Step to the Beat

Wii-Review geschreven door Claudia Tluk op 10-04-2010.

Gamen is ongezond. Dat is de negatieve sticker die de game-industrie nu al jaren met zich meedraagt. De Wii heeft ons echter opnieuw uit onze zetel gehaald en het aantal fitnesstitels is ondertussen al niet meer te tellen. Wanneer je dus opnieuw die richting uit wil, moet je jouw game iets unieks meegeven en dat heeft Konami proberen te doen met Step to the Beat, een spel waarbij het maar rond één ding draait: wandelen.

Ik kan me voorstellen dat heel wat mensen hebben afgehaakt toen ze het woord 'wandelen' lazen. En akkoord, dat klinkt erg saai, maar geloof me vrij: dat is de game helemaal niet. Je moet namelijk niet zomaar wandelen om te wandelen, maar hoe meer stappen je zet, hoe meer het eiland waarop je loopt zich uitbreidt. En dat eiland heet niet toevallig Rythm Island, want bij iedere stap die je zet, word je begeleid met een leuk deuntje.

Het leukst op de mat
En dat stappen kan op verschillende manieren: met de nunchuk, het Balance Board of eender welke Wii-mat. Ik moet jullie natuurlijk niet vertellen dat die laatste twee veel leuker en handiger zijn dan de nunchuck in je zak te proppen, maar zelfs tussen die twee zit er een verschil. Bij het Balance Board moet je namelijk wat voorzichtiger zijn en raadt het spel je zelfs aan om enkel je hielen op te heffen. Op de mat kan je je echter volledig laten gaan en dat is dan ook de besturingsoptie bij uitstek voor deze game. Overigens heb je de nunchuk en de Wiimote hier nog altijd nodig; de eerste om de camera te besturen en de tweede om icoontjes aan te klikken, maar hierover later meer.

In dit leuke stadion worden je de kneepjes van het vak aangeleerd.

Zoals de titel al doet vermoeden, is het natuurlijk de bedoeling dat je ook effectief op het ritme stapt, want enkel zo kan je punten verdienen om het eiland op te fleuren. Zit je er een paar keer naast, dan gaan de punten er ook weer af, dus blijven stappen is de boodschap. En dat stappen moet je een beetje ruim bekijken, want soms ligt het tempo zodanig hoog dat je bijna moet gaan rennen om het te kunnen bijhouden; denk bijvoorbeeld maar eens aan het ritme van La La Land van Demi Lovato. Langs de ene kant kan dit erg vermoeiend zijn, maar langs de andere kant kan je op die manier ook op een korte tijd erg veel punten verzamelen.

Aan het andere uiteinde vind je uiteraard ook hele slome liedjes waarbij je zoals een oudje kan gaan lopen en de combinatie van deze verschillende tempo's maken het alleen maar interessanter. Ook qua muziekstijl zitten er heel verschillende dingen in de tracklist. Zo krijg je het ene moment popmuziek van The Black Eyed Peas te horen, terwijl je een andere keer vrolijk stapt op folkmuziek. Naast een portie hits van dit moment, zitten er ook heel wat onbekende tracks in het spel, maar telkens een nieuw liedje begint, verschijnt de titel en uitvoerder in beeld zodat je die niet moet gaan opzoeken als je een leuk nummer tegenkomt. Daarenboven kan je er ook voor kiezen om de lyrics van ieder liedje op het scherm te tonen zodat je tijdens het stappen ook nog eens de longen uit je lijf kan schreeuwen.

Unlocken is de boodschap
Maar goed, terug naar de actie nu: het stappen. Zoals ik eerder al zei, is het aan jou om Rythm Island verder uit te bouwen, want buiten een sportstadion waarin je de basis wordt uitgelegd, is er naast zand, grond en gras niet erg veel te zien in het begin van het spel. Wel zie je overal waar je maar kijkt een overload aan icoontjes die je in de loop van het spel zult moeten unlocken. Het merendeel hiervan zijn huis-icoontjes; deze staan niet per se alleen voor gebouwen, maar ook voor bomen, bloempotten, lantaarnpalen, bruggen en nog veel meer.

Alles, maar dan ook echt alles dat je hier ziet, zul je stapje voor stapje moeten verdienen.

