Star Ocean: The Last Hope - International Edition

Playstation 3-Review geschreven door Bas Dijkstra op 03-03-2010.

Star Ocean: The Last Hope is een typisch Japanse role-playing game. Dit betekent vrolijke muziek, hoge stemmen, felle kleuren en overdreven kapsels. Allemaal dingen die de PlayStation 3 al een tijdje heeft moeten missen. Xbox 360-bezitters konden vorig jaar reeds aan de slag met deze titel, maar sinds kort kunnen ook mensen met een PlayStation 3 het avontuur van Star Ocean: The Last Hope beleven. Stap in onze raket en vlieg met ons mee naar de sterrenhemel van Star Ocean.

De PlayStation 3-versie van Star Ocean: The Last Hope bevat wat extra dingen: een verbeterd vechtsysteem, Japanse stemmen, kleine grafische verbeteringen en er zijn een aantal unieke personages te vinden. Dit zijn dingen die je niet zult merken als je het spel voor het eerst speelt op de PlayStation 3, maar die je wel zult missen als je Xbox 360-versie speelt. Het lange wachten was voor PS3-bezitters dus beslist de moeite waard.

De Derde Wereldoorlog
Star Ocean: The Last Hope is een prequel op de vorige Star Ocean-spellen. Dit houdt in dat het zich afspeelt voor de gebeurtenissen in de andere Star Ocean games. Het spel begint op de aarde die volledig verwoest is door de Derde Wereldoorlog. Als de mensheid wil overleven, hebben ze geen andere keus dan het verlaten van de aarde. Dit doen ze dus ook. Ze zetten een speciaal ruimteprogramma op voor de overlevenden. Dit programma houdt in dat iedereen in een speciaal gebouwde raket op zoek gaat naar een planeet om een nieuw leven op te starten. Edge Maverick, het hoofdpersonage, zit in zo'n raket. Hij oefent vaak zijn vechtkunsten om te kunnen overleven op die planeten. Dit doet hij samen met zijn vriendin Reimi, die zich in dezelfde raket bevindt en Edge graag helpt. De piloten van deze ruimteschepen hebben een nieuwe planeet gevonden die geschikt is voor de mensheid. Ze zetten meteen koers, zorgen dat iedereen klaar staat en dat de reis goed verloopt. Helaas gebeurt dit niet: ze worden geconfronteerd met iets onbekends in de ruimte wat er voor zorgt dat ze het contact met de andere ruimteschepen verliezen.

Gelukkig overleven er veel mensen, waaronder Edge en Reimi. Ze zetten hun eerste stappen op de nieuwe planeet en krijgen de opdracht de andere schepen te zoeken. Dit verloopt echter niet soepel; ze worden aangevallen door vreemde wezens. Gelukkig hebben Edge en Reimi hun vechtkunsten genoeg getraind om zich te kunnen afweren van deze beesten. Vanaf dit punt begint het spel; je kunt je bewegen over de immens grote planeten en vechten tegen de meest gevreesde monsters. Tijdens je avontuur beweeg je over verschillende planeten en kom je veel levende wezens tegen, sommige hiervan zijn je vrienden maar veel ervan zijn vijanden.

Real-time gevechten
Wat meteen opvalt aan het vechtsysteem van Star Ocean is dat het real-time gevechten zijn, in plaats van de gebruikelijke turn-based gevechten. Dit is een fantastische verandering ten opzichte van de meeste role-playing games, want je hebt echt in de hand wat je doet en hoeveel schade je opneemt. Er zijn enorm veel verschillende soorten aanvallen: normale aanvallen die kunnen veranderen aan de hand van de afstand tussen jou en je tegenstander, speciale aanvallen, verrassings-aanvallen en speciale rush-aanvallen. Daarnaast zijn er ook nog eens verschillende speelbare personages die elk hun eigen soort aanvallen hebben. Genoeg keuze dus om variatie te houden tussen de gevechten, iets wat enorm van belang is bij een role-playing game. Een ander pluspunt van dit spel is dat de gevechten niet willekeurig komen. Je ziet de vijanden op je scherm en je hebt de keuze om ze te benaderen of gewoon weg te lopen. Het is fijn dit zelf in de hand te hebben, vooral als je het even gehad hebt met die gevechten.

