Next-Gen: FIFA 10

Nintendo-Review geschreven door Tom Van den Broecke op 11-10-2009.

Hoewel Electronic Arts nog niet zolang geleden erg veel kritiek kreeg op de matige of uitgemolken games die het bedrijf uitbracht, lijkt de publisher nu weer de juiste weg te zijn ingeslagen met spellen als Need for Speed: Shift en FIFA 09. Van deze laatste game, die voor de next-gen consoles werd gekroond als 'beste voetbalspel aller tijden', ligt het volgende deel van de langlopende serie sinds een weekje in de winkels. Met FIFA 10 wil EA uiteraard bewijzen dat ze allereerst in staat zijn nog meer vernieuwing en verbetering te tonen dan in de vorige versie en ten tweede opnieuw de bikkelharde strijd met Pro Evolution Soccer winnen.

Omdat we niet met de review van FIFA 10 kunnen wachten tot Next-Games multiplatform gaat, is het misschien enigszins vreemd om een recensie over de next-gen versies aan te treffen in plaats van een bespreking over de Wii- of DS-editie. Nochtans is de reden hiervoor vrij simpel: FIFA 10 is namelijk een prachtige voetbalgame geworden die uitpuilt van sfeer, vernieuwingen, realisme en mogelijkheden, maar al deze aspecten komen enkel tot hun recht als je een PlayStation 3, Xbox 360 of een krachtige pc in huis hebt staan. Het zou dan ook een schande zijn om deze nieuwe telg te recenseren voor de Wii of DS die simpelweg niet in staat zijn om dit pareltje tot zijn recht te laten komen (hoewel ik natuurlijk niet zeg dat het baggergames zijn op deze platforms). Soit, FIFA 09 is hierbij zijn titel van 'beste footie aller tijd' dus al meteen kwijt, want FIFA 10 is vanaf nu de absolute nummer één. Waarom? Dat lees je toch gewoon hieronder...

Daarom
Eigenlijk hoeft een recensie over deze nieuwste FIFA-telg helemaal niet lang te zijn, want de kracht van het spel zit hem in enkele fantastische verbeteringen en originele nieuwigheden. Zo is er eerst en vooral het gloednieuwe 360-systeem dat ervoor moet zorgen dat de spelervaring nog aangenamer en realistischer aanvoelt. Vanaf nu kan je namelijk dribbelen en bewegen in veel meer richtingen en voelt ook het schieten een stuk nauwkeuriger aan. Door deze nieuwe besturing zijn de bewegingen van je speler ongezien realistisch en wordt het maken van een doelpunt -net zoals in het echte leven- een moeilijke zaak.

Opgepast met die handjes, Puyol!

Naast een veel soepelere besturing is er nog zo'n subtiele vernieuwing die FIFA 10 nog realistischer maakt dan zijn voorganger. Er zijn namelijk een heel aantal nieuwe animaties toegevoegd die je spelers van tijd tot tijd uitvoeren, gaande van het trekken aan een truitje tot het geven van een natrap bij een tackle. Ook het weer is onder handen genomen; zo kan het voorvallen dat je eens in de gietende regen of op een besneeuwd veld moet voetballen. Net zoals het er in het echte leven aan toegaat, zullen de weersverschijnselen ook op je virtuele voetballertjes een grote invloed hebben en ze kunnen de minder ervaren spelers zelfs de winst kosten. Je voelt dus aan dat EA in deze telg veel aandacht heeft geschonken aan het opkrikken van het realisme tot een ongezien niveau en daar mogen we zeker niet over klagen. De basis van de FIFA-games was namelijk altijd al erg goed en daar aan zitten sleutelen zou dus meer kwaad dan goed doen. Al zijn er ook buiten het veld enkele dingen veranderd en verbeterd.

Gameface
Zo is er de toevoeging van de Virtual Pro-modus. In deze speelstand maak je een eigen speler aan die je in verschillende speltypes kan gebruiken. Als je jezelf wilt aanmaken als virtuele prof, heeft EA Sports het gloednieuwe 'Gameface' ontwikkeld dat er in theorie voor zorgt je eigen gezicht aan de speler te geven zonder dit te hoeven na te maken via allerlei opties. In theorie, inderdaad, want jammer genoeg werkt de voorlopige bètaversie van het programma nog niet helemaal naar behoren. Zo moet je via de officiële site een hele waslijst aan instructies volgen, vervolgens je foto uploaden en die dan ten slotte aanpassen tot hij goed is om geüpload te worden. Als je 'gameface' dan uiteindelijk ontworpen is en je hem in het spel downloadt, is het eindresultaat minder indrukwekkend dan verwacht. Er zit ongetwijfeld veel potentie in het systeem, maar het is even duidelijk dat er ook nog veel werk is om dit alles vlotter te laten verlopen en een mooier eindresultaat te krijgen.

In de oefenarena kan je trainen tot je er letterlijk bij neervalt.

Wanneer je virtuele prof klaar is voor gebruik, mag je allereerst een club kiezen waarin je graag zou spelen. De voorbije weken heb ik al vaak gelezen dat recensenten het onrealistisch vinden dat elke club beschikbaar is, maar uiteindelijk valt dit 'foutje' van EA nog wel mee. Het blijft weliswaar onlogisch om in de seizoensmodus als beginneling bij Barcelona te beginnen, maar gelukkig start je sowieso helemaal onderaan bij het reserveteam en voel je je dus wel snel op de juiste plaats. Het speciale aan een wedstrijd met je virtuele prof in de seizoensmodus is dat je enkel en alleen je zelf ontworpen speler bestuurt. Op deze manier is de druk op je schouders veel groter, maar zal je ook veel meer voldoening halen uit een doelpunt. Langzaamaan wordt jouw virtuele prof uiteraard ook beter en zal je hoger en hoger klimmen in je club. Heb je zin in wat afwisseling, dan kan je speler ook gebruikt worden in de coachmodus, online of in bijna alle andere speelstanden die FIFA 10 rijk is.

Nieuw maar vertrouwd
De nieuwe besturing, animaties en virtual prof-modus zorgen ervoor dat FIFA 10 zeker en vast aanvoelt als een gloednieuwe voetbalgame, maar EA zou simpelweg dom zijn geweest om de basis die ook bij FIFA 09 erg goed zat te gaan veranderen. Dit heeft het bedrijf gelukkig dan ook niet gedaan en dus hebben we te maken met een vertrouwde FIFA boordevol uitdagende modi. De coachmodus is weer helemaal van de partij en completer dan ooit tevoren, maar ook een seizoen starten, je aan een toernooi wagen of snel een kwartiertje vrijmaken voor een snel potje kan weer allemaal. Ook online zit alles subliem in elkaar met een rijk assortiment aan variërende modi (één-tegen-één, FIFA Interactive Worldcup, een toernooi creëren�) en verloopt alles erg soepel zonder lastige storingen.

Op dit beeld hebben we veel te lang moeten wachten...

Waarmee EA ons op het laatste moment dan wel weer totaal wist te verrassen, is het grote nieuws dat het Nederlandse elftal dan ein-de-lijk weer sinds lange tijd haar opwachting maakt. Van Nistelrooy, Robben of Van Persie; ze hebben allemaal hun mooie oranje truitje aangetrokken en zijn helemaal klaar voor een potje realistisch voetbal. Wat in tegenstelling tot de verschijning van Oranje dan weer iets té vertrouwd aanvoelt, zijn de graphics van de game. Deze zijn amper verbeterd ten opzichte van FIFA 09, maar zijn desalniettemin erg verzorgd. Ook het geluid zit op dezelfde lijn als z'n voorganger, maar dit kon ook bijna niet anders door de grote verbeteringen die het vorige deel reeds doorvoerde. Van het dribbelen langs tegenstanders tot het juichen van het publiek: alles is een waar genot voor onze oren.

Electronic Arts had het zichzelf niet makkelijk gemaakt door de kwaliteit van zijn voorganger, maar FIFA 10 slaagt er opnieuw in ons compleet te verbazen en de bal weer keihard in het net te trappen. Uiteraard blijft er steeds ruimte voor verbetering: de scheidsrechter is bijvoorbeeld iets te streng en de commentaar van Evert ten Napel en Youri Mulder klopt niet altijd binnen de context van de wedstrijd, maar het belangrijkste is dat EA de sublieme basis van FIFA 09 prima heeft overgenomen en daaraan heel wat verbeteringen en vernieuwingen heeft toegevoegd. Het staat nu al vast dat FIFA 11 wel heel erg goed zal moeten zijn om ons nog te kunnen verbazen, maar da's nu juist het mooie aan zo'n reeks. We kunnen alleen maar hopen en ons ondertussen natuurlijk vermaken met het fantastische FIFA 10.

De ontwikkelaars van Pro Evolution Soccer 2010 zullen wel erg hard uit hun pijp moeten komen om te kunnen concurreren met FIFA 10, want deze voetbalgame is momenteel gewoonweg de beste footie aller tijden. Met een ongezien soepele besturing, realistische animaties en een grote verscheidenheid aan modi tilt EA het voetbalgenre nog maar eens naar een hoger niveau. Ook de online-mogelijkheden zijn weer flink geüpdatet en met de honderden licenties die het spel rijk is, zal jouw favoriete club er ongetwijfeld inzitten. Een must-have voor alle voetbalfans die FIFA 09 gemist zouden hebben en ach, zelfs voor bezitters van de vorige telg is FIFA 10 de aankoop waard. Wie wil er nou immers niet sinds al die jaren opnieuw met Oranje spelen?

47/50

17/20

18/20