Denk nu echter niet dat je meteen volop icoontjes kan gaan aanklikken, want daar zijn uiteraard eerst heel wat stappen voor nodig. Zeker als de game op de normale moeilijkheidsgraad staat, krijgt je eiland maar langzaamaan vorm. Het niveau ging bij mij dan ook al snel naar 'easy' zodat je toch iets meer het gevoel hebt dat je stappen echt iets uithalen. Om een brug te bouwen heb je in de normale modus bijvoorbeeld duizend stappen nodig, terwijl dat er een niveau lager slechts vijfhonderd zijn. Mijn keuze was dus snel gemaakt als je weet dat er over het hele eiland wel duizenden icoontjes liggen verspreid. Ik hoef je dan ook niet meer te vertellen dat de speelduur van deze game enorm hoog ligt als je het hele eiland wil unlocken.

Naast de huis-icoontjes, liggen er op het eiland ook enkele andere uitdagingen op je te wachten. Zo zijn er iedere dag zeven regenboog-icoontjes verstopt die een leuke regenboog aan de horizon doen verschijnen als je ze allemaal terugvindt. Zodra het donker wordt, kan je dan weer sterrenbeelden aan de hemel tevoorschijn toveren. In het begin wil je die natuurlijk allemaal eens gezien hebben, maar na een tijdje ga je er geen stappen meer aan vuil maken.

Same old song
Uiteraard zijn er ook nog een aantal icoontjes die je haast verplicht bent te unlocken. Zo is er aan het begin van het spel bijvoorbeeld maar een kleine hoeveelheid songs beschikbaar en telkens hetzelfde liedje moeten horen is natuurlijk niet leuk. Om een nieuw liedje in je tracklist te krijgen, moet je echter altijd drie disks verzamelen en het kan dus best een tijdje duren vooraleer deze echt vorm begint te krijgen. Daarnaast is ook het hele eiland nog niet bewandelbaar in het begin waardoor je ook zo goed als verplicht bent om je stappen uit te geven aan extra routes.

Ben je het gewone stappen even beu, dan zijn er ook nog enkele minigames beschikbaar, maar echt veel toegevoegde waarde bieden deze niet. Je kan bijvoorbeeld 'Whack-A-Slack' spelen waarbij je zoveel mogelijk slakken de kop moet inslaan of 'Psycolo' waarin je een kubus moet besturen. Ze zijn allemaal leuk om een keertje uit te proberen, maar een tweede keer zijn ze helaas niet meer op het scherm verschenen.

Overdag ziet Rythm Island er al leuk uit, maar bij zonsondergang heeft het eiland nog dat tikkeltje meer.

Terwijl je bezig bent, heb je ook altijd de steun van je persoonlijke coach die je bij een dipje weer aanspoort om je beter in te zetten en je natuurlijk ook feliciteert als je goed bezig bent. Op het einde van iedere dag geeft hij of zij (in het begin kan je kiezen tussen Nancy of Warren) je een handig overzichtje van je prestaties: het aantal stappen dat je gezet hebt, de kilometers die je hebt afgelegd, de calorieën die je verbrand hebt en tot slot ook nog hoeveel icoontjes je die dag hebt verzameld.

Je hebt nu inderdaad nog geen enkel negatief puntje kunnen lezen en om eerlijk te zijn heb ik er lang over nagedacht, maar ik heb er geen noemenswaardig gevonden. Dit wil echter niet zeggen dat deze game een topper van formaat zal worden, want voor dit soort games moet je nu eenmaal zijn. Heel wat die hard gamers zullen deze titel nooit aanraken en dat is hun goed recht, maar wil je graag eens wat actiever zijn voor je tv-scherm, dan raad ik je Step to the Beat vast en zeker aan.

Step to the Beat is een immens leuke game als je eens uit die luie zetel van je wil komen. Op een hele rits aan leuke deuntjes is het de bedoeling dat je Rythm Island helemaal uitbouwt. Hoe meer stappen je op het juiste ritme zet, hoe meer eiland-onderdelen je kan unlocken en uiteindelijk word je beloond met een pracht van een eiland waarop je uren en uren hebt doorgebracht. Laat dat druilige weer buiten dus gerust zijn gang gaan en wandel je dagelijkse kilometers vanaf nu gewoon voor je tv-scherm.

46/50

16/20

16/20