Laatste feature
: (Registreren)
 

Dit was 2009, deel 2

Nintendo-Feature geschreven door de Next-Games redactie op 30-12-2009.

N4G : News for Gamers Insert Coins

Het jaar loopt weer op zijn einde en naar goede gewoonte blikken we dan bij Next-games even terug. Iedere redacteur deed daarom een stapje terug in de tijd en koos een onderwerp dat voor hem of haar belangrijk was in 2009. Gisteren konden jullie hier al terecht voor de terugblik van enkele crewleden, vandaag is het de beurt aan de tweede lichting met Communication Manager Matthew Deboysere en redacteurs Mikey van den Berghe, Thijs Morlion en Mathew Rodermond.

De strijd om beweging
Door Matthew Deboysere
Sony en Microsoft onthulden op de afgelopen E3 hun motion controllers om de concurrentie met de Wii Remote aan te gaan. De bewegingscontroller van Sony, een handvat met een lichtgevende bol, werkt enkel in combinatie met de PlayStation Eye, maar innovatief is het concept niet. Eerder bracht Sony al de EyeToy uit, waarbij je met je lichaam als besturingssysteem minigames kon spelen, later kwamen daar accessoires bij om zo een alternatief voor Wii Sports te kunnen brengen en recent verscheen EyePet voor PS3, waarbij je met een plastic kaartje jouw huisdier opdrachten kon geven. Hoe innovatief is die magische dildo dan nog?

Ook Microsoft speelt in op de Wii Remote met Project Natal, maar de eerste demonstraties beloofden al veel beter te worden dan het systeem van Sony. Jij bent namelijk zoals bij de EyeToy de controller, maar je hele lichaam wordt nu nauwkeurig geregistreerd. Zet bestaande voorwerpen om in digitale versies om te gebruiken in je videogames, speel een quiz alsof je er zelf in zit door de antwoorden te roepen, log in op Xbox Live door gewoon voor je tv te stappen. Als ik nu Natal vergelijk met Sony's toverstok, dan wint Xbox overduidelijk. Benieuwd hoe Nintendo daarop zal inspelen.

Gehypte aanwinst
Door Mikey van den Berghe
2009 was een mooi jaar voor de gamer. Er verschenen niet alleen heel veel goede spellen, maar ook was menig game-liefhebber heel wat centen kwijt. Niet leuk voor je portefeuille, maar jij, als fan van topgames, zal het ongetwijfeld leuk hebben gevonden. Uiteraard hebben we ons kunnen voorbereiden op het succesvolle einde van 2009 en dat hebben we geweten. Hypes over diverse spellen waren er al maanden. Men keek uit naar de games die het eind van het jaar in de schappen zouden liggen, maar één game stak er met kop en schouders bovenuit wat betreft de hype. Ik heb het natuurlijk over de nieuwste telg uit de Call of Duty-reeks die op 10 november in de Amerikaanse- en Europese winkel kwam te liggen. Al voor de release waren er verschillende meningen over de inmiddels beruchte vliegtuigscène en je zal ongetwijfeld wel gehoord hebben dat de politiek het spel liever verbood.

De release van de game werd ook groots aangepakt: verschillende vestigingen van diverse game-ketens hielden een nachtopening waar men de game om twaalf uur 's nachts kon kopen, eventueel nog kon genieten van een lekker patatje oorlog en natuurlijk de grote Modern Warfare 2-show. Zelfs na de lancering van de game, promoot Activision het spel met een reclame waar rapper Eminem de soundtrack voor zijn rekening neemt. Mijns inzicht heeft dit nieuwe Call of Duty-deel de hype volledig waargemaakt, maar de meningen in de game-wereld verschillen nog wel eens. Gelukkig maar, anders zouden de minder goede spellen ook geen kans meer maken.

