een Little Sister. Sofia Lamb, de nieuwe baas van Rapture, vertelt hem dat Eleanor (zijn Little Sister) eigenlijk haar dochter is en dat ze wil dat hij zelfmoord pleegt. Ze geeft hem geen keus en uiteindelijk probeert hij dan ook zelfmoord te plegen, maar zonder succes. Tien jaar later wordt hij wakker, vergeten wat er al die tijd gebeurd is, en besluit op zoek te gaan naar zijn Little Sister. Vanaf dit punt is het zijn doel om Eleanor te vinden en Sofia Lamb te straffen voor wat ze gedaan heeft.

Na die scène word je meteen blootgesteld aan Plasmids. Dit is een compacte versie van ADAM, het goedje dat je genetisch verbeterd. Deze verbetering bestaat voornamelijk uit speciale krachten, zoals elektrische aanvallen of de mogelijkheid om spullen te kunnen bewegen zonder ze aan te raken. Deze krachten heb je ook echt nodig als je wil overleven in Rapture: er zijn namelijk duizenden vijanden. Plasmids zijn te verbeteren door het verzamelen van ADAM. Dit krijg je door de Little Sisters te vinden; zij zijn dragers van ADAM en voeden zich daarmee. Ze worden beschermd door Big Daddy's en als je wil proberen om zo'n Little Sister vast te pakken, dan zul je eerst haar persoonlijke Big Daddy moeten verslaan. Als je zo'n Little Sister na een moeilijk gevecht eindelijk hebt weten te bemachtigen, heb je de keuze om haar te redden of te vermoorden. Je krijgt meer ADAM als je Little Sisters vermoordt, maar als je een Little Sister redt, dan word je later beloond met cadeaus van de Little Sisters die je gered hebt. Deze beloningen kunnen bestaan uit meer ADAM of sterkere kogels. Als je kiest om haar te redden, zul je eerst lijken moeten vinden waar ze ADAM uit kan halen. Als je eindelijk zo'n lijk gevonden hebt, moet je haar verdedigen van drugsverslaafden (Splicers) die ook op zoek zijn naar ADAM. Bioshock 2 introduceert ook een geheel nieuwe vijand, de Big Sister. Je weet nooit wanneer je deze vreselijke vijand kunt verwachten. Je kunt haar niet ontlopen en ze is ontzettend snel, maar gelukkig laat ze wat waardevols liggen als je haar vermoord hebt: ADAM.

Twee handen, dubbel zo sterk
Naast die Plasmids heb je uiteraard ook echte wapens. Je begint met een drilboor, het meest standaard wapen van een Big Daddy. Gelukkig is het geen slecht wapen en zul je vanaf het begin al vele vijanden kunnen vermoorden door ze aan flarden te boren. Later in het spel zul je ook nog vuurwapens tegenkomen, zoals machinegeweren en pistolen. Een aantal van deze Plasmids en wapens waren ook al beschikbaar in de eerste Bioshock, alleen moest je in die game steeds afwisselen tussen wapens en krachten. In Bioshock 2 hoeft dit niet meer; je hebt namelijk beide handen tot je beschikking. Met je ene hand bestuur je die speciale krachten en met de andere hand de wapens. Dit is een fantastische verbetering ten opzichte van het eerste deel: niet alleen ben je nu veel sterker, je hebt ook de mogelijkheid om tactisch gebruik te maken van deze mogelijkheid. Ook is het hack-systeem flink veranderd sinds de originele Bioshock. In de eerste Bioshock moest je een moeilijke puzzel oplossen, nu moet je een pijltje op het goeie moment laten stoppen. Dit is een flinke verbetering, want die puzzels waren vaak te moeilijk en hadden niks te maken met het verhaal. Het is per slot van rekening een first-person shooter en geen puzzelgame.

Grafisch gezien is het spel in orde. Het ziet er over het algemeen enorm realistisch uit en er zijn bijna geen beeldproblemen. De enige problemen in het spel die je zult tegenkomen, doen zich voor in de multiplayer: soms stopt het beeld eventjes of gaat het allemaal wat langzamer. Gelukkig heb je hier geen last van tijdens de singleplayer en kun je volop genieten van het verhaal. Naast de realistische beelden zul je in Rapture ook veel artwork in de vorm van posters tegenkomen. Dit is een lust voor het oog en een erg leuke toevoeging. Naast de prachtige beelden op je scherm zul je ook kunnen genieten van de heerlijke muziek, van de vrolijke nummers tot spannende muziek die je hoort als er vijanden aan komen. Je kunt horen dat ze hier uitstekend hun best op hebben gedaan.

Chaotisch samenspel
Nieuw in Bioshock 2 is de multiplayeroptie. Deze bestaat uit een aantal modi zoals deathmatch, team deathmatch en capture the sister. Een splitscreen mogelijkheid zit er helaas niet bij en het is daarom dus ook alleen mogelijk om online te spelen. Je krijgt in de introductie van de multiplayer de keuze om een bepaald personage uit te kiezen. Alle personages zijn Splicers (drugsverslaafden) en zijn even sterk. De multiplayer optie bevat een levelsysteem waarin elk level voordelen met zich meebrengt. Je kunt levels omhoog gaan door het behalen van ADAM (experience). Dit doe je door het vermoorden of onderzoeken van vijanden en door het hacken van apparaten. Als je een level omhoog gaat, krijg je nieuwe wapens en/of Plasmids. Op hogere levels zorgt dit er helaas wel voor dat er een ongebalanceerde gameplay tussen nieuwe spelers en veteranen bestaat. Dit had veel beter uitgewerkt kunnen zijn. Met dit systeem maken nieuwe spelers bijna geen kans, wat ervoor zorgt dat ze snel opgeven en de pret voor hen verpest wordt. Daarnaast is het behoorlijk chaotisch: de levels zijn enorm klein en dit kan ervoor zorgen dat bepaalde ruimtes gevuld zullen zijn met spelers die rond schieten met vuur en granaten waardoor je bijna niks ziet.

Bioshock 2 biedt genoeg nieuws ten opzichte van zijn voorganger. Het verhaal, de grafische stijl, gameplay en muziek zijn top in orde. De multiplayer voelt helaas minder goed aan dan de rest van het spel. Gelukkig heeft de game genoeg geweldige dingen en is de multiplayer gewoon een leuke extra.

Bioshock 2 is een fantastische game. Met de verhaallijn zul je ruim tien uur aan de slag zijn en misschien zelfs wel meer als je alles gaat zoeken. De game heeft een geweldig verhaal, met momenten waar je mond open van zal vallen. De mogelijkheid om beide handen te gebruiken om aan te vallen en de nieuwe manier van hacken zijn goeie verbeteringen ten opzichte van de eerste Bioshock. De grafische stijl en muziek zijn weer van een enorm hoge kwaliteit, iets waar de Bioshock-games de meester in zijn. Helaas voelt de multiplayer mogelijkheid wat chaotisch en ongebalanceerd aan, maar al met al heeft Bioshock 2 mij een unieke ervaring bezorgd.

47/50

18/20

19/20