Maakt High Voltage Software haar gedurfde uitspraken waar?

The Conduit

Wii-Preview geschreven door Tom Van den Broecke op 26-05-2009. RS: 111

De DS en de Wii hebben één feit gemeen: ze hebben beide een geweldig voordeel, maar ook een zwaar nadeel. Het pluspunt ligt hem ongetwijfeld in de besturing; deze is bij beide apparaten uniek, werkt prima en heeft al een heleboel originele games met zich meegebracht. Het nadeel kan je al raden: de hardware is niet zo sterk, waardoor de games grafisch vaak tekort schieten. Hierdoor zijn de (hardcore) Wii-bezitters gefrustreerd omdat hun console ontworpen lijkt te zijn voor shooters, maar de Wii simpelweg niet krachtig genoeg is voor epische vuurgevechten. Of toch wel? High Voltage Software gelooft namelijk rotsvast in Nintendo's succesvolle console en kondigde in april van vorig jaar hun nieuwste project aan: The Conduit!

En nu, meer dan een jaar en enkele tientallen nieuwsberichten later, komt de release van deze veelbelovende shooter eindelijk in zicht. Dat The Conduit de afgelopen maanden voor veel ophef heeft gezorgd, kan je zonder twijfel zeggen. Het begon reeds bij de aankondiging van het spel door High Voltage Software: "The Conduit zal de beste Wii-graphics ooit hebben die vergelijkbaar zullen zijn met die van een Xbox360- of PlayStation 3-game." De geprezen ontwikkelaar heeft duidelijk veel noten op haar zang, maar zal The Conduit daadwerkelijk zo'n topper van jewelste worden?

Spraakmakend
Om op die vraag te kunnen antwoorden, zullen we nog enkele dagen moeten wachten, maar ik neem jullie nu alvast mee naar de spraakmakende wereld van The Conduit. Ach, laat ik eens erg clichématig beginnen met de grafische kant van de zaak, zonder twijfel het grootste facet waar het succes van The Conduit al dan niet van zal afhangen. De shooter zal draaien op een 3D-engine die door High Voltage speciaal gemaakt is voor deze game en bij wijze van spreken álles uit de Wii-hardware zal zuigen. Hierdoor zouden er ongeziene graphics op het scherm verschijnen die vergelijkbaar zouden zijn met een mooie Xbox360 �of PlayStation 3-shooter. Erg leuke woorden zijn dat, maar de ontwikkelaar moet dit alles ook zien te realiseren. Natuurlijk keken we daarom vol spanning uit naar de eerste screenshots die ons uiteindelijk een gemengd gevoel gaven: ja, de game zag er erg goed uit; nee, dit is net niet de HD-kwaliteit van de andere consoles.

Dit gaat volgens mij pijn doen... Of net niet?

Toch geloof ik in de pracht van The Conduit. Het is namelijk erg makkelijk om te zeggen dat High Voltage Software haar beloftes niet heeft waargemaakt, maar anderzijds hebben we desalniettemin te maken met een prachtige Wii-game die inderdaad veel mooier is dan alle andere Wii-shooters tot nu toe. De lichteffecten zien er fantastisch uit en kijk eens naar die kleurrijke en scherpe omgevingen. De zwakte zit hem volgens mij enkel in de objecten die dichterbij staan, zoals je eigen wapen en je hand die soms zichtbaar zijn. Hier zien we inderdaad enkele grove kantjes, maar voor de rest ziet alles er netjes uit. En omdat screenshots vaak een verkeerd beeld geven van het spel (ze verliezen vaak veel kwaliteit), heeft SEGA, die na een paar maanden de taak als Publisher op zich heeft genomen, in de loop der tijd ook wat trailers vrijgegeven. Deze filmpjes bevestigen mijn mening helemaal: The Conduit komt sowieso in de top 10 van beste Wii-graphics.