Een nieuw era
Door Thijs Morlion
Enkele jaren geleden, ik herinner mij het nog goed, vond ik de graphics van videogames fantastisch. Ik kon mij uren amuseren met het spelen van bijvoorbeeld Rally Championship 2000. Het was één van de eerste games die ik onder handen nam, ondanks het taboe dat bij ons thuis hangt rond gaming. Als kleine pagadder kon ik met open mond kijken naar het opwaaiende stof en de crashende auto's. Wat ik me ook nog erg goed herinner, is dat we om dat spel te kunnen spelen een nieuwe videokaart moesten aanschaffen die DirectX 7 aankon (jawel, je leest het goed, zeven). Enkele jaren later staat de teller intussen op elf. En mijn god, wat zijn de graphics verbluffend nu.

Wat voor mij enkele jaren geleden ongelofelijk was, lijkt nu maar zwakjes en met de nieuwe telg in de DirectX-reeks kunnen we pas echt genieten van realisme op ons scherm. Colin Mcrae: Dirt 2 is de eerste game die volledige ondersteuning biedt. En het moge gezegd zijn: het ziet er verbluffend uit. Het komt er eigenlijk allemaal op neer dat de pc zijn rekenkracht beter verdeeld en benut, scherpere textures en betere anti-aliasing heeft, enzovoort. Natuurlijk komt dit pareltje niet zonder enig minpunt: zonder een grafische kaart die DirectX 11 ondersteunt en Windows 7 kom je niet verder dan het softwarematig simuleren van deze effecten. Het zal waarschijnlijk dus weer een hap uit menig budget zijn om dit staaltje van computertechnologie te kunnen benutten! Benieuwd wat we in 2010 weer mogen verwachten.

Downloadbaar, maar minstens net zo goed
Door Mathew Rodermond
2009 was geheel tegen mijn verwachtingen in een geweldig jaar qua retailgames, maar misschien nog verrassender was de vooruitgang die downloadbare spellen hebben ondergaan. Niet langer bestaat het merendeel van Xbox Live Arcade uit kleine spelletjes en vrijwel directe overzettingen van oudere games, maar mogen we ook volwaardige spellen als Shadow Complex hieraan toevoegen. De periode tussen de aankondiging en de release van dit avontuurspel in de trend van Metroid, 'slechts' een luttele drie maanden, was voor ondergetekende en nu-net-redacteur GJ een ware hel. Maar Shadow Complex bleek het wachten waard en bevatte alles wat je van een Metroid zou verwachten en zelfs meer!

Maar ook Battlefield 1943 was een groot succes. Deze multiplayer first-person shooter wist vriend en vijand aangenaam te verrassen met graphics van redelijk hoog niveau en de bekende Battlefield-gameplay. En dat voor het zachte prijsje van vijftien euro. Nu kan ik niet zeggen dat er geen teleurstellingen waren, maar het gros van de spellen was daadwerkelijk zelfs goed genoeg om een prijs van zestig euro te kunnen rechtvaardigen. The Maw, het vrij gestoorde Splosion Man, meerdere avonturen van Sam & Max... er kwam echt geen einde aan, om nog maar te zwijgen over de sterke downloadbare uitbreidingen voor Prince of Persia, Fallout 3 en GTA IV. 2010 lijkt minstens net zo goed te worden met titels als Megaman 10 en het gratis spel Joy Ride, maar laten we de gewone spellen niet vergeten: Final Fantasy XIII en Mass Effect 2 beloven namelijk games te worden waar je u tegen mag zeggen!

Tot 2010, tot GameScores!

Reacties





FCBier_NL / 30-12-2009 22:34
Kijk deze las een stukje prettiger weg vanwege de diversiteit.

Al met al kunnen we denk ik concluderen dat "gamen" in zi;n algemeenheid dit jaar een enorme sprong heeft gemaakt. Rest ons de vraag: waar hooudt het op? Bij graphics zou je zeggen: als het er realistisch uitziet!

Maar volgend jaar begint het 3D fenomeen zijn opmars te maken....o my.....dan wordt het toch allemaal wel heel realistisch!

Ik verwacht weer een hoop van 2010 op het gebied van gaming!

Iedereen alvast een hele goede jaarwisseling, en tot 2010!