Syberia DS

DS-Review geschreven door Matthew Deboysere op 07-03-2009. RS: 187

De ouderwetse point-and-click-adventures zijn terug dankzij de komst van de Nintendo DS enkele jaren geleden. Helaas hebben gameontwikkelaars daarom het perfecte excuus gevonden om slechte ports te maken van grote klassiekers. Een flinke tijd terug hebben we Myst regelrecht het hellevuur in verwezen en deze keer nemen we Syberia onder handen. Kan deze onze rechtvaardige tests doorstaan?

Laten we even een duidelijk statement maken: Syberia is een flinke stap in de goede richting, maar de gamedevelopers hebben nog een lange weg te gaan. Voor wie de reeks niet kent: Syberia is een pc-game uit 2002 die afgelopen november zijn DS-debuut maakte. Kate Walker, een Amerikaanse advocate, vertrekt naar Frankrijk om de verkoop van een speelgoedfabriek af te ronden, maar helaas sterft de eigenares wegens een irritante speling van het lot nog voordat de papieren ondertekend konden worden. Erger nog: Kate arriveert midden in de begrafenis. Tijdens je ontdekkingstocht als Kate in de Voralberg Toy Company ontdek je leuke feiten over de familie van de eigenares. Zo is er broer Hans, die aan hersenletsel overleed toen hij jong was en dan plots voor Kates neus staat. Helaas is het verhaal soms verwarrend en zorgt voor de nodige problemen verderop het verhaal.

Prachtig, maar hier en daar...
Om van Syberia een volwaardige game op een veel kleiner scherm te maken, moesten enkele essentiële aanpassingen uitgevoerd worden Toch leunt het spelconcept heel dicht aan bij het origineel: de omgevingen zijn namelijk ontzettend gedetailleerd en knap. De ontwikkelaars laten bij het hoofdpersonage toch enkele steken vallen. Van dichtbij ziet Kate er best goed uit, maar zodra ze begint te lopen, wordt ze ontzettend pixelachtig. Ook over de tussenscènes hebben we enkele opmerkingen: die zien er veel te wazig uit en schokken zelfs af en toe. Dat is te wijten aan de goedkope achterliggende technologie die niet van de makers zelf afkomstig is. Maar het kan slechter. Neem nou het geluid. De soundtrack bevat enkel herhalende deuntjes en daar wil je het liefst zo snel mogelijk van af. Uitzetten dus!

Wat is die vlek daar links in het beeld? Oh, is dat Kate?

Zoals elke point-and-click adventure voor de Nintendo DS bestuur je Kate met je stylus. Het is net die besturing die het zwaarst zal doorwegen bij de eindscore, want de meeste opborrelende ergernissen waren te wijten aan de slechte controls. Zo moet je op het Touch Screen tikken om Kate naar die aangetikte plaatst te laten lopen; of eerder slenteren, want een slak kan volgens mij nog eerder de marathon winnen dan ons hoofdpersonage. Tevens zou ze de eindstreep nooit halen, want terwijl je haar naar de voordeur van het hotel begeleidt, loopt ze de verkeerde kant op, richting de trap. Snap je waar die ergernis vandaan komt? En ze is niet eens blond!

De besturing is overigens wel logisch: de bedoeling is om elk voorwerp in de huidige omgeving te bekijken, eventueel door daarop in te zoomen. Mocht de mogelijkheid bestaan dat je er iets mee kunt doen, dan verdwijnt het voorwerp automatisch in je inventory. Je rugzak vol waardevolle spullen vind je op het bovenste scherm. Je kan met behulp van de icoontjes rechts bovenin het Touch Screen de twee schermpjes switchen. De andere icons dienen om jouw huidige toestand op te slaan, de omgeving te bespeuren of te telefoneren met je (toen hypermoderne) mobiele telefoon.

Kijken mag, opmerken niet
Tijdens het spel kom je enkele interessante puzzels tegen. Om bepaalde zaken van dichterbij te bekijken, moet je gebruik maken van het zoom-icoontje in de vorm van een oog. Deze sleep je naar het te onderzoeken item en de rest wijst zich vanzelf. Helaas werkt ook dit systeem niet zo vlot als het zou moeten. Vaak wordt de aanraking met het item niet geregistreerd, terwijl je er toch honderd procent zeker van was dat er contact was! Als je dus lukraak de zoomfunctie gebruikt en op die manier wel eens iets mist, mag je er zeker van zijn dat je regelmatig lang zult zoeken naar net dat verborgen item.

Is het een vogel, is het een vliegtuig...

Helaas is Syberia een beetje teleurstellend. Het beloofde veel, maar kwam zijn woorden niet na. En dat met zo'n goede pc-voorganger. Jammer, volgende keer beter.

Syberia DS is niet geworden wat verwacht werd. Grafisch is het aangenaam, al ziet Kate er verschrikkelijk uit. De controls konden veel beter, zeker met de pc-versie van lang geleden in het achterhoofd. Het verhaal is wel leuk, maar is soms zeer verwarrend . En het geluid? Daar zwijgen we in alle talen over... Een veel te beperkte soundtrack zonder enige afwisseling. Irritant! Wie Myst wel leuk vond, zal deze absoluut fantastisch vinden, maar gamers met verstand kiezen voor de betere alternatieven als Hotel Dusk: Room 215 of Another Code: Two Memories.

27/50

13/20

5/20