Next-Gen: Aion

Nintendo-Review geschreven door Aveline Estié op 07-10-2009.

In een futuristische wereld ben jij, een simpele mens, wakker geworden in een vredige omgeving in Aion. Maar toch is er iets aan de hand. Wat blijkt: de kern van de wereld van Aion is vernietigd, en dus is het aan jou om alles bij elkaar te houden. Volg het pad van je lot en laat je leiden door je medestrijders in een wereld vol epische gevechten en een goed verhaal.

Aion is dé nieuwe MMORPG, tenminste als ik de andere leden van mijn Legion 'Sanctuary' mag geloven. De meesten komen uit LOTRO (Lord of the Rings Online) of WoW (World of Warcraft), en hebben daardoor al veel ervaring met dit genre. Ik ben zelf ook in WoW begonnen, vandaar dat ik Aion voornamelijk met WoW ga vergelijken. Dus heb ik WoW van mijn computer verbannen en heb mezelf met hart en ziel op Aion gestort. Het eerste wat mij opvalt als je Aion opstart, is het introductiescherm: een bewegende achtergrond met indrukwekkende muziek. Dit is een voorbode voor de rest van de game; een dynamische wereld vol actie. De eerste keer heb ik dan ook ruim vijf minuten geluisterd naar deze compositie. Maar hier begint het pas.

Wees anders
Eerst moet je een van de twee 'kanten' kiezen: zo heb je de Elyos, de mensen die aan de kant van het licht zitten in een mooie omgeving, en de Asmodae, de half-dier-half-mensen die op de donkere kant van Aion leven, waar het koud en bitter is. Als je hebt gekozen voor een van de kanten, is het tijd om te kiezen welke class je gaat spelen. Je kunt kiezen uit Warrior, Scout, Mage en Priest. Deze 4 classes kunnen ook ascenden, iets wat in GuildWars ook al voor kwam. Een Warrior kan bijvoorbeeld een Templar (een tank) worden en een Gladiator (een pure damage dealer). Een Scout word een Assassin (spreekt voor zichzelf) of een Ranger (duidelijk genoeg). Dan is er ook nog de Mage, die een Sorcerer (een betere mage) wordt of een Spiritmaster: een Sorcerer die gebruikt maakt van de elementen door die om te vormen in beschermende spirits. De Priest is de standaard healer, maar ook deze kan veranderen. Je kan bijvoorbeeld voor de Cleric gaan, dat is de beste healer, maar ook voor een Chanter. Zelf heb ik voor deze review een Chanter gekozen, vanwege het feit dat je damage kan doen maar toch ook kan helpen healen. Je bent dus een ondersteunende class, maar dat houdt niet in dat je niets kan.

Nadat je alles hebt gekozen komt de interessantste feature van Aion naar voren: customization. Dit houdt in dat je alles, maar dan ook echt álles, aan je avatar kan veranderen. De hoogte van je ogen, de kleur van je lippen, lengte van je benen maar ook iets als de grootte van je handen. Ook kan je de lengte van je avatar instellen, wat dus vele variaties met zich meebrengt. Al met al kun je met het aanpassen van je avatar wel twee uur bezig zijn.

Less queue queue, more level level!
Als er dan eindelijk gedaan is met het aanpassen, kun je beginnen met de game. Of toch niet? Op het moment zijn alle servers van Aion enorm vol, met als gevolg een boel queues, oftewel wachtrijen. Hierdoor verlies je kostbare tijd om te levelen en zit je twee tot drie uur te wachten om iets te kunnen doen. Maar toch maakt de wereld al deze wachttijd goed. Aan alle details is gewerkt, en daar in het midden sta jij, als nieuwe avatar in deze wonderlijke virtuele wereld. Gedurende het verhaal ontdek je dat jij een Daeva bent, een soort half-god, en dat je doel is om de Abyss, het centrum van Aion, te verdedigen tegen de Balaur. Door te levelen leer je nieuwe skills en krijg je meer van je geheugen terug. Zo wordt je al op level 10, als je gaat ascenden, naar de Abyss gestuurd voor je eerste opdracht als Daeva. Uiteindelijk kan je op 25 de Abyss echt in, en dan begint het pas. Maar om 25 te worden, wordt er van je verwacht dat je veel grind, iets wat typisch is in een Aziatische MMORPG. Er zijn gelukkig wel veel repeatable quests die je helpen om te blijven grinden door geld en experience te geven.

