Halo 3 [Classic]

Xbox 360-Review geschreven door Bas Dijkstra op 15-04-2010.

De woorden "Sir. Finishing this Fight." doen mij nog steeds erg veel pijn. Ik heb het uiteraard over de enorme cliffhanger waarmee Halo 2 ons in 2004 achterliet. Deze zin achtervolgde mij in mijn nachtmerries, op het schoolplein en zelfs tijdens mijn ontbijt. Maar toen Halo 3 uitkwam, was het eindelijk stil; ik had de kans om na die afschuwelijke cliffhanger eindelijk te zien hoe het verhaal verder ging. Zou Halo 3 mijn behoeften hebben weten te vervullen en de Halo-trilogie succesvol afgesloten hebben?

Als je tegen een gamer Halo zegt, dan denkt hij wellicht meteen aan Master Chief. Deze SPARTAN- II supersoldaat is de protagonist van de Halo-trilogie. Hij moet ervoor zorgen dat het menselijk ras niet wordt uitgeroeid door de offensieve aliens, die de heerschappij over het heelal willen krijgen. Hiervoor moeten zij alle Halo's (de ringplaneten) in één keer activeren, maar dit kan enkel als ze de Ark vinden. Als dit voorwerp wordt gebruikt, worden al ringplaneten vernietigd, wat het einde van het heelal betekent voor de rassen die de Ark niet hebben weten te bemachtigen. Aan jou de taak om de aliens (ook wel de Covenant genoemd) te verslaan en ervoor te zorgen dat ze de Ark niet bemachtigen.

Halo 3 begint een aantal maanden na de gebeurtenissen in Halo 2. Master Chief is neergestort in een Afrikaanse jungle en wordt gezocht door Sergeant Major Avery Johnson, the Arbiter en een groepje soldaten. Als ze Master Chief uiteindelijk gevonden hebben, merken ze dat ook de aliens te vinden zijn in deze jungle. De groep besluit zich op te splitsen om uit te vinden wat de aliens van plan zijn. Vechtend door de hordes met vijanden worden een aantal soldaten en Sergeant Major Avery Johnson vastgezet door dezelfde aliens. Wanneer Master Chief en The Arbiter de mariniers hebben bevrijd, komen ze erachter dat de Covenant op zoek zijn naar een nieuwe ringplaneet en ervoor willen zorgen dat deze wordt opgeblazen. Als ze dit gedaan hebben, zijn de aliens dichterbij de Ark en hebben ze meer kans op heerschappij over het gehele universum. Vanaf dit punt is het Master Chief zijn taak de Covenant voor eens en altijd te stoppen.

Een shitload aan toffe guns
Halo 3 is een first-person shooter en speelt ontzettend fijn weg. Alhoewel de controls erg afwijken van de meeste schietspellen, heb je de besturing snel onder controle. Elke knop op de controller wordt optimaal gebruikt voor het grote wapenarsenaal en dit is ook echt nodig. Er zijn namelijk genoeg wapens en opties om je vijanden mee te verpulveren en hierdoor zul je ook geregeld moeten uitzoeken hoe bepaalde wapens werken. Zo heb je snipers, lasers, shotguns, vlammenwerpers, raketten, hamers, grote machinegeweren (die je uit de grond kan rukken) en heb je de mogelijkheid om met twee wapens tegelijkertijd je vijanden af te knallen. En dit is maar een handjevol wapens, want in het spel zul je nog vele tientallen wapens tegenkomen die elk hun ding doen in zowel de single- als multiplayer. Zo kun je misschien wel tientallen vijanden afmaken met een hamer in de singleplayer, maar zal deze hamer een stuk minder bruikbaar zijn in de multiplayer (waar je van een grote afstand kan worden neergeschoten door een andere speler). Ook de moeilijksheidgraad is afhankelijk van de bruikbaarheid van de wapens. In de normale moeilijksheidgraad kom je er soms makkelijk vanaf; je vijanden schieten nauwelijks raak en staan af en toe maar een beetje met elkaar te kletsen, zodat jij ze met je wapens gelijk neer kan knallen. Zet je hem echter op de hoogste moeilijkheidsgraad, dan is het véél moeilijker. Met moeilijk bedoel ik hier old-skool moeilijk, zo moeilijk dat het bijna onmogelijk is om het spel uit te spelen.

