Een hilarisch spelletje voor jong en oud!

World of Goo

WiiWare-Review geschreven door Matthew Deboysere op 05-02-2009. RS: 75

WiiWare bestaat eind maart al één jaar. Akkoord, wij konden er pas in mei 2008 van genieten, maar Japanners hadden eerder al flink te genieten van het concept. Sinds de opening van het nieuwe onderdeel van het Winkelkanaal zijn er eigenlijk weinig titels die echt in het oog springen. Op het laatste nippertje van 2008 verscheen echter World of Goo. Terwijl we onze Next-Award voor beste WiiWare-game al hadden uitgereikt aan Tetris Party, begonnen de twijfels op te komen terwijl we ons door dit slijmavontuur begaven.

World of Goo is een van de vreemdste games die we ooit hebben gespeeld. Het concept is ontzettend simpel en dat maakt het hele spel zo geniaal. In World of Goo draait het allemaal om slijm.

Witte slijmsporen
In deze game is het de bedoeling om torens, bruggen en andere constructies te bouwen met als enige hulpmiddel het geleverde slijm. Je krijgt altijd standaard een mini-torentje of iets in die aard en die moet je zelf uitbouwen tot wat gevraagd wordt. Uiteindelijk moet je een minimum aantal Goo-ballen overhouden zodat ze kunnen worden opgezogen door de pijp die ergens in het level verstopt zit. Het spel bestuur je integraal met je Wii Remote. Er wordt maar één knop gebruikt (de A-toets) om de slijmbollen op te pakken en te verplaatsen. Als je dit doet in de buurt van je constructie, verschijnen witte lijntjes en als je de toets loslaat, veranderen de streepjes in vieze slijmsporen.

Een bruggetje maken: lijkt eenvoudig, maar is het niet

Het spel is onderverdeeld in vier werelden met elk ongeveer tien levels. Per niveau wordt een nieuw onderdeel geïntroduceerd. De hindernissen worden steeds moeilijker en zijn niet eens gimmicky. Niet steeds 'muur- gat-grond-muur-pin'-combinaties, maar echt originele hindernissen, zoals tandwielen die je constructie weer afbreken bij aanraking, of de simpelste van allemaal: de zwaartekracht. Zo moet je bijvoorbeeld al snel een brug bouwen over een kloof van tien meter. Probeer die brug maar eens stabiel te houden als je steeds meer gewicht toevoegt! En als je dan aan de overkant bent geraakt, zijn je Goo-ballen op, terwijl je enkel met minstens acht slijmproppen verder mag gaan... Irritant, maar zo verslavend! Op een bepaald moment liggen je balletjes in een grote ton die blijft ronddraaien. Als je dan denkt de finish bereikt te hebben, valt je hele constructie om. Het slagen in de opzet belooft dan ook een fantastische belevenis, die bij de finish ontzettend veel voldoening levert.

Er worden ook regelmatig andere soorten slijmbollen geïntroduceerd. In eerste instantie maak je kennis met de zwarte bolletjes, maar al snel leer je ook de roze en groene Goo-ballen kennen. Terwijl de zwarte onmogelijk nog uit de constructie kunnen worden gehaald, kun je de groene steeds opnieuw gebruiken. Het enige nadeel dat je ondervindt, is dat daarmee ook een enorm gat in je toren zit. De truc is om dan de slijmballen aan de muren te kleven, zodat je constructie mooi blijft hangen. Roze balletjes fungeren als ballonnen. Er zijn tergend veel verschillende types, van zeer elastisch tot zeer sterk; je kan er allemaal wel wat mee doen.

Niets anders dan superlatieven
We kunnen maar niet benadrukken hoe geniaal deze titel is. Heel wat puzzels zijn zo inventief gevonden, dat je vaak minutenlang stil naar je tv zit te staren omdat je zo overweldigd onder de indruk bent van het level waarin je terecht bent gekomen; heel wat niveaus hebