1x3 is 4, wiedewiedewie wil van mij leren?

Magische 10: Een avontuur in het land van de tientallen

DS-Review geschreven door Matthew Deboysere op 07-01-2009. RS: 205

Nintendo is niet meer wat het was. De nieuwste telg uit hun hersentrainreeks is er eentje voor kinderen. Als je als volwassene dan plots die game in je handen geduwd krijgt, is dat toch even slikken. In de Magische 10 is het de bedoeling dat je altijd op tien uitkomt door snel te rekenen in tientallen minigames. Kan dit ons nog bekoren?

'Magische 10: een avontuur in het land van de tientallen' zelf biedt heel veel gelijkenissen met Brain Training. Ook hier krijg je een gemiddelde score en moet je jezelf verbeteren. Het grootste verschil is echter dat Make 10: a Journey of Numbers, zoals de Engelse en gelukkig veel kortere titel luidt, een verhaalmodus heeft die zó kinderachtig is, dat het op één of andere manier toch aantrekt, mogelijk dankzij de humoristische ondertoon. Je bevindt je namelijk in een bibliotheek waar je volgens de verteller nooit zou binnengestapt zijn omdat je geen studiebol bent en valt in slaap (wat dus logisch is). Plots spreken twee gekke wezentjes je aan en voor je het weet belandt je in het Magische 10 Koninkrijk. Je bent uitverkoren voor een project waarbij gecontroleerd wordt of de mens slimmer is dan de getallenmeesters. Waarschijnlijk wil je daar niet aan meedoen, maar desondanks start je avontuur vanaf dat punt.

Vechten met cijfers
Zoals de eerdere hints misschien hebben verraden draait dit spel volledig rond het getal 10 en zijn meervouden. In tig minigames moet je iets doen dat met dat magische cijfer te maken heeft. Dat doe je door in het koninkrijk op zoek te gaan naar de Master Pixies, wezentjes die zich hebben gespecialiseerd in een bepaalde minigame en de beste schijnen te zijn. Er zijn er negen en je moet ze allemaal hebben verslagen om terug te keren naar je eigen wereld. Helaas hebben ze een redelijk breed ego en willen ze alleen 'vechten' als de andere Pixies dat ook willen. Daarom moet je eerst een hoop andere wezentjes vinden, aanspreken en verslaan voor je de grote baas van de regio kan confronteren.

Elke Pixie is ook weer gespecialiseerd in zijn eigen game, al is dat op een veel lager niveau dan de Master, wat dus de perfecte gelegenheid vormt om kennis te maken met de spelletjes. Zo is de simpelste 'Do we make 10?' of vertaald 'vormen wij samen 10?', waarbij je enkele getallen ziet en gewoon op het goede antwoord moet klikken als de nummers samen tien of zijn veelvoud vormen. Ook leuk is het omgekeerde spelletje, waarbij je een aantal getallen ziet en er eentje van moet afdekken omdat met deze er géén tien wordt gevormd.

Het spel maakt volledig gebruik van het Touch Screen. Om dat te benadrukken, bevat het spel ook enkele minigames die wat meer werk vereisen. Zo kruipt er bijvoorbeeld aan een 'snel tempo' een rups bestaande uit cijfers voorbij en moet je op het scherm een getal schrijven waardoor de som van alle getallen een veelvoud van 10 uitkomt. Het is niet altijd eenvoudig en enig denkwerk is dus zeker geen overbodige luxe.

Ironie
Alle reeds vrijgespeelde minigames zijn ook bespeelbaar in de Trial Mountains. Elke berg is ingedeeld in, hoe raad je het, tien secties en hoe hoger je geraakt, hoe moeilijker de minigames worden. Dit onderdeel is eigenlijk gewoon het los spelen van de spelletjes zoals jij het wil zonder heel die verhaalmodus, maar dan met ironisch genoeg een verhaaltje eromheen. Ook de grote test om je gemiddelde score te berekenen is goed vermomd. Hierin worden drie reeds uitgedaagde Pixies gekozen en die dagen je opnieuw uit voor een snel gevecht.

Hoewel dit spel niet meer is dan een undercover-hersentrainer voelt het op een of andere manier toch anders aan. Zelfs volwassenen kunnen zich perfect bekoren met de simpele kinderachtige graphics en de eenvoudige opzet. Het enige wat volgens ons de kinderen in de weg staat is het vrijspelen van de meer dan tientallen minigames, omdat het er gewoon teveel zijn en de kinderen niet snel een onderscheid kunnen maken tussen de verschillende spelletjes. Daarom wordt elk spelletje ook steeds opnieuw uitgelegd, wat de gevorderde spelers dan ook weer sterk afremt.

Desalniettemin is Make 10 een heerlijk spelletje dat je snel terug kunt oppakken. De simpele opzet leent zich perfect voor wc-gamen of een snelle beurt voor het slapengaan. 'De Magische 10: een avontuur in het land van de tientallen' is al uit sinds september.

In deze game met een ellenlange titel die we voor het gemak even gewoon De Magische 10 zullen noemen is het de bedoeling om altijd tien of een veelvoud te vormen in een enorme reeks minigames. Via een heel simpele opzet die zich perfect leent voor kinderen leer je snel de basis van wiskunde in een vervomde hersen-trainer. Ook geschikt en uiterst entertainend voor volwassenen.

37/50

14/20

12/20