Nu Jij Afbeelding
: (Registreren)
 

Tenchu: Shadow Assasins

Wii-Review geschreven door Mikey van den Berghe op 03-05-2009. RS: 241

Toen Ubisoft een tijdje geleden Tenchu: Shadow Assasins aankondigde, waren de meningen verdeeld. Voorgaande delen waren wisselend: de één was goed, terwijl de ander juist helemaal niet goed was. Tenchu: Shadow Assasins beloofde een goede titel te worden: de beelden waren indrukwekkend! Is het Ubisoft gelukt om een Tenchu-titel zoals vanouds te maken, of blijft het bij waardeloze zooi?

Tenchu: Shadow Assasins neemt je mee in het verhaal van protagonisten Rikimaru en Ayame. Zij zijn één van de weinigen die trouw zijn gebleven aan Lord Goda (die we eerder zagen in voorgaande Tenchu-delen) en zijn bereid te vechten voor hun heer. Dit is ook wat je doet in Shadow Assasins. De dochter van Lord Goda wordt ontvoerd en het is aan Rikimaru en Ayame om haar te redden. Beiden gaan hun eigen weg op en komen beetje bij beetje verder in hun zoektocht.

Vechten is een vereiste in Shadow Assasins
Nu moet ik toegeven dat ik een leek ben als het om ninja-games gaat. Nooit hebben deze spellen me weten te interesseren of overgehaald er één te halen. Wat voor mij een genot bij het gamen is, is actie, keiharde actie! In Tenchu is er actie, leuke actie, maar geen keiharde actie. In Tenchu: Shadow Assasins draait het namelijk om sluwheid en handelen op het juiste moment. In de game heb je veel voorwerpen en schaduwen waarin je je kunt verstoppen en waar je kunt wachten tot er een vijand gepasseerd is. Staat een vijand met de rug naar je toe, dan kun je zacht naar hem toe lopen en een Hissatsu-aanval uitvoeren. Dit is de basisaanval die een belangrijke rol speelt in Shadow Assasins. Als je achter een vijand staat en je beeld lichtblauw wordt, dan druk je op de A knop en voer je wat bewegingen met je Wii Remote uit om de vijand uit te schakelen. Het resultaat is een mooie genadeklap!


Steekt hij dat zwaard nou in zijn neus?



Je doel is nu wel duidelijk: ga op avontuur en red de dochter van Lord Goda. Een avontuur zou geen avontuur zijn als er geen vijanden aanwezig waren. Natuurlijk zijn deze ook aanwezig in Tenchu, maar dan op een iets andere manier. Je krijg namelijk geen schade als je geraakt wordt. Nouja, tenzij je een zwaard hebt, maar dat leg ik nog wel uit. Als je gezien wordt, komt een vijand naar je toe en zal hij je wegjagen. Vervolgens kom je weer terug bij je laatste controlepunt. Een lichtpuntje is wel dat alle vijanden die je al uitgeschakeld hebt, weg blijven. Zo kun je beetje bij beetje naar het volgende controlepunt gaan. Er is echter wel een manier om alles te verliezen in een controlepunt: als je aan een paal slingert en de diepte invalt, ben je game over en zul je terug komen bij het laatste controlepunt. Alle vijanden zijn helaas dan wel weer aanwezig en dus kan je alles opnieuw doen.

Nu heb ik je verteld over de Hissastsu-aanval, maar niet over één van mijn favoriete onderdelen uit Shadow Assasins: zwaardvechten! Op je avontuur kun je verscheidene wapens tegenkomen die je kan oppakken en tegen je vijanden kan gebruiken. Als je een zwaar vindt en je wordt ontdekt door een vijand, dan kun je met hem gaan zwaardvechten. Dit is een eenvoudig principe, dat heel erg leuk werkt. Je zwaard heeft namelijk een bepaalde schade die het kan oplopen. Telkens als je zwaard ongelukkig wordt geraakt, loopt het een beetje schade op. Als je zwaard kapot is, dan begin je weer bij het laatste controlepunt. Maar je kan natuurlijk ook blokken. Als je aan het vechten bent, verschijnt er een streep op je scherm. Dit is de streep die aangeeft hoe je vijand aanvalt en in welke richting. Beweeg je Wii Remote precies de andere kant op en je blokt goed. Na een tijdje heb jij het heft in handen en mag jij gaan aanvallen. Dit doe je simpelweg door met de Wii Remote heen en weer te slaan en eventueel te eindigen met een krachtige Hissatsu-aanval.

Minpunten zijn jammer genoeg ook aanwezig
Voor het grootste deel is Tenchu een erg leuk spel, waar je heel wat plezier uit kan halen, maar helaas zitten er ook enkele minpunten aan het spel. Om zomaar even een voorbeeld te noemen: het eerste level. In het begin krijg je netjes uitgelegd hoe de Hissatsu-aanval werkt en mag je het uitproberen op een vijand. Maar na deze uitleg houdt het bijna op: je wordt als het ware aan je lot overgelaten. Je komt meteen voor een eerste puzzel te staan: er staat één poort met twee bewakers ervoor en je mag niet gezien worden door hen. Wat je moet doen, is niet af te lezen uit een uitleg. Deze wordt namelijk helemaal niet gegeven, zelfs niet eens een hint. Na een tijdje ben ik er toch achter gekomen wat ik moest doen, maar dit was niet zonder een aantal frustraties.


