Mass Effect 2

Xbox 360-Review geschreven door Mikey van den Berghe op 07-02-2010.

Als het om sciencefictiongames gaat, zullen veel gamers kiezen voor het ontwikkelteam dat zich BioWare noemt. Eind vorig jaar werden we door hen getrakteerd op Dragon Age: Origins en ook in het begin van 2010 brengen ze een nieuwe fantasiegame uit. Het gaat hier niet om een middelmatige titel, maar om Mass Effect 2, het vervolg op het in 2007 verschenen pronkstuk van BioWare.

Mass Effect 2 is een typische sciencefiction shooter die zich afspeelt in de ruimte. Dit is een goedgekozen atmosfeer, want de heren van BioWare hebben hier al genoeg ervaring mee. Dat ze al verschillende Star Wars-delen op hun naam hebben, is ook duidelijk terug te zien in de game, want het vliegen door de ruimte is één van de dingen waar je in Mass Effect 2 niet snel op uitgekeken zal zijn. Of je het nou doet om een kolonie te redden, een nieuw squadlid te zoeken of gewoon op verkenning te gaan voor voorwerpen, je schip zal altijd een vereiste blijven.

Verhaal
Mass Effect 2 is dus een shooter, maar dat is niet hetgeen wat de game zo sterk maakt. Het eerste deel bewees namelijk al dat in dit ruimteavontuur een gouden verhaal zat en ook de dialogen werkten mee in positieve zin. Je personage, commandant Shephard, kon je helemaal aanpassen hoe jij hem wou. Je kon niet alleen zijn uiterlijk bepalen, maar ook de cruciale keuze of deze man al dan niet goed of kwaad werd. Fans van de serie waren dan ook dolgelukkig toen het nieuws opdook dat je je oude Mass Effect-personage over kon zetten naar het tweede deel en zo al je beslissingen van het eerste avontuur mee kon nemen.

Ook in deel twee is het verhaal van groot belang. De game speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel af en dit wordt geïntroduceerd door een erg pakkende cutscene. Zelfs als leek van de serie zat ik vol bewondering naar dit filmpje te kijken, want het zag er ontzettend bruut, tof en explosief uit. Na het creëren van mijn Shephard-poppetje was ik nog lang niet klaar met de video's die tussen het avontuur doorkomen, want gedurende het spel blijven deze voorbijkomen. Al is het niet altijd in de vorm van een cutscene, want een 'gewoon' gesprek tussen alien en mens wordt op een net wat andere manier gebracht.

Ook hier ziet alles er tof uit, maar het is de keus aan jou om te beslissen wat je gaat doen. Ga je dingen op een vriendelijke manier zeggen of kies je er liever voor om als een sarcastische eikel te reageren? Hetgeen waar ik echter het meest van zat op te kijken, was de manier van handelen. Luistert iemand niet naar je, dan krijg je gedurende een korte periode de keuze om op de RT-knop te drukken en hem zo te vermoorden of sparen. Dit is weer de goed/slecht-keuze waar ik het eerder over had.

RPG
Met het verhaal zit het snor en de keuzes zijn prettig, maar helaas moet ik zeggen dat het role playing game-gedeelte niet helemaal fijn werkt. In het begin heb je de mogelijkheid om te kiezen wat voor class je wordt. Tot op deze hoogte is alles prima in orde, want je kan zo beslissen welke skill je kan gebruiken en deze zijn ook daadwerkelijk tof om te kiezen. Zo kun je een monteur worden en een toffe robot oproepen die de vijanden afleidt en aanvalt, maar hier houdt het ook echter mee op. Tuurlijk, je kunt levels omhoog gaan en skillpoints besteden, maar verder valt er vrij weinig te doen. Waar ik hoopte op een RPG met shooter-elementen, is Mass Effect 2 meer een shooter met RPG-elementen geworden en dit is jammer, want er had veel meer ingezeten.

Het deel waar je een futuristisch wapen in je handen hebt, is dan weer wel erg goed. Het schieten werkt fijn, je hebt genoeg plekken waar je dekking kan zoeken en het gebruiken van je skills bevordert dit alles. Alleen je geweer op het hoofd van de tegenstander richten en een kogel afvuren brengt wel wat schade toe, maar als je een vuurbal met honderd kilometer per uur naar de tegenstander toe smijt, dan garandeer ik je meer schade en meer plezier.

Deze vuurgevechten spelen zich af op diverse planeten uit het sterrenstelsel en deze zien er allemaal zeer goed uit. Ondanks het feit dat je niet echt vrij gelaten wordt, is het toch een genot om op deze eigenaardige planeten te lopen, te vechten en ze te onderzoeken. Samen met twee squadgenoten zul je diverse landschappen verkennen, muren opblazen en vijanden een schop onder hun metalen kont geven. Ben je klaar met je missie, dan kun je terugkeren naar je schip waar je een leuk praatje kunt maken met je bemanning en je spullen kunt upgraden.

En ook hier komt een deel van het verhaal naar boven: alleen al het praten met je bemanning laat zien dat BioWare écht veel gewerkt heeft aan deze game. Elke keer als je van een missie terugkeert, zeggen deze rare wezens wel wat anders en hier kun je op reageren. Soms levert dit een zijmissie op, maar het laat ook zien wat de mensen van hun collega's denken. In deze gesprekken ziet alles er levensecht uit; de uitdrukkingen op de gezichten zijn mooi vormgegeven en ook de stemmen zorgen ervoor dat de sfeer nog beter tot zijn recht komt.

Toch...
Mass Effect 2 is een prima game geworden, maar laat hier en daar eens een steekje vallen. Zo kom je gedurende je missies voorwerpen tegen die je kunt hacken om verder te komen of om geld te krijgen. Dit is een leuk concept, maar de uitwerking had wat beter gekund. Er zijn namelijk maar twee manieren om te hacken en dit wordt soms een beetje saai. Daarnaast worden de missies na een tijdje spelen een beetje eentonig, omdat je vrijwel altijd hetzelfde doet: loop van punt A naar punt B en schiet alle vijanden neer. Zo nu en dan kom je eens wat anders tegen, maar het feit dat het wat eentonig is, is toch noemenswaardig. Denk echter niet dat de game in zijn geheel saai is, want Mass Effect 2 biedt genoeg om je nog wat uurtjes zoet te houden.

Na het overweldigende eerste deel, is BioWare erin geslaagd om van deel twee een fraai geheel te maken. De game mag nog wel eens wat steekjes laten vallen, dit weegt bij lange na niet op tegen de uren plezier die je beleeft met deze futuristische shooter.

Mass Effect 2 speelt zich twee jaar na het eerste deel af en gaat ook verder waar deel één gestopt is. Waar we in het voorgaande avontuur al kennis konden maken met een uitgebreid verhaal en toffe dialogen, komt dit in Mass Effect 2 nóg beter tot zijn recht. Het RPG-gedeelte mag dan een beetje tegenvallen en de game laat nog wel eens wat steekjes vallen, toch biedt Mass Effect 2 genoeg om je uren zoet te houden. Sciencefiction op zijn best.

43/50

17/20

18/20