3D Dot Game Heroes

Playstation 3-Preview geschreven door Matthew Deboysere op 31-01-2010.

Sommige films zijn zo goed dat ze worden geparodieerd. Dit fenomeen zien we echter niet vaak bij games opduiken, dus we zijn maar al te blij wanneer we een spel als 3D Dot Game Heroes kunnen bemachtigen. Deze PS3-exclusive houdt ons nu al een tijdje in de ban en dus namen we de proef op de som met deze hands-on preview van de Japanse import.

3D Dot Game Heroes vertelt het verhaal van een kleinkind van een goed man op zijn missie om Dotnia Kingdom van een duistere vloek te redden. Volgens de legende bracht de slechte koning Onyx duisternis naar het koninkrijk toen hij de zes magische bollen stal, maar een tegenstander wist met zijn magische zwaard Onyx te verbannen naar een zevende bol. Fuelle, een duistere bisschop, ging er met die bol vandoor en sindsdien leefde het koninkrijk verder met de erbarmelijke vloek.

HD is meer common dan rare
Dat 3D Dot Game Heroes een vette knipoog is naar de originele The Legend of Zelda, merk je vanaf het begin. Alles ziet er namelijk uit zoals de 8-bitwereld waar Link vertoefde in 1986. Het enige verschil zit hem in de uitwerking. In deze tijden waarin HD-televisies meer common dan rare zijn, kan je namelijk perfect en snel een 3D-beeldje laten renderen. Dus hebben de mensen bij Silicon Studio beslist om de spelomgevingen ook een derde dimensie te geven waardoor de pixels zoals we ze gewend zijn, getransformeerd werden in nette kubusjes.

Dit effect vormt de geniale basis van 3D Dot Game Heroes en is de reden waarom die titel zo succesvol is in Japan. Ondanks het moderne randje is de kern een nostalgische poel waar iedere zichzelf respecterende gamer maar al te graag in wil springen. Terwijl je begeleid wordt door de opzwepende muziek vol plings en plongs zoals we dat gewoon waren in de jaren tachtig, ga je op pad om de vloek van Onyx te verbreken. In ware Zelda-stijl begin je met een zielig houten zwaardje waarmee je de vele vijanden tot moes moet slaan en ook daar zit de nostalgie netjes vernesteld: onder de tegenstanders vind je springende, spinachtige wezens, krabachtige beesten, moordende Monty Python-konijnen en zoveel meer. Naarmate het verhaal vordert, leer je ook nieuwe wapens te hanteren zoals (verrassing alom) een boomerang, bommetjes of sterkere zwaarden. En je kunt ook langs bij de smid om upgrades te kopen met muntjes die je kunt verkrijgen door monsters te verslaan, kisten te openen of... inderdaad, gras weg te hakken.

Als je een game maakt die goed lijkt op The Legend of Zelda, dan kan je in mijn ogen twee dingen doen: ofwel ontken je alles en verstop je de gelijkenissen, ofwel geef je de mensen gelijk en speel je daarop in. Silicon Studio koos duidelijk voor de tweede optie en heeft zo een heerlijke parodie ontwikkeld waarin de humor een belangrijke factor speelt. Zo is de koning van Dotnia verantwoordelijk voor de 3D-transformatie omdat hij vond dat het koninkrijk met zijn tijd moet meegaan, vind je allerlei vreemde wapens als een Fish Sword en bevat 3D Dot Game Heroes een heleboel lekkere one-liners die verwijzen naar vroegere tijden.

Maak zelf eens een blokkentoren
De ontwikkelaars hebben ook besloten voldoende variatie in de game te steken. Zo heb je in elk dorpje wel een ludieke sidequest, zijn er veel grotten om even een kistje met muntjes op te zoeken en zijn er ook hier magische fonteinen die je levensbalkje weer netjes aanvullen. Daarnaast beschik je over een zeer degelijke software om ook je eigen personages te ontwikkelen! Als je die prefab characters beu bent, kan je dus zelf aan de slag met de gekleurde speelblokken. Dit proces is echter niet eenvoudig en kan heel wat tijd in beslag nemen. Het is letterlijk een blokkentoren maken; gelukkig dat hij niet kan omvallen! Voor de puzzelaars een geweldige toevoeging, maar ben je niet zo creatief, dan is er gelukkig ook voldoende DLC aanwezig.

Helaas kan 3D Dot Game Heroes niet volledig bekoren. De link (snap je hem?) naar Zelda is mooi geïntegreerd en die referenties laten je vaak achter met een glimlach, maar helaas word je alles een beetje gewoon na een tijdje. Je hoop op bepaalde wapens zal sowieso beantwoord worden en het verhaal is dan te rechtlijnig om je nog voldoende te kunnen verrassen. Een ander hinderlijk punt zijn de vele laadtijden. Zodra je een area verlaat, moet het spel vijf seconden laden om de volgende omgeving te kunnen presenteren. Dit remt de flow een beetje af, maar gelukkig hebben de ontwikkelaars begin deze maand een update gelanceerd die de game installeert op de harde schijf en daarmee dus komaf maakt.

Dankzij die patch kunnen we toch spreken van een geslaagd resultaat. Silicon Studio heeft namelijk zeer nauwkeurig gelet op details. Zo schitteren de kubusjes waaruit alles in Dotnia bestaat lekker in de zon, kabbelt het water zoals het hoort en zijn er zelfs schaduweffecten. Ook in de oren klinkt alles zoals het hoort: die typische 8-bitgeluiden zijn er natuurlijk weer bij, maar alles voelt helemaal als nieuw aan. De geluidseffecten zijn opgepoetst, de achtergronddeuntjes hebben een orkestrale bewerking gekregen en je hoort werkelijk alles in de omgeving. Enkel een voice cast ontbreekt, maar dat zou de authenticiteit ook niet ten goede komen. De dialogen zijn fantastisch en zorgen voor een blijvende glimlach, dus wil je optimaal genieten van deze import, dan moet je helaas wel over een flinke kennis Japans beschikken. Het spel is echter perfect speelbaar door wat te zoeken, en dat biedt toch enige extra uitdaging. Geef je dus niet om een lapje tekst en wil je niet wachten tot mei 2010, dan kan je nu al aan de slag door de Japanse versie van 3D Dot Game Heroes te importeren. Ben je meer een fan van goede komische verhalen, heb dan nog even geduld, want in mei komen de kubusjes tot leven op jouw PS3.

3D Dot Game Heroes vertelt het verhaal van een nieuwe held die komaf wil maken met de monsters in Dotnia Kingdom. In een 3D-pixelwereld moet je in Zeldastijl op zoek naar een manier om het koninkrijk te bevrijden van de vloek van de slechte Onyx. Het is een parodie geworden die dezelfde elementen als de originele Zelda-games uit de jaren tachtig helemaal weet te benutten zonder aan kwaliteit in te boeten, zelfs na een flinke oppoetsbeurt. Lekkere effecten en die moderne, maar o zo klassieke achtergronddeuntjes doen je weer nostalgisch terugkeren naar de eerste gameconsoles. Beschikbaar in Europa vanaf mei 2010.