Flower (PSN)

Playstation 3-Review geschreven door Elias Adam op 02-02-2010.

Zin in een rustig potje gamen? Al dat geweld in videogames beu? Speel je nog steeds elke avond ganzenbord of schaak met je oma en heb je nood aan verandering? Dan is er maar één game voor je: Flower. Deze rustgevende game staat bekend om zijn visuele pracht, innovativiteit en controls en is tevens ontwikkeld door hetzelfde team achter de succesvolle game Flow.

Houd de controller scheef om te zweven, druk op een knop om wind te laten waaien, ontspan en geniet. Begeleid door een rustige melodie, lezen we deze zin bij onze eerste confrontatie met de PSN-game Flower. Met een zachte tik op de controller starten we het spelletje op om vervolgens in een extase van kleuren en prachtige omgevingen te belanden en alles tot ons te laten doordringen.

Back to the past
Helaas, niets van dit alles is waar. Je komt terecht in een oud bouwvallig huisje en voor de gebroken ruiten staat een klein verwelkt bloemetje. De game vraagt ons de controller van links naar rechts te draaien en door middel van de sixaxis-functie gaan we dichter inzoomen op het bloemetje, om zo terug te keren in het verleden. Terug dus naar de tijd toen het kleurrijke bloemetje nog in de wei stond, welteverstaan.

Ocharme het bloempje, het staat er helemaal alleen in de prachtige omgeving.

Eenmaal in de weide aangekomen, drukken we op een willekeurige toets en laat het bloempje één van zijn blaadjes los. Nu is het jouw taak om dat blaadje doorheen de kleurrijke grassen gevuld met bloemen en stenen te loodsen. Dat is verre van een lastige taak, want zoals je in het begin kon lezen, hoef je enkel één knop in te drukken om wind op te roepen en de controller bewegen om het blaadje op koers te houden.

Set for sail
Eenmaal op koers, verkennen we rustig de omgeving om te zien wat er allemaal te beleven valt in Flower. Blijkbaar is het jouw taak om de dorre grassen terug kleur te geven en dit kan enkel en alleen door alle "gesloten" bloempjes aan te raken tijdens je vlucht, zodat deze ook één blaadje afstaan tijdens het opengaan. Na een tijdje zit je al met een hele resem bloemblaadjes achter je aan en gaat het steeds beter en sneller om alle bloempjes te vinden en ze vervolgens ook te openen. Heb je ze allemaal gehad, dan ziet de omgeving er veel groener uit en komt er plots een nieuw weggetje tevoorschijn.

Zie eens hoe prachtige de roze blaadjes door de groene grassen zweven.

Volg je het weggetje, dan kom je terecht in een ander stuk van de o zo grote omgeving. Hier is het terug jouw taak om de bloempjes te openen (te doen bloeien) om de natuur te verrijken. Hoe meer bloempjes, hoe meer blaadjes, maar ook hoe meer muziek. Telkens je een bloem laat bloeien, ontpopt er zich een leuk symfonisch geluidje dat past bij de rustgevende achtergrondmuziek. Zeer goed bedacht moet ik zeggen, want je kan zomaar uren blijven doorspelen zonder dat het ooit maar één seconde vervelend of saai wordt.

Prijs: €7,99- grootte: 628mb (incl. update)- te vinden onder Familie games.

Flower is op het eerste zicht een nogal eenvoudige game, maar toch krijg je het moeilijk de controller weg te leggen eenmaal je aan het spelen bent. Het is niet zomaar spelen, het is ook ervaren. Door middel van deze game ga je respect beginnen te krijgen voor Moeder Natuur, diegene die ons deze prachtige omgevingen heeft geschonken. Dus speel gerust uren en uren Flower, beleef het avontuur van een simpel bloemblaadje, laat het heen en weer zweven door de wind en geniet er ook volop van. Neem er ook maar een kopje thee bij, je zal er geen spijt van krijgen.

46/50

19/20

18/20