MySims Racing

DS-Review geschreven door Matthew Deboysere op 14-07-2009. RS: 80

N4G : News for Gamers

Racegames op de DS, het wordt een beetje cliché. Met titels als Mario Kart DS, Diddy Kong Racing en DTM Race Driver is het hoogtepunt al bereikt, maar toch probeert EA Games zijn kiddy poppetjes van MySims in een sjees-titel te proppen. Mijn collega Mikey gaf de Wii-versie van MySims Racing een verbluffend positieve score, maar zal ik over de DS-versie even optimistisch zijn?

MySims ontstond als antwoord op het succes van zowel The Sims als de Wii. Een unieke reeks, enkel en alleen voor de Nintendo-consoles, waarin je grappige poppetjes kon creëren en ze in een eigen wereld kon laten rondrennen. Ondertussen kregen we al enkele 'uitbreidingen' voor onze kiezen en vandaag mogen we eindelijk genieten van de eerste spin-off van een spin-off. Of hoe games gewoon verder worden uitgemolken.

Klassieke MySims, maar dan met auto's
Het klassieke element uit MySims keert in deze racer uiteraard terug: bij aanvang moet je een poppetje samenstellen en deze ook een zelfontworpen wagentje toewijzen. Vervolgens kom je in een digitale wereld terecht waar je gewoon kan rondrijden en opdrachtjes moet uitvoeren voor je collega-Sims om personaliteitspunten te verdienen. Die taken zijn redelijk gevarieerd. Zo moet je bijvoorbeeld Sims naar een andere locatie brengen, items ophalen of een leuke stunt uithalen. Met die punten kan je vervolgens nieuwe items voor jezelf of je wagen kopen. Toch voelt dit na een tijdje repetitief aan en dat brengt het optimisme in gevaar!

Af en toe worden ook races georganiseerd. Dit heeft echter wel een nadeel: terwijl je in de originele MySims-game simpelweg het spel kan vorderen zonder al te veel verplichte opdrachten te doen, moet je hier eerst een race winnen voor je kan verder gaan met het verhaal. En terwijl de Wii-versie in mijn mening iets moeilijker aanvoelt, krijg je hier een vrij repetitieve kloon van Mario Kart DS in de schoot geworpen. Alles voelt aan als Mario, van de opbouw van de racebanen tot de items. Het enige verschil zit hem in speeding zones. Als je daarover sjeest, wordt een metertje gevuld, dat je vervolgens kan legen met een krachtige boost. Een andere en zeer positieve toevoeging is de Tornado Inverter, die het scherm op zijn kop zet en je laat racen op het plafond.

Tegenvallend
Ook voor meerdere spelers is MySims zeker te pruimen. Tot vier spelers kan je zowel offline als online spelen. Jammer genoeg mist dit spel enkele extra modi als een battle mode, en wat ook niet meer te verteren valt is het missen van connectiviteit met andere games om bijvoorbeeld je eerder gemaakte poppetjes over te hevelen, wat dus betekent dat je steeds weer opnieuw dat ventje in elkaar moet steken bij aanvang van een nieuwe titel.

Grafisch laat EA Games ook hier wat steken vallen. Poppetjes zien er soms gekarteld uit en het wil soms wel eens laggen, maar voor een DS-titel is dit toch zeker geen slechte zaak. Verwacht dus geen baanbrekende graphics, maar gelukkig wel de klassieke Simsgeluiden die horen bij zo'n spel.

Uiteindelijk is MySims Racing een goedkope kloon van Mario Kart DS geworden. Hoewel hier en daar enkele leuke toevoegingen zijn geplaatst, kan hij gewoonweg niet tippen aan die Italiaanse krachtpatster. EA Games, blijf bij je leest en breng weer leuke simulatiegames!

MySims Racing is een leuk alternatief voor de huidige racetitels van de DS, maar biedt helaas niet veel variatie. Naast enkele extra functies en de klassieke elementen uit de Simsreeks als bijvoorbeeld het samenstellen van je eigen personage en wagen en een overkoepelende wereld, biedt EA Games ons niet veel meer om mee te spelen dan een reeks racebanen. Een beetje teleurstellend, maar ik verwacht nog een offensief van EA.

35/50

13/20

15/20