Troeven
We zijn al een goede vijfhonderd woorden ver en ik heb het alleen nog maar gehad over de graphics. Uiteraard is dat gewoonweg perfect logisch, maar deze First Person Shooter bezit nog andere troeven. Het verhaal waarrond de game draait, is daar jammer genoeg niet één van, maar wat wil je voor een shooter? Het geheel speelt zich af in het hedendaagse Washington dat van de ene dag op de andere wordt geteisterd door een buitenaardse aanval. Jouw rol in dit spektakel is die van Agent Ford die wordt ingezet om de oorzaak van deze terreur te onderzoeken. Tijdens je zoektocht kom je in aanraking met een leger van vreemde beesten die niets anders willen dan je een kopje kleiner maken. Gelukkig beschik je als agent over de nodige vuurwapens waarmee je je een weg door de levels moet schieten. Door middel van tussenfilmpjes en videobeelden zal het verhaal zich verder ontwikkelen en zul je uiteindelijk te maken krijgen met complottheorieën van de Amerikaanse regering.

Deze heren hebben volgens mij geen kaartje gekocht.

Het voorspelbare verhaal laten we even voor wat het is; tijd voor nog zo'n leuke troef van The Conduit! In een preview kan je bijna nooit zeker zijn van wat je zegt, maar één facet van deze shooter werkt ongetwijfeld erg goed: de besturing. Goede controls zijn tegenwoordig geen uitzondering meer op de Wii; denk maar aan Metroid Prime 3 en Call of Duty: World at War. Hoogstwaarschijnlijk kunnen we The Conduit binnenkort dus ook aan dat lijstje toevoegen. Richten doe je met de WiiRemote, schieten met de B enzovoort. De klassieke configuratie dus, die voor de meesten zonder problemen werkt en zo niet, dan kan je het altijd aanpassen. Werkelijk alles kan je namelijk in het optiemenu naar jouw wensen veranderen: zowel de gevoeligheid als de knoppen.

Speciaal
Toch zullen velen onder ons hun hoofd koel houden en zeggen dat The Conduit eigenlijk maar een 'heel gewone' shooter is. Ergens hebben ze daarin natuurlijk gelijk, maar toch heeft High Voltage Software gezorgd voor een aantal speciale features. Zo is er het All-Seeing-Eye oftewel gewoon het ASE dat ongetwijfeld iets heel speciaals belooft te worden. Met dit alziende oog kan je verborgen items en vijanden ontdekken, waardoor je hoogstwaarschijnlijk enkele unlockables zal kunnen vrijspelen. Tevens wordt het gebruikt om puzzels op te lossen, maar daarover blijft High Voltage Software wat vaag.

De multiplayer belooft een spektakel te worden!

Tot slot is er gedacht aan een multiplayer-modus die enkel online zal gaan. Voor degenen zonder internet is dit dus alweer een pijnlijke zaak, maar voor de rest wordt deze modus ongetwijfeld de moeite waard. Met maar liefst zestien mensen kan je een speelveld betreden om elkaar op tactische wijze af te knallen. Dit kan in verschillende modi, zoals Deathmatch en Capture the Flag, waarin je telkens in teams wordt opgedeeld. Om het plaatje helemaal compleet te maken, is er de mogelijkheid om je Wii Speak-accessoire nog eens boven te halen om je tegenstanders op sarcastische wijze uit te lachen nadat je ze hebt omgelegd.

Het is natuurlijk steeds gevaarlijk om te zeggen, maar het kan bijna niet anders dan dat The Conduit een zeer goede shooter wordt. De vraag is alleen of het blijft bij zomaar een 'goede' game of het daadwerkelijk de 'topper van jewelste' wordt die High Voltage Software ons al meer dan een jaar belooft. En die vraag kan maar op één enkele manier beantwoord worden, namelijk door op 12 juni keihard naar die verdomde spellenboer te rennen.

The Conduit belooft een indrukwekkende First Person Shooter te worden die ons hopelijk op een positieve manier met verstomming doet slaan. Grafisch ziet het er voor de Wii in één woord fantastisch uit en ook de controls lijken prima te werken. Hoewel de aankleding niet bijster origineel is, zullen de mooie extra's zoals het All-Seeing-Eye en de uitgebreide online-modus zorgen voor een shooter die zich wel degelijk onderscheidt van de rest. Wordt dit de shooter waarop iedereen zat te wachten? Laat ons hopen van wel!