Prettig is anders.



Dit is echter niet het enige slechte punt. De graphics zijn namelijk ook een goed voorbeeld. Zelfs voor de Wii is de kwaliteit van de graphics beneden niveau: het is lelijk, blokkerig en Tenchu ziet er niet aantrekkelijk uit. Nu moet ik toegeven dat er wel een lekker sfeertje in de game zit en dat de lelijke graphics toch wel iets van ninja uitstralen aangezien het mysterieuze en sneaky meer tot zijn recht komt, maar dit is zeker geen goedmakertje voor de graphics die er niet uitnodigend uitzien. Iets wat ook niet erg uitnodigend is, is het vocabulaire van de vijand. Als je ontdekt wordt en je gaat je verstoppen, dan praat de vijand tegen je. Hij kent maar één of twee zinnen die hij een stuk of tien keer herhaalt. Het is storend om aan te horen en werkt erg op je zenuwen.

Shadow Assasins is dus een vermakelijke game die wat gebreken heeft. Dat is op zich niet erg: elke game heeft daar wel last van. De gameplay maakt alles weer een stukje beter, maar deze wordt op den duur ook wel wat eentonig en saai. Als je de game speelt, heb je het na een half uur wel weer gezien en stop je met het spel. Het blijft niet voor een lange tijd interessant: je doet de hele tijd hetzelfde en loopt door tot je aan het eind van een level bent om een baas te verslaan. Deze bazen zijn andere ninja's die je in een zwaardgevecht moet verslaan. Dit zwaardgevecht is echter niet zo heel erg interessant: het is nogal saai en veel te makkelijk voor een baas.

Een motivatie om door te spelen
Als je een level voltooid hebt, krijg je een score uitgedrukt als een letter. Hoe dichter de letter bij het begin van het alfabet zit, hoe beter je het gedaan hebt. Je score wordt gebaseerd op je prestaties in dat level. Heb je alle vijanden gedood en heb je het level netjes binnen de tijd gehaald? Dan ben je verzekerd van een goede score. Zit je er, net als ik, een dik half uur per level naast en sla je de helft van de vijanden over, dan is je score ook niet echt goed. Dit klinkt nu allemaal makkelijk: ja, alle vijanden vermoorden en het level binnen een tijd halen, eitje. Nee, het is niet zo makkelijk, vooral niet als je het level voor het eerst speelt. Je moet nog even kijken hoe het in elkaar steekt en bent dus langer bezig. Daarnaast zitten sommige vijanden echt heel goed verstopt. Ze zitten in een schaduw of staan op een hoge pilaar, waar je ze amper kan zien.

Maar voor de echte hardcore gamers onder ons is dit geen enkel probleem. Je speelt het level enkele keren door en zorgt dat je weet hoe het in elkaar steekt. Tevens onderzoek je waar alle vijanden zitten. Het enige wat je hoeft te doen is de vijanden vermoorden en snel doorlopen naar een volgende controle punt. Voor je het weet heb je zo'n toffe, gouden A naast het level staan. Oké, het klinkt nu weer te makkelijk, maar ik heb het hier over een level uit je kop leren en zorgen dat je geen enkele fout maakt.

Alsof het nog niet genoeg is
Naast de story mode bevat Shadow Assasins ook een assignments mode. In deze mode zitten tien kleine missies die elk een belangrijk aspect uit de story mode bevatten. Weet je nog niet helemaal hoe de schaduwen werken? Geen probleem, je kan het oefenen in de assignments mode. Deze mode is leuk, maar overbodig. Als je wat verder in de story mode komt, ontdek je sowieso wel wat je moet doen en heb je de assignments helemaal niet nodig. Hoewel het leuk is dat je ook hier een score kan behalen, betwijfel ik of deze mode heel erg veel nut heeft. Je kan het zien als een aantal nieuwe, kleine missies of gewoon een oefening voor het echte werk.

Shadow Assasins laat je alle hoeken en gaten van verscheidene levels zien door je op een belangrijke missie te sturen. Met de twee verschillende speelbare personages blijft het afwisselend qua aanvallen sterk, maar wat je precies moet doen wijst na een tijdje toch wel op zichzelf. Tenchu: Shadow Assasins is voor grotendeels weer een goedmakertje voor de vorige games, maar is nog zeker niet foutloos.

Score

Gameplay
 
40/50
Graphics
 
10/20
Sounds
 
10/20
Moeilijkheidsgraad
 
3/5
Tijdsduur
 
4/5
Eindscore
 
67%

Reacties