Iets te veel misgrepen kansen.

Star Wars: The Force Unleashed

Wii-Review geschreven door Matthew Deboysere op 18-01-2009. RS: 276

Als ik Jedi zeg, denkt iedereen meteen aan Star Wars, terwijl het eigenlijk ook een computerterm is voor Delphi-gebruikers, maar wie kan dat nu wat schelen? Star Wars is namelijk zo beroemd geworden dankzij de epische films van George Lucas uit 1977 en later. Toen deel drie zou verschijnen, besloot Lucas om de eerste twee delen een nieuwe volgorde te geven en schoof hij alles drie plaatsen op omdat hij het wel zag zitten om uitleg te geven over hoe Darth Vader zo slecht is geworden. In 2005 kregen we het verlossende antwoord: Anakin werd Darth Vader na een spannend gevecht met Obi-Wan. Maar nieuwe vragen rezen op! Wat gebeurde er tussen de geboorte van Luke in deeltje drie en de moord op Anakins adoptieouders in volume vier?

Het productiehuis van George Lucas besloot daarom een Expanded Universum op te zetten. De zes films vormen de kern en daar rond worden nieuwe animatieseries en �films, boeken, strips, documentaires en uiteraard ook videogames ontwikkeld. Elke game vertelt een bepaald punt in de geschiedenis van Star Wars en in september verscheen The Force Unleashed, een game die voor een stuk moet duidelijk maken wat er gebeurde na Anakins transformatie. Deze titel is het middenstuk van een multimediaproject dat alles tussen deel drie en vier moet verklaren.

I'm your stepfather!
Star Wars: The Force Unleashed vertelt het verhaal van Starkiller, de geheime leerling van Darth Vader. Tijdens een interventie bij de Wookie-gemeenschap om alle Jedi uit te schakelen, ontdekt Vader een kind en besluit hem alle kennis te schenken die hij zelf bezit. Na een lange training jaren later is het tijd voor zijn eerste taak. Hij moet een Jedi die zich verzet tegen het keizerrijk uitschakelen en zijn lightsaber terugbrengen. We gaan hier niet meer verder in op het verhaal, want we kennen Star Wars: als je hier een deftige uitleg wilt geven, heb je minimum zes films nodig.

Na 'Het IJsprinsesje' besloot K3 het anders aan te pakken.

Vergis je niet: in de proloog bestuur je Darth Vader, maar dat is slechts een klein stukje van het hele spel om naar ons hoofdpersonage toe te kunnen stappen. Na deze proloog, waarin je verder een hoop uitleg krijgt over de besturing, word je in de echte wereld gegooid. Jij bestuurt Galen Marek, aka Starkiller, met de Nunchuk. Dat deze game realistisch moet aanvoelen, bewijst de logische besturing: je Wii Remote fungeert namelijk als lichtzwaard! Door te zwaaien, beweeg je de lightsaber in dezelfde richting. Er zijn veel verschillende vormen van zwaardaanvallen, maar helaas zal het altijd resulteren in als een gek schudden met je Remote. De Nunchuk dient dan weer, naast het lopen, voor Force-aanvallen. Voorwerpen en mensen rond laten zweven, bliksemschichten uit je vingers toveren alsof je Darth Zeus was, het kan allemaal met behulp van de Z-toets.

Het spel volgt de spanning van elk ander Star Wars-product. Waar filmdelen 1 tot en met 3 niet echt in slaagden, is in deze game zeker gelukt. De tussenfilmpjes doen je echt nostalgisch terugdenken aan de jaren 70 en 80 en ook de meesterlijke soundtrack doet meteen herinneringen oproepen, zelfs wanneer je in het Wii Kanalenmenu de game opstart. Grafisch doet het ons denken aan de reeks dankzij de uitdrukkingen en bewegingen van de bekende personages die ons altijd zullen bijblijven.

Foute Force
Helaas laat het spel ook enkele belangrijke steken vallen. Zo valt de camera enorm tegen en is het systeem om je tot één vijand te richten niet altijd betrouwbaar. Als je de Force wilt gebruiken op een rondslingerend voorwerp kan je niet zelf bepalen welke je neemt en dus vliegt vaak het verkeerde ding rond. Er is gewoonweg weinig uitdaging: als je sterft, word je onmiddellijk 'herboren' en alles wat je reeds hebt verricht blijft gewoon zo. Ten slotte mist het spel ook nog wat details in de grafische omgeving. Je merkt het al wanneer je de klassieke tekst "In a galaxy far far away" ziet verdwijnen en het Star Wars logo ziet. Wanneer deze traagjes de verte in duikt, wordt hij verpixeld en alsmaar lelijker, al kan dat liggen aan mijn tv. Maar ook de engine laat vaak te wensen over. Iets meer details op vlak van gezichtsexpressies waren echt geen overbodige luxe geweest en het feit dat dit geen PS3 is, valt ook hier iets te veel op. Jammer, maar een gemiste kans.

Hoe de namen voor de personages werden uitgevonden? De bedenkers van het script moeten waarschijnlijk ergens in een riool hebben gedacht: 'Als we hier ooit nog uitgeraken, dan noem ik ze...'. Ja, zo ging het volgens mij.

Het spel bevat ook enkele extra modi zoals uitgebreide tutorials over de controls die Starkillers droid PROXY je allemaal probeert bij te leren, maar ook een leuke multiplayerfunctie waarbij je elkaar kan uitdagen in een Light Saber Duel en een hoop extra personages hun intrede doen, waaronder Yoda, Luke en Obi-Wan. Jammer genoeg geen co-op mode of iets dergelijks, waardoor eens de game uit is, het spel snel de kast in belandt en geloof me als ik zeg dat het al redelijk snel gebeurt, want ondanks dat we in de perfecte sfeer vertoeven, is het plezier al na amper acht uur voorbij!

Met gemengde gevoelens heb ik Star Wars: The Force Unleashed gespeeld. Het spel voelde aangenaam aan, maar dat is omdat iedereen wel de films kent en het leuk vindt een volwaardig nieuw deel te kunnen beleven. Desondanks zijn er iets teveel misgrepen kansen en verdient het daarom niet de score die ik wilde geven toen ik de eerste beelden zag. Jammer LucasArts, maar je zit op het goede spoor!

Star Wars: The Force Unleashed is een game die volgens de tijdslijn van het Star Wars Universum plaatsvindt tussen de twee trilogieën, wanneer Luke opgroeit. Darth Vader is op een zoektocht om alle Jedi uit te schakelen en vermoordt de ouders van Galen. Deze jonge knaap wordt meegenomen door Vader en opgevoed als zijn eigen zoon. Onder de codenaam Starkiller gaat hij op zoek naar Jedi om ze zoals zijn 'Vader' een lesje te leren. Via een slimme besturing waarbij de Nunchuk de Force hanteert en je Remote je Lightsaber moet voorstellen beleef je deze game in de perfecte Star Wars-sfeer. Helaas zijn er te veel mankementen en verliest het spel hierdoor het gros van de punten. De korte levensduur en de minder kwalitatieve graphics zijn medeverantwoordelijk.

37/50

12/20

18/20