MySims Racing

Wii-Review geschreven door Mikey van den Berghe op 14-07-2009. RS: 129

MySims heeft ondertussen alweer enkele delen op zijn naam staan. Het begon als een simpele game waarin je huizen voor je buurtbewoners moest bouwen in een simpel dorpje, maar vervolgde zich al snel tot een koninkrijk waar het doel vrijwel hetzelfde was. En tegenwoordig kunnen we zelfs racen met de typische cartoon-karakters.

MySims Racing begint op vrijwel dezelfde manier als de andere spellen uit de serie. Je bent een nieuwe personage in de stad die je zelf een naam geeft en uitgerekend jij bent degene die alles weer tot leven kan wekken. Dit keer geen huizen bouwen en je dorp weer welvarend maken, maar racen tot je erbij neervalt. Sinds jij in het dorp bent, gaat het namelijk steeds beter: ze hebben weer iemand die andere mensen motiveert om mee te doen aan kampioenschappen en stellen je zwaar op de proef. Nouja, zwaar?

Zwaar is anders
Ik eindig mijn vorige alinea niet voor niets met de vraag of het wel moeilijk is, want het spel is helemaal niet zwaar. Oké, het kost wat moeite om overal een gouden medaille te halen, maar verder zit er weinig uitdaging aan dit spel. In MySims Racing zie je een grote kaart met daarop een hoop personages die wel eens een potje met je willen racen. Daarvoor moet je eerst wel een uitdaging voltooien in de trant van hun tijd verbeteren of zoveel mogelijk poortjes voorbij gaan. Hiervoor krijg je een score die bepaalt of je een bronzen, zilveren of gouden medaille verdient.

Het is echter geen kunst om de uitdagingen te voltooien en met een klein beetje moeite heb je na vijf minuten extra proberen overal een gouden medaille. Het is te zien dat MySims vooral op de jongere speler gericht is, want er is geen enkele opdracht geweest waar ik ook maar een klein beetje moeite mee had. En als we dan gaan kijken naar de races die je moet halen, is het helemaal triest. Er is namelijk geen enkele vorm van concurrentie: je rijdt altijd een heel stuk voor degene die achter je staat en het is totaal niet moeilijk om als eerste de eindlijn te passeren. Een gemiste kans, want zo mist de hardcore gamer toch een stukje gameplay.

MySims Racing wordt wel eens vergeleken met Mario Kart, maar dit is wat mij betreft een nutteloze kwestie. In Mario Kart werken ze niet met medailles, maar is het gewoon een het doel om een toernooi halen. Dit kan vergeleken worden met de kampioenschappen uit MySims Racing, maar MySims gooit er nog een hoop opdrachten achteraan. Daarbij had ik bij MySims Racing het gevoel dat ik iets nieuws zat te spelen en dat het spel niet hetzelfde is als de Mario Kart-franchise, wat je tegenwoordig vaker ziet bij dit soort spellen.

Als we het dan toch over de vergelijking met Mario Kart hebben, kunnen we de muziek en de graphics er ook wel bij doen. Ten eerste zijn de graphics in MySims Racing een beetje kiddy gehouden, terwijl je in Mario Kart voornamelijk cartoon-uitstralende graphics ziet. Beide zijn leuk, al spreekt de grafische stijl uit MySims mij wat meer aan, maar dat is een kwestie van smaak. De muziek is in Mario Kart beter, want in MySims herhalen ze nogal vaak dezelfde zinnen die in je hoofd blijven zitten.

De rest?
Oké, genoeg over de moeilijkheidsgraad. De game is namelijk makkelijk, maar niet vervelend om te spelen. Het is qua gameplay een erg plezant spelletje dat je vaker oppakt. Dan eens voor de verhaalmodus en anders voor de quick race-modus. Het principe is erg simpel: door middel van de A-toets ingedrukt te houden, geeft je MySims-personage gas. Met de B-toets kan hij driften om zo bochten sneller te passeren. Verder liggen er op je pad nog een hoop Sim-symbolen die je op kan pakken. Deze hebben twee doelen: je kan er extra snelheid mee verdienen en het dient als een betaalmiddel om je wagen mee uit te breiden.

