Sonic & SEGA All-Stars Racing (Nintendo DS)

DS-Review geschreven door Timo Nijssen op 13-03-2010.

Snelle voertuigen, leuke power-ups, knotsgekke voorwerpen om je vijanden mee te bestoken, herkenbare circuits en je favoriete gamecharacters: het lijkt een formule voor een gegarandeerd succesvolle game. Op de Nintendo-platformen kennen we dit fenomeen al onder de naam 'Mario Kart', maar nu probeert SEGA ook een plekje in dit genre te veroveren in de vorm van Sonic & SEGA All-Stars Racing met het eigen SEGA-sausje eroverheen. Maar of dat ook net zo goed werkt…

Een kart-racer met bekende gamepersonages en alles daaromheen? Dat klinkt als iets wat je wel met Mario Kart moet vergelijken, aangezien de laatstgenoemde Nintendo-game het genre praktisch heeft uitgevonden met Super Mario Kart in 1992. Maar een franchise evolueert natuurlijk niet als er geen concurrentie is en gelukkig blijven er ontwikkelaars en uitgevers zijn die proberen ook een graantje mee te pikken van Nintendo's succesverhaal. Zodoende moet Nintendo weer iets nieuws verzinnen als verkoopargument en zo gaat het hele circus maar door en door. Maar genoeg over Mario Kart, want deze review gaat over een game die ontwikkeld werd door Sumo Digital en uitgegeven wordt door SEGA. Dames en heren, hier is Sonic & SEGA All-Stars Racing!

Alle sterren op een stokje
Als je ook maar een beetje kennis van de Sonic-franchise en andere SEGA-series hebt, weet je dat Sonic een razendsnelle egel is die oorspronkelijk ook bedoeld was als een hipper, krachtiger en vooral sneller alternatief voor Mario. Maar als onze stekelige vriend zoveel sneller is dan zijn tegenstanders, valt er toch geen lol te beleven aan een racer als Sonic & SEGA All-Stars Racing? Gelukkig blijkt al gauw dat dit niet het geval is, aangezien Sonic net als iedereen braaf in een kart moet zitten en dat die kart de hele tijd de snelheid levert. Hoewel, de hele tijd… Zo nu en dan mag je personage eens lekker patsen met zijn eigen, speciale krachten door middel van de zogenaamde All-Star Items. Elk personage heeft een eigen item dat je kan halen uit de itemcapsules die overal over het parcours verspreid staan. Met dit speciale ding wordt je personage, afhankelijk van wie het is, extra krachtig, blaast hij alle tegenstanders weg of worden al je vijanden gebombardeerd. In het geval van Sonic (en ook in dat van zijn tegenhanger Shadow) word je extra snel en ga je pijlsnel over de baan heen.

Ik heb een toe-toe-toeter...

Naast dit persoonlijke festijn zijn er natuurlijk ook nog allerlei andere items uit de itemcapsules te halen, zoals de 'Pocket Rainbow' die ervoor zorgt dat elke vijand die eroverheen rijdt tijdelijk een regenboogwaas op zijn scherm te zien krijgt. Of neem een van de rockets: de 'Giant Rocket' lanceert een gigantische raket die je op ieder gewenst moment kunt laten ontploffen, de gewone rocket ontploft boven de arme ziel die voor je rijdt. Daarnaast zijn er nog dingen als schoenen die je tijdelijk sneller maken, een groene bokshandschoen die langs de zijkant van de baan kaatst (waar hebben we dat eerder gezien?) en een ster die het scherm van je vijanden ondersteboven draait.

Sparen & Genieten
Wat wel bijzonder is aan Sonic & SEGA All-Stars Racing is dat je voor elke gespeelde race of voltooide missie een aantal SEGA Miles krijgt, waarmee je in de in-game shop dingen kunt 'kopen', zoals nieuwe personages, racebanen en andere achtergrondmuziek. Dit is dus niet hetzelfde systeem als veel andere games in het genre hebben en er valt zeker ook wat voor te zeggen. Op deze manier kun je namelijk zelf kiezen voor welk doel je wilt gaan sparen in plaats van dat de ontwikkelaar voor jou bepaalt dat je voor het voltooien van race X personage Y of parcours Z vrijspeelt. De extra achtergrondmuziek is een grappige toevoeging, maar in praktijk zul je hier niet gauw je punten aan uitgeven.

Sonic & Shadow gebroederlijk naast elkaar.

Op grafisch gebied zijn de snelle egel en zijn kornuiten nogal wisselvallig. Hoewel het prima zit met zaken als de framerate en de game vloeiend loopt, lijkt het soms alsof SEGA de console-versies van de banen heeft genomen en daaruit wat onderdelen heeft gesloopt die juist belangrijk waren terwijl ze de kleine details erin hebben gelaten. Die details werken echter niet zo best op de resolutie van de Nintendo DS, waardoor het er allemaal heel druk en op elkaar gepropt uitziet. Er zitten gelukkig ook banen tussen die er dan weer wel prima uitzien en tonen dat SEGA echt geld in de titel heeft gestoken, maar helaas worden die afgewisseld met tracks die je doen denken dat je een Java-game op een antiek mobieltje speelt. De banen zelf zitten vaak ook niet erg origineel in elkaar en je hebt al gauw het gevoel dat ieder parcours ongeveer hetzelfde is met hier en daar een iets andere bocht.

Een beetje als mosterd na de maaltijd, dat is hoe Sonic & SEGA All-Stars Racing voelt. Op de Nintendo DS hebben we immers al Mario Kart DS en daarmee is de markt op dat platform eigenlijk al wel verzadigd. Hoewel SEGA's spel zeker wat verbeteringen biedt ten opzichte van de Nintendo-equivalent, is het over het algemeen inferieur aan Mario Kart. SEGA heeft echter besloten de titel ook naar de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en PC te brengen waar er (in ieder geval bij de laatste drie van dat rijtje) nog wel behoefte is aan een dergelijke titel, maar voor de Nintendo DS was de moeite echt niet nodig geweest.

Sonic & SEGA: All-Stars Racing voelt als een wanhopige gooi naar het succes van Mario Kart. Het is natuurlijk moeilijk de kwaliteit van Mario Kart DS te evenaren, maar met een beetje extra moeite had SEGA's poging een heel stuk beter kunnen zijn. Het lijkt alsof de DS-versie er ook maar bij werd gedaan voor het multiplatform-karakter van de game, maar de Nintendo DS heeft al een goede karter. Hoewel er wel degelijk een paar mooie verbeteringen zijn, kan de titel niet tippen aan onze loodgieter-met-snor dankzij het overheersende net-niet-gevoel dat je krijgt bij het spelen van deze game. Aan te raden als je heel wanhopig bent naar een funracer voor je DS en Mario Kart al hebt of als je die man met die snor onderhand wel heel erg beu bent, maar anders zijn er betere opties.

27/50

7/20

15/20