Vlieg als een engel

Natuurlijk moet je als je levelt ook betere items krijgen. Deze kan je upgraden door gebruik van bijvoorbeeld manastones en godstones. De eerste kun je in aparte slots in je items doen, en de tweede geeft een speciale aanval aan je wapen zoals extra vuur damage enzovoorts. Deze stones kun je dus in je armor doen, maar dit kan fout gaan. Als het fout gaat worden alle stones die al in het item zitten verwijderd. Dus als jij vijf slots hebt en je doet je vijfde manastone erin en het gaat verkeerd; dan ben je al de manastones kwijt. Ook kan je via enchanting je items van +0 (de standaard items) upgraden naar +5, maar kijk uit. Als het verkeerd gaat ben je een level lager op je item. Nog een leuk extraatje: door het gebruik van dyes kun je je armor een andere kleur geven. Zoals je op het startscherm kon zien, heb ik een blauwe gebruikt, maar je kan ook voor limegroen, bruin en paars gaan.

Een innovatief combatsysteem zorgt toch weer voor iets vernieuwends in Aion, met chainskills. Deze chainskills lijken erg op de combopoints van Rogues en Druids in cat form van WoW. De bedoeling is dat je met een bepaalde aanval begint en daardoor een chain doorloopt. Er zijn verschillende chains, zoals je hieronder op de afbeelding kan zien. Wat ook nieuw is in Aion, en het doet mij aan QuestHelper (een add-on van WoW) denken, is de Locate-functie. In je questlog kun je op Locate drukken en dan zie je op je map waar de monsters of juist die NPC is die je al uren zocht. Dit scheelt veel zoekwerk, en maakt het levellen in Aion efficiënter, ondanks al het grinden. Het beste van Aion vind ik wel het vliegen. Je kan op allerlei plaatsen vliegen en je kan ook vechten in de lucht. Dit vliegen is een cruciaal onderdeel van de Abyss, omdat je dan vanuit de lucht de vijanden kan aanvallen, waarmee je een voordeel hebt. Vliegen is ook een snellere vorm van transport, maar omdat dit niet in elke zone kan buiten de Abyss wordt het minder gebruikt. Over transport gesproken, je kan van zone naar zone worden geteleporteerd, maar ook binnen zones kun je heen en weer gevlogen worden door 'spectral birds'.

Zoveel Asmodea's heb ik nog nooit gezien!

De Abyss is een plek in het midden van Aion waar de Balaur, een buitenaards ras, de wereld aanvallen. Hier heb je verschillende forten en artifacten die je kan bezetten en dan gebruik van kan maken. Dankzij deze innovatieve manier van gameplay is dit ook PvPvE te noemen, player versus player versus environment. Constant zijn er gevechten tussen spelers van de Elyos en Asmodae, maar ook samen tegen de Balaur. In die forten zijn er ook bazen die je moet verslaan. Daarin komt toch een minder aspect van Aion naar voren, het PvE-gedeelte. De bazen zijn namelijk erg eentonig; deze mening deel ik met mijn Legion. Je moet op bepaalde percentages stoppen, enorme AoE is niet te ontwijken door de halve groep en het is erg herhalend. Als je dit vergelijkt met WoW, is het miserabel. In WoW heb je namelijk zeer gecompliceerde bazen met specifieke aanvallen die ze om de zoveel tijd uitvoeren en bepaalde strategieën waren vereist om een baas neer te krijgen. Op level 50 is er wel meer PvE om naar uit te kijken.

GuildWars + WoW = Aion?
In Aion heb je zoals in de meeste MMORPG's een hele economie en een community. Aangezien Aion pas net gestart is, zijn de meeste economieën erg hoog en kost alles erg veel. De community daarentegen is gigantisch, en daar zit veel potentie in. Doordat veel mensen het nu al spelen, nu is de headstart (eerder beginnen met spelen) voor de echte wereldwijde release, zijn alle servers vol. Toch lijkt het alsof de makers van Aion, NCsoft, het beste uit alle recente MMORPG's hebben gehaald om deze game te maken. Bijvoorbeeld de avatars uit GuildWars en de User Interface van WoW maar dan verbeterd. Jammer genoeg is de vertaling van het Aziatisch naar het Engels is toch niet altijd even goed.Desondanks lijkt Aion een succesverhaal te worden.

Waar WoW vijf jaar over deed, probeert NCsoft nu in één game te doen. Aion is hiermee de meest complete MMORPG van deze tijd, en toch zijn er wat minpuntjes. Het PvE-gedeelte is te simpel en eentonig en hier en daar zijn er nog wat fouten te ontdekken. Desondanks is het een game met een goede verhaallijn en goede graphics. Het beste is nog: de wereld verandert constant en dat maakt het dat de wereld van Aion zo boeiend blijft.

48/50

17/20

16/20