En daar komt meteen een erg goed aspect van het spel: ten eerste kan je jouw Sim-personage geheel naar eigen stijl aanpassen. Kies het soort haar, de kleur, de kleding en noem het maar op. Dit is weer een kenmerk van de hele franchise dat het geheel toch persoonlijker maakt. Al is het jammer dat je maar een beperkt aantal dingen hebt om je Sim-personage mee te decoreren. Ten tweede kun je je auto's nog helemaal pimpen. Je hebt een kleine-, middel- en een grote auto die je geheel naar wens kan versieren. Bepaal de kleur, plak er stickers op of maak hem beter voor gebruik. Je kan je auto namelijk ook nog verbeteren door extra dingen te bouwen en te monteren.

Deze upgrades speel je vrij door de uitdagingen van de personages in de verhaalmodus te behalen. Hoeveel dingen je krijgt, wordt bepaald door welke medaille je behaalt. Als je goud haalt, krijg je meer dan als je brons haalt, maar dat spreekt voor zich. In de garage kun je al deze upgrades op je wagen monteren mits je genoeg Sim-simbolen verzameld hebt.

Verder
Naast de leuke doch makkelijke verhaalmodus bevat het spel ook nog twee andere, interessante modussen. Ten eerste hebben we een quick race-modus. In dit speltype ben je een personage en kun je gewoon voor de lol een race tegen de computer spelen. Het maakt niet uit of je wint of verliest, het heeft namelijk geen betrekking op de verhaalmodus. Het leuke aan de quick race-modus is het feit dat je met een hoop personages uit de verhaalmodus kan spelen. Daarnaast is jouw eigen gemaakt personage natuurlijk ook speelbaar.

Het tweede speltype is de multiplayer. In deze modus kun je samen met maximaal drie andere vrienden tegen elkaar racen. Je hebt de keuze om alleen met de vrienden te racen, maar je kan ook een aantal computergestuurde tegenstanders mee laten doen. Het leuke aan deze modus is dat de computer hier wél uitdagend is en je hier wél concurrentie hebt. Verder kun je ook nog een leuk kampioenschap organiseren waarin je een set van races achter elkaar speelt en zo door middel van een puntensysteem één winnaar krijgt.

Niet alles is leuk
Tot nu toe ben ik vrij positief over de game, maar er zit een cruciaal minpunt in het spel: het bevat geen online-mogelijkheden. Dit is, zeker bij dit soort spellen, een must. De verhaalmodus is leuk en je kan je ook wel wat uren vermaken met de quick race-modus, maar de echte die-hards moeten online kunnen racen en dit ontbreekt jammer genoeg bij MySims Racing.

Dit is dan weer een domper, want als ze de moeilijkheid in de verhaalmodus wat meer hadden verhoogd en er een onlinemodus in had gezet, was MySims Racing ongetwijfeld één van de betere racespellen op de Wii geweest. Jammer dat Electronic Arts deze gouden kans laat schieten, want de gameplay is van goede kwaliteit en de game biedt iets nieuws.

In MySims Racing ga jij aan de slag om de racegekte in je dorpje te herstellen door een eigen personage en auto's te ontwerpen waarmee je zoveel mogelijk kampioenschappen moet winnen. Dit doe je op leuke, afwisselende banen en met verschillende originele opdrachten. De game is variërend en dat is erg goed voor een racespel in dit genre. Echter ontbreekt er in de verhaalmodus de nodige uitdaging en voelt de game wat onafgewerkt aan door het ontbreken van een online-modus. Toch ben ik best warm te krijgen voor een vervolgdeel waarin al deze puntjes opgelost zijn!

37/50

17/20

13/20