Tijdens de gevechten kun je ervaring verdienen. Hiermee kun je niveaus omhoog gaan en meer aanvallen krijgen of ze verbeteren. Daarnaast worden je personages ook nog eens beter. Je kunt de behaalde ervaring verhogen door bepaalde opdrachten te vervullen, zoals het doden van meerdere vijanden in één keer of het gevecht eindigen met een speciale aanval. Dit mag ook wel, want het spel is behoorlijk moeilijk en het krijgen van wat extra ervaringspunten is zeker niet verkeerd. Qua tactiek kunnen je vijanden soms enorm verrassend uit de hoek komen, en als er een personage doodgaat is het moeilijk om hem weer tot leven te krijgen. Daarnaast krijg je op het begin ook niet veel items om je leven te verbeteren en zul je de gevechten echt moeten plannen.

Halve emotie
Naast de gevechten en het onderzoeken van de verschillende planeten zijn er genoeg andere dingen te doen. Je kunt bijvoorbeeld de relatie tussen je hoofdpersonages verbeteren. Op deze manier kun je ze beter laten samenwerken. Daarnaast kun je door het gehele spel heen ook nog schatten zoeken, mijnen, koken, nieuwe wapens maken, en een hele boel andere dingen die je door het spel heen slepen. Van deze dingen moet je ook echt gebruik maken, anders lukt het je nooit om verder te komen. Gelukkig wordt het niet saai en zit er voldoende variatie in.

Het spel ziet er grafisch gezien niet fantastisch uit. Het bevat misschien wel prachtige locaties en personages, maar de afwerking had beter gekund. Soms missen er schaduwen en loop je tegen een onzichtbare muur aan die helemaal niks toevoegt. De gezichten tonen geen emotie en bewegen soms maar raar. Ook de kleuren passen af en toe niet bij het geheel. Dit is echt enorm jammer en zorgt voor een mindere speelervaring. De muziek en het geluid daarentegen is wel geweldig. De Japanse voice-acting past goed bij het totale sfeertje en zorgt voor een compleet gevoel. De kwaliteit van de geluidseffecten zijn van een hoog niveau en behouden dit tot het einde van het spel. De muziek klinkt schitterend en zit vol met emotie. Het niveau van de geluiden en de muziek zijn van hoogstaande kwaliteit.

Star Ocean: The Last Hope biedt een leuke speelervaring die je lang zoet zal houden. Het scheidt zich af van de gebruikelijke role-playing games en doet dit goed. Er valt genoeg te doen buiten het verhaal en het spel klinkt fantastisch. Het verhaal wordt helaas wat langzaam op gang gebracht en kon dus wel wat sneller verteld worden. Grafisch is het spel niet geweldig; de omgevingen zien er wel prachtig uit, maar de foutjes in de afwerking en kleuren geven je qua graphics helaas een incompleet gevoel.

Star Ocean: The Last Hope is een leuk spel. Het verhaal is interessant en wordt goed verteld, maar gaat wel wat te langzaam. De game biedt je genoeg speeluren (ruim vijftig) en is enorm gevarieerd. Het gevechtssysteem wijkt af van de gebruikelijke role-playing games, maar dat is zeker geen minpunt want het systeem is goed afgewerkt en blijft leuk. De eerdergenoemde muziek klinkt prachtig en blijft je maar verrassen. Helaas is het spel grafisch minder dan verwacht; het had beter afgewerkt kunnen zijn. Verkeerd geplaatste schaduwen, lelijke kleuren, geen emotie op de gezichten van de personages en onzichtbare muren zijn de meest voorkomende problemen. Gelukkig is het spel leuk en zul je hier niet te veel afgeleid door worden. Star Ocean: The Last Hope is een toffe game, maar had met iets meer afwerking nog beter kunnen zijn.

41/50

13/20

17/20