Brütal Legend

Nintendo-Review geschreven door Joris Bakker op 26-10-2009.

De verwachtingen van Brütal Legend lagen bij mij gruwelijk hoog. Dat komt omdat Tim Schafer de bedenker is achter deze game. Deze man heeft een aantal tijdloze klassiekers op zijn naam staan zoals The Secret of Monkey Island en Psychonauts. Heeft Tim Schafer met Brütal Legend alweer een tijdloze klassieker in handen? Dat gaan we nu uitzoeken.

In Brütal Legend draait het om Eddie Riggs, een roadie van een grote rockband. Na een ongeluk tijdens een van de rockoptredens van de band belandt Eddie onder een grote puinhoop. Hij bloedt hevig en word wakker in een fantasiewereld van heavy metal. Hier blijken zijn vaardigheden als roadie erg van pas te komen.

The Deuce
Na een korte tutorial ontmoet Eddie Riggs een dame. Deze blijkt meer te weten van de wereld waarin hij is beland. Na het afslachten van wat vijanden, wat overigens erg goed en soepel voelt, kwam ik op een punt waar ik een solo moest spelen met mijn gitaar. Toen ik deze solo succesvol had gespeeld, verschenen er allerlei onderdelen. Eddie, die overigens heel handig is, zo blijkt, zet binnen no-time een auto in elkaar: The Deuce (a.k.a. "Druid Plow"), een tempel op wielen voor iedere rocker. Je geeft gas met de rechter trigger en je remt met de Linkel Trigger, zoals in bijna elke racegame. Na niet al te lang aarzelen stapte ik op het gaspedaal en scheurde ik met de vlammen uit de uitlaat weg.

The Duece

Op een gegeven moment belandde ik op een soort binnenplaats. Er lagen overal botten en schedels dus ik had al een voorgevoel wat hier ging gebeuren. Mijn gedachten kwamen uit en opeens kwam er een ENORM monster te voorschijn. Na het onthoofden van dit monster kwam Eddie op zijn knieën aanglijden en zong "decapitation!" zoals alleen hij, Jack Black, dat kan. Hoe vermakelijk het vechten ook is, een groot deel van deze game draait om de humor. Persoonlijk ben ik een groot fan van Jack Black en ik vind zijn humor echt super. Voor de mensen die zijn films nog niet gezien hebben, deze kan ik je zeker aanraden. Fans van Jack Black zullen zijn manieren en grapjes meteen herkennen in Eddie Riggs, wat een leuk pluspunt is tijdens het spelen.

Een vaak voorkomend probleem in het hack-and-slash-genre is dat het na een aantal uren gamen saai begint te worden. Hier heeft Tim Schafer, iets op gevonden. Schafer heeft namelijk ook andere genres aan de game toegevoegd. Real time strategy is hier één van. Het RTS-gedeelte is allemaal erg simpel, maar toch een leuke toevoeging. Het werkt als volgt: je krijgt meerdere manschappen onder je hoede die bestaan uit Headbangers en Rockchicks en die je simpele opdrachten kunt geven door middel van de D-pad. Stuur ze ergens op af, laat ze stilstaan of laat ze jou volgen. Zoals ik al zei: heel simpel, maar het werkt allemaal perfect! Het is Tim Schafer gelukt om twee totaal verschillende genres succesvol samen te voegen.

Freeroaming
Zoals ik eerder al had vermeld is het RTS-gedeelte slechts één genre dat Tim Schafer heeft toegevoegd. Het andere is, jawel, het freeroaming genre. Tussen de missies door kan je met je opgepimpte hot-rod door de fantastische wereld van Brütal Legend rijden. Als je een keer geen zin hebt in één van de missies, dan kun je altijd nog een zijmissie doen. Deze zijn, helaas, niet zo origineel. Het komt er meestal op neer dat je een groep vijanden moet verslaan. Ik vind het jammer dat Double Fine hier niet wat meer aandacht aan heeft besteed! Dit is overigens niet het enige minpunt aan Brütal Legend. Hoe mooi het design van de wereld ook is, toch is de game qua graphics niet het best op dit moment. Het komt geregeld voor dat als je aan het rondrijden bent er zomaar een paar bomen te voorschijn komen. Dit wordt ook wel pop-up genoemd en is vaak erg storend. Een andere grote teleurstelling aan Brütal Legend is dat de game niet erg lang is. Na zo'n 10 uur spelen heb je Brütal Legend wel uitgespeeld. Het mag dan een niet al te lange game zijn, maar wat je daadwerkelijk speelt is top-of-the-line. Natuurlijk is er na de singleplayer altijd nog de multiplayer.

In the age of metal, it's to kill or to be killed. Met deze zin begon het toen ik de multiplayer modes van Brütal Legend opstartte. Ik kreeg er meteen zin in! Ik had verwacht dat het een soort van Super Mario Smash Brothers in 3D zou worden, maar niks bleek minder waar. In de multiplayer mode is het de bedoeling om een zo groot mogelijk leger op te bouwen en vervolgens het podium van jouw tegenstander te vernielen. Het lijkt een beetje op een versimpelde versie van een Command & Conquer. Ik heb hier plezier aan beleefd, maar je raakt er wel snel op uitgekeken.

Eddie Riggs in actie!

Eigenlijk is Brütal Legend een game die niet precies weet wat hij wil zijn. Het is een actiegame waarin je kan vechten met Eddie en kan rondscheuren in je hod-rod. Aan de andere kant is het een RTS-game waarin je een leger moet aanmaken en aansturen om je vijanden te verslaan. Dit vormt ook de basis voor de multiplayer. Helaas vind ik deze kant van de game een beetje teleurstellend. Het is allemaal net te simpel uitgewerkt. Waar Double Fine wel goed voor heeft gezorgd, is de wereld waarin je speelt: heel fantasierijk! Ook de menselijke wezens die aan de zijde van Eddie vechten als de vreemde wezens die ze op hun pad treffen, zijn doorgaans mooi en grappig tegelijk. De combinatie van Jack Black en Tim Schafer maakt bovendien dat het spel erg grappig is. Ook is het voor iedere metalhead geweldig om Lemmy en Ozzy terug te zien in het spel, en oude hardrock te horen. De muziek hoor je echter alleen in The Deuce en zal niet in de weg zitten als je toevallig geen metalhead bent.

Als je op zoek bent naar een leuke game die niet ál te lastig is, maar waar je wel van geniet, koop dan Tim Schafer zijn nieuwste creatie. Brütal Legend zit vol goede humor en de wereld ziet er fantastisch uit! Met wat kleine minpuntjes is het niet de topper die ik verwacht had, maar desalniettemin nog steeds een game waar ik veel plezier aan heb beleefd.

45/50

14/20

16/20