Het jaar loopt weer op zijn einde en naar goede gewoonte blikken we dan bij Next-games even terug. Iedere redacteur deed daarom een stapje terug in de tijd en koos een onderwerp dat voor hem of haar belangrijk was in 2009. Vandaag laten we hoofdredacteur Maarten Broekhof, adjunct-hoofdredactrice Claudia Tluk en redacteurs Timo Nijssen en Elias Adam aan het woord, de rest van de crew volgt morgen in deel twee.
Het falen van een grootmacht
Door Maarten Broekhof
Het was een bewogen jaar, 2009. Alle consoles kregen een pricedrop en dat betekende dat het onmogelijke mogelijk werd: het apparaat dat niet in prijs zou dalen, daalde in prijs. Maar niet alleen de Wii onderging een positieve verandering, ook de DS maakte iets leuks mee in 2009: de introductie van de DSi. Voor beide apparaten van Nintendo was het dus een belangrijk jaar en op papier kon het dus ook moeilijk meer stuk. Helaas bleek de praktijk anders.
Een aantal maanden na de introductie van de DSi blijkt de handheld bijvoorbeeld helemaal niet zo tof als men eerst dacht. De Shop waarin je kleine spelletjes, op maat gemaakt voor het platform, zou kunnen downloaden kwam niet goed van de grond en hoewel het stukje techniek uitstekend verkoopt, heeft Nintendo er nog weinig bijzonders mee uitgehaald. En een lagere prijs voor een Wii is leuk, maar als er vervolgens geen toffe first party games meer op uitkomen, doe je als fabrikant toch iets fout. De third party titels maakten nog iets goed, maar konden Nintendo's falen op dit punt niet verbloemen. 2009 is voor Nintendo dan ook aan te merken als een niet al te best jaar; een gefaald jaar, voor de cynici onder ons (waar ik mijzelf altijd graag onder reken). Laten we hopen dat het nieuwe decennium beter wordt!
Nieuw, maar dan anders.
Door Timo Nijssen
Het afgelopen jaar was wat mij betreft toch wel het jaar van de consoles, want naast grote releases als Assassin's Creed II, New Super Mario Bros. Wii, Call of Duty: Modern Warfare 2 en Uncharted 2 om er maar een paar te noemen, konden we ook heel wat nieuwe hardware vinden in de winkelrekken om die games op te spelen. Alhoewel, nieuw... Echt revolutionair zijn de veranderingen niet. Toegegeven, het is gewaagd van Sony om een handheld uit te brengen die alleen maar downloadbare games afspeelt, maar het is nog steeds dezelfde PlayStation Portable die nog steeds hetzelfde doet op een iets andere manier. Naast dit download-apparaatje van Sony mochten we ook een nieuwe handheld van Nintendo ontvangen. Toch is ook hier weer het woordje 'nieuw' niet helemaal van toepassing: de Nintendo DSi is in feite een Nintendo DS Lite met een scherm dat net een slagje groter is, twee camera's heeft, een paar nieuwe softwaremogelijkheden biedt en het GBA-slot heeft geschrapt. Moeten we daar massaal voor naar de winkel rennen om onze koelkast-DS'en en DS Lites om te ruilen? Ik dacht het niet.
Wat betreft het thuisconsolegebied is er misschien nog wel minder gebeurd dan op handheldgebied. Ook hier kwam Sony weer met een nieuw apparaat: de PlayStation 3 Slim. Ongeveer dezelfde PS3 als we gewend zijn, maar dan in een ander jasje en met meer opslagcapaciteit. Bijzonder? Ach, eigenlijk was het wel zo te verwachten: de PS One en PlayStation 2 Slim waren niet veel anders. Ook Nintendo ontspringt de dans niet op vlak van hardwaregebied: de Japanners lanceerden een limited edition zwarte Wii. Hierover kun je nog het meest zeggen dat er geen vernieuwing was: het ding is exact hetzelfde als de witte variant, alleen de kleur verschilt. Ik ben benieuwd wat 2010 nog aan vernieuwing gaat brengen: als halve Apple-fan hoop ik stiekem toch op een iPhone die toch net wat geschikter is voor gaming. We shall see.
Magnifiek, maar niet ten volle benut
Door Claudia Tluk
Bijna exact in de helft van 2009 verscheen de Wii MotionPlus in Europa, iets waar ik lang naar uitgekeken had en waar ik dan ook erg veel van verwachtte. Het accessoire kwam samen met Grand Slam Tennis in de rekken en die combinatie zorgde voor een spetterend effect. Toen het even later ook Wii Sports Resort en Tiger Woods PGA Tour 10 van een erg realistische besturing voorzag, leek de succesweg open te liggen voor het nieuwe besturingselement.
Helaas wisten heel wat spellen daarna niet meer op die weg te geraken. De Wii MotionPlus-functie werd vaak op gamecovers vermeld, maar de grote verschillen tijdens het spelen bleven jammer genoeg uit. Dankzij enkele successen in het begin weten we gelukkig dat dit niet aan het speeltje zelf ligt, maar aan wat de uitgevers er al dan niet mee doen. Hopelijk gaan ze dat ook beseffen en wordt dit stukje hardware in 2010 wel ten volle benut.
Een frisse wind
Door Elias Adam
2009, het jaar dat voor velen het begin was van een groots avontuur. Wensen gingen in vervulling en redacteurs werden geboren; elk geschapen om games te testen, evenementen bij te wonen, nieuws te plaatsen en artikels te schrijven. Ikzelf behoorde tot die groep en was blij dit aparte wereldje te mogen betreden. Ik herinner mij het nog als de dag van toen wanneer ik, na een uitgebreide introductie en uitleg, mijn eerste nieuwtje plaatste. Al snel volgde de eerste preview, de eerste review en natuurlijk niet te vergeten de warme ontvangst. Kortom, alles liep op wieltjes. Maar het lijkt niet altijd even makkelijk als het eruit ziet, want er moeten namelijk deadlines en quota gehaald worden, dat zijn nu eenmaal zaken die bij het redacteurschap horen.
Na mij al helemaal thuis te voelen, kreeg ik de unieke kans om naar mijn eerste evenement te gaan: het FIFA 10 launch event te Brussel. Terwijl ik lekker de persconferentie bijwoonde en ondertussen een glaasje dronk en een hapje at, nam ik notities van wat er mij allemaal ter oren kwam zodat ik na thuiskomst een mooi artikel kon schrijven. Leuker kan het voor mij bijna niet, want ik moet toegeven dat redacteur zijn helemaal voor mij is weggelegd. Niet alleen omdat ik van de games geniet, maar ook van het schrijven. Mijn grootste wens voor 2010 is dus dat alle redactieleden nog veel inspiratie mogen hebben voor het komende jaar zodat we allemaal samen als een hechte groep er helemaal voor kunnen gaan!
Ben je benieuwd wat de rest van de Next-Games-crew van 2009 vond? Kom dan morgen terug voor deel twee van deze feature!