Mini Ninjas Wii

Wii-Review geschreven door Willem Prins op 10-10-2009.

Je sluipt door het hoge gewas. Je pluizige staart wuivend in het gras. Op 3 meter afstand patrouilleert een nietsvermoedend groepje samoerai. Opeens schrikken ze op. 'Mininininininini ninja!', klinken de hysterische mannetjes. Het eens zo schattige vosje verandert in een flits in een dodelijke ninja. Hak, tsjak, poef! Nog geen 5 seconden later zijn de moordlustige krijgers veranderd in lieftallige diertjes en huppelen ze vrolijk weg.

In Mini Ninjas heeft een kwade ninja-heerser chaos en onrust veroorzaakt. Niet door alles kapot te maken of iedereen te vermoorden, maar door met duistere magie allemaal dieren om te toveren tot zijn samoerai-onderdanen. Als de goede ninja-meester zijn ninja's één voor één erop uit stuurt in de hoop het kwaad te stoppen, blijken ze niet meer terug te komen. Uiteindelijk zijn er nog maar twee over: Hiro en Futo. Na hard getraind te hebben worden ook zij erop uit gestuurd om voor eens en voor altijd met het kwaad af te rekenen.

Abracadabra!
Je voelt 'm al aankomen: jij bestuurt één van deze uitverkorenen. In het begin is dat Hiro. In tegenstelling tot de andere leerlingen beschikt Hiro over Kuji-magie. Deze speciale kracht stelt hem in staat zijn vijanden niet alleen met het zwaard, maar ook met allerlei betoveringen te overmeesteren. Zo kun je vuurballen afschieten of een kleine tornado veroorzaken die de vijanden opslokt en weer uitspuwt. Dit is heel handig tegen grote groepen vijanden en je zult dit dan ook vaak gebruiken. Een andere kracht die Hiro bezit is overgaan in zijn geestgedaante. Als hij in deze vorm is kan hij in elk aanwezig dier kruipen om zo óf ongezien voorbij samoerai te sluipen, óf - als je bijvoorbeeld een beer of een zwijn bent - op de vijanden af te stormen en ze met brute kracht een flinke optater te geven.

Maar Hiro is niet de enige ninja die je tot je beschikking hebt. Naarmate je verder in het spel komt zul je steeds meer vechtersbazen ontgrendelen, tot je er uiteindelijk zes tot je beschikking hebt. Je kunt bijvoorbeeld spelen met Futo, die zijn tegenstanders met een grote moker te lijf gaat, maar ook met Shun, een boogschutter die het liever van een afstandje probeert. Dit brengt zeker wat meer variatie en zorgt ervoor dat de levels minder snel gaan vervelen. Jammer genoeg kunnen deze andere ninja's niet gebruik maken van de Kuji-magie, dus vaak zul je ze alleen gebruiken als het echt nodig is.

Spaar ze allemaal
De wereld van Mini Ninjas bestaat uit verschillende levels met verschillende thema's. Zo is er een aarde-level, maar ook wind en water zijn van de partij. Om naar het volgende level te komen moet je simpelweg het einde van het huidige level halen. In elk level is er wel sprake van een zekere vorm van vrijheid. Er is namelijk een behoorlijk aantal voorwerpen dat je kan verzamelen, zoals Jizo-standbeeldjes en ingrediënten om potions en elixers mee te maken. Niet zomaar dom door een level heen rennen dus. Naast de normale verzamelobjecten zijn er in sommige levels ook Kuji-shrines. Als je bij zo'n altaar een speciale bloem neerlegt, krijg je weer een nieuwe Kuji-vaardigheid. Je kan deze dus missen en uiteindelijk, zonder alle krachten te bezitten, het spel uit spelen. Misschien niet de slimste manier, maar het is mogelijk.

Mininininininini ninja's!
Al deze werelden, objecten en personages zien er - voor Wii begrippen - enorm goed uit. De gezellige kleurtjes en karakteristieke personages zorgen voor een vrolijke, sympathieke sfeer. Alles ziet er erg scherp en duidelijk uit, vergelijkbaar met de graphics van spellen als Super Mario Galaxy en Zelda: Twilight Princess. Net als in deze spellen zijn ook de omgevingen wonderschoon, met brede rivieren en hoge bergen. Het enige puntje van kritiek is dat de framerate hier soms wel onder lijdt, alsof de Wii het eigenlijk niet aan kan. Dit zal echter alleen gebeuren als er 30 samoerai tegelijkertijd over je beeldscherm rennen, wat zelden het geval is. De mooie beelden worden uiteraard vergezeld door geluid. De muziek is goed: rustige Japanse fluitsensaties en andere vreemde oosterse instrumenten zorgen voor een perfecte soundtrack. Tijdens gevechten wordt de muziek drukker en zal deze meer bestaan uit trommelgeluiden. Deze drumsolo gaat na verloop van tijd wel vervelen en misschien zelfs wel irriteren, want het is telkens het zelfde liedje. Ook de stemmetjes van de samoerai zijn op het begin leuk, maar zul je uiteindelijk niet uit kunnen staan.

Lather, rinse, repeat
De moeilijkheidsgraad in Mini Ninja's ligt niet erg hoog. Dit was uiteraard wel te verwachten, aangezien het eigenlijk voor de kleine kinders is bedoeld. Het vechten gaat vrij makkelijk en ook de platformactie is zeer eentonig. Maar wat misschien nog wel het minst moeilijk is zijn de boss-fights. Vaak bestaan ze uit een quicktime-event dat je dan 3 of 4 keer moet herhalen. Natuurlijk is het spel voor zeven jaar en ouder, maar ik vind toch dat men hier wel iets meer mee hadden kunnen doen.

Als je even doorzet kun je Mini Ninjas in 8 uur uitspelen. Als je echter ook nog alle extra voorwerpen wilt verzamelen komt daar nog zo'n 3 uur bij. Dit kan best leuk zijn aangezien een deel van deze verzamelobjecten uit nieuwe krachten bestaat waarmee je dan weer opnieuw een level kan doorspelen. Of je hier heel veel replay-waarde mee verkrijgt? ik denk het niet. Waarschijnlijk heb je het na één keer spelen wel gezien.

Mini Ninjas ziet er schitterend uit. De gezellige sfeer en prachtige omgevingen doen je denken aan een buitengewoon vredige droom. Maar de mooie beelden kunnen niet alles verdoezelen. Naast het feit dat het spel vrij kort is, is ook de moeilijkheidsgraad erg laag. De gemiddelde core-gamer zal dan ook niet gauw Ninja Gaiden opzij leggen om Mini Ninjas te spelen. En met de enorme hoeveelheid (goede) spellen die eraan zit te komen kun je Mini Ninjas dan ook beter overslaan. Meer fan van makkelijke games als Kirby en dergelijke? Dan zal je je waarschijnlijk wel kunnen vinden in dit vrolijke spelletje.

35/50

20/20

13/20