De graphics zijn enorm gedateerd, misschien zelfs wel versleten. Als je de grafische stijl van Halo 3 vergelijkt met next-gen games zoals Call of Duty: Modern Warfare 2 of Dirt 2, dan valt Halo 3 in het niet. Een voorbeeld hiervan zijn kleine framerate problemen die je zo nu en dan tegenkomt. Deze probleempjes zijn niet erg hinderlijk en negen van de tien keer valt het je niet eens op, maar als je in het verhaal gezogen bent of als je in een zenuwslopend potje multiplayer zit en het beeld gaat wat langzamer of flikkert, dan is het enorm irritant. Als je tegenstanders dan ook nog eens gebruik gaan maken van die probleempjes en je daarna keihard uitlachen, kun je wel eens enorm boos worden. De levels zijn daarentegen wel weer fantastisch opgebouwd. De meeste levels lijken totaal niet op elkaar; Bungie (de ontwikkelaar) heeft hier goed over nagedacht en heeft de afwisseling goed weten te plaatsen. Zo zul je bijvoorbeeld eerst je weg moeten vinden in een grote jungle, daarna in een intergalactisch hoofdkwartier, gevolgd door een vette shoot-out in een woestijn.

Vuurgevechten en tactische spellen
Waar het spel misschien grafisch gezien ietwat is gedateerd, wordt dit door de muziek een beetje gecompenseerd. Spannende scènes worden begeleid door spannende muziek en drukke scènes worden ondersteund door drukke muziek. Alles past precies bij het stijltje en de muziek bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer in Halo 3. De stemmen van de personages vallen helaas weer vies tegen; ze zijn erg vaak onverstaanbaar en je kunt helaas ook niet kiezen voor in-game ondertitels. Gevolgen hiervan zijn dat je bijvoorbeeld de verkeerde kant oploopt of dat je niet eens weet wat je aan het doen bent. Dit is enorm jammer en had zeker weten beter uitgewerkt kunnen worden.

Tot slot is er de multiplayer en deze is gelukkig zeer uitgebreid. Zo heb je de keuze om de verhaallijn nogmaals uit te spelen met een vriend of vriendin, die de rol van "The Arbiter" op zich neemt. Naast de verhaallijn heb je ook nog de versus modus. Deze bestaat uit vuurgevechten en tactische spellen die je zowel offline als online kan spelen. Je hebt ook nog eens de mogelijkheid om samen met vrienden, door middel van split-screen, de online multiplayer te spelen. In dit online-gedeelte is er opnieuw een grote keuze aan spelmodi. Zo zul je aan de slag kunnen gaan met Slayer, Team Slayer, Capture the Flag of een van de negen andere spelmogelijkheden. Deze spelmodi verdelen zich ook weer in twee speellijsten; "social" en "ranked" playlists. Het grootste verschil tussen deze speellijsten is dat je bij de sociale playlist samen met vrienden via split-screen online kan spelen en dat je bij de ranked playlists achievements kan behalen. Snel zul je je dus niet vervelen met de online-mogelijkheid van Halo 3, want er is meer dan genoeg te doen.

Heeft Halo 3 mijn behoeften weten te vervullen en de Halo-trilogie succesvol afgesloten? Ja, en dat heeft het op een spectaculaire manier gedaan. De game is een uitstekende afsluiter van de Halo-trilogie. Naast het briljante einde van het verhaal heeft de game mijn behoeften ook nog eens gestild op muzikaal gebied. Tot mijn grote spijt hebben de graphics mij in de steek gelaten, samen met een aantal kleine beeldproblemen. Al met al zijn mijn behoeften gelukkig vervuld, ik heb geen nachtmerries meer en ik droom nu heerlijk over mijn avontuur met Master Chief.

Halo 3 is misschien een beetje oud, maar zeker niet verouderd. De singleplayer biedt nog steeds een fantastische ervaring en zorgde voor een fantastisch einde van de Halo-trilogie, samen gepakt met een fantastisch verhaal en een groot arsenaal aan wapens. Grafisch gezien loopt de game wel flink achter, maar de geweldige uitwerking van de gameplay en de muziek zorgt er bijna voor dat je dat helemaal vergeet. Ook van de multiplayer kun je een lange tijd genieten; er zijn genoeg mensen die het dagelijks spelen en het grote aantal spelmodi zorgt ervoor dat verveling bijna niet mogelijk is. Elke Xbox 360-bezitter moet trots zijn dat deze indrukwekkende titel alleen te spelen is op zijn of haar spelsysteem. Halo 3 is een speelervaring die je niet snel vergeet en heeft de Halo-trilogie goed afgesloten.

48/50

13/20

18/20