Sonic & SEGA All-Stars Racing

Playstation 3-Review geschreven door Elias Adam op 08-03-2010.

We weten al een ruime tijd dat Sonic en zijn kompanen op een dwaalspoor zitten en de juiste weg maar niet terug kunnen vinden. Ooit was het echter anders, en juist daarom probeert SEGA het eens op een andere manier. Als het Mario lukte om een deftige racegame op poten te zetten, die na jaren ook terug één van de best verkochte games voor de Wii werd, waarom zou het Sonic dan niet lukken? Aan ons om deze gloednieuwe racegame te testen en hopelijk gaan we niet te veel uit de bocht!

Sumo Digital heeft van uitgever SEGA de taak gekregen om ons een party racer van formaat voor te schotelen waar Mario met zijn hybride bolide niet tegen opkan. Zoals de titel van de game al prijsgeeft, zal je niet enkel met Sonic en zijn vriendjes gaan racen, maar ga je ook met personages uit andere SEGA-games aan de slag kunnen. Een strategische zet om nostalgie op te wekken of om hogere verkoopscijfers te halen? Wij gokken op beide.

Golden oldies
SEGA tastte diep in zijn kast, keek op zolder en zelfs in zijn diepste kelders om uit te pluizen welk materiaal de uitgever nog liggen had om deze racegame wat te versterken. Tot onze verbazing kwam het niet enkel en alleen af met Sonic en AiAi (Super Monkey Ball-reeks), maar ook met Ulala (Space Channel 5), Alex Kidd, Jacky Bryant samen met Akira Yuki (Virtua Fighter) en niet te vergeten: Ryo Hazuki, bekend van de populaire Shenmue-reeks die plots van ons beeldscherm verdween. We waren zeer blij toen we ook met deze personages aan de slag mochten, want hoe meer zielen, hoe meer vreugd. De Xbox 360- en Wii-gamers mogen bovenop deze personages ook nog met respectievelijk Banjo en Kazooie, je eigen avatar en een Mii aan de slag. Spijtig genoeg krijgen de pc- en PS3-gamers niets extra; de DS-versie krijgt dan weer een paar andere tracks om met je wagen op te scheuren.

Zo zie je maar dat we met een groot aantal personages aan de slag kunnen.

Naast de talrijke personages moet een deftige racer natuurlijk ook over voldoende banen en wagens beschikken. En ook hier hangt er geen haar in de boter, want naast een paar custom circuits en wagens heeft bijna ieder personage ook zijn eigen baan en voertuig. Zo kunnen we bijvoorbeeld tussen de zombies crossen met de supersnelle blauwe bolide van Sonic of al driftend doorheen Mexico scheuren met de kart van Samba de Amigo. Voor elk wat wils dus en dit bevordert zeker ook de speelduur van de game.

Laten we nu eens met de supersnelle Sonic van start gaan en een oog werpen op wat de game naast de vele characters en tracks nog bevat. Als we een kijkje in het singleplayer menu nemen, dan zien we dat we de keuze hebben tussen de spelmodi Missions, Grand Prix, Time Trials en Single Race. Op het eerste zicht lijkt dit redelijk weinig, maar als je eenmaal weet dat er tweeënzestig missies en zes grand prixs van elk vier races zijn, dan heb je nog lange dagen tegemoet eer je alles hebt uitgespeeld. Maar wat kun je nu allemaal met die missies en talloze races verdienen? Na het uitrijden van een race of het vervolledigen van een missie krijg je SEGA Miles toegekend en hoe beter je het er vanaf brengt, des te meer punten je krijgt. Die punten kun je vervolgens in de shop uitgeven om vanalles en nog wat te gaan unlocken, zoals bijvoorbeeld nieuwe personages en muziek.

Drift and boost!
Allemaal goed en wel, maar de game zelf draait nog altijd om het racen en als nu net die factor slecht is uitgewerkt, dan zit SEGA weer met een groot probleem en wordt de immense put die ze in de voorbije jaren hebben gemaakt enkel maar groter en groter. Gelukkig heeft Sumo Digital puik werk geleverd en heeft het gewoonweg alle elementen uit Mario kart in deze racegame geïmplementeerd. Hier is het dus ook de bedoeling om op het juiste moment te starten en al driftend door de bochten te scheuren om een boost te verkrijgen. Doe je dat niet, dan wordt het alsmaar moeilijker naarmate de game vordert om de race te winnen. Wat je ook veel op de weg tegenkomt, zijn power-ups in de vorm van vraagtekens. Pik je er eentje mee, dan kun je bijvoorbeeld een bokshandschoen naar een tegenstander werpen, een raket afvuren of gewoon een korte versnelling uitvoeren.

Gaan met die banaan!

Valt alles tegen, krijg je maar geen power-ups te pakken, rijd je constant het ravijn in en sta je als laatste in de race, dan hebben de ontwikkelaars het perfecte hulpmiddel voor je uitgevonden. Als je echt zo slecht bezig bent, dan schiet de game je ter hulp met een bovennatuurlijke kracht. Je komt het niet vaak tegen, maar als jouw Sonic er niets van bakt, dan kan hij plots zomaar eventjes in Super Sonic transformeren en naar de kop van de race schieten. Deze truc noemt men een All-Star move; heel uniek en tof voor jou, maar bij je tegenstanders hoor je dan wel veel gevloek achteraf.

En zo komen we bij ons volgende puntje, namelijk de multiplayer modus. Stilletjes aan komt de offline-multiplayer er terug door en snappen de ontwikkelaars dat online gamen niet altijd even plezant is als tegen je naaste vrienden. Pas op, dit wil nu niet zeggen dat Sonic & SEGA All- Stars Racing geen online-modus bevat, maar dat het ook veel aandacht aan een split screen heeft besteed. Je kunt spijtig genoeg maar met maximaal drie makkers aan de slag, maar de chaos tijdens de races blijft even groot. Wat dan weer wel jammer is, zijn de spontane framerate dipjes, want wordt er wat te veel op mekaar geschoten, dan heb je het zitten.

Eigenlijk zijn we zeer blij te mogen zeggen dat SEGA, samen met Sonic en oude bekenden, er goed aan heeft gedaan samen te werken met Sumo Digital. De game is wat je op grafisch vlak mocht verwachten, de muziek stoort niet en is zelfs leuk om naar te luisteren en je hebt tal van keuzes en ook uren speelplezier voor de boeg. Naast het feit dat er wel veel van Mario Kart is overgenomen, bewijst SEGA, na onder andere Bayonetta, maar eens te meer dat het terug op de goede weg is.

Alles aan Sonic & SEGA All-Stars Racing lijkt te kloppen: we beschikken over tal van personages, circuits en spelmodi en ook het audiografisch jasje eromheen valt goed in de smaak. Sumo Digital heeft SEGA geholpen om, mede dankzij het kopieerwerk van Mario Kart, de uitgever terug positieve reacties te doen krijgen door deze chaotische partyracer, die zowel online als offline perfect zijn mannetje staat, op het juiste moment uit te brengen. De hemel zij geprezen en hopelijk blijven ze zo verder doen.

43/50

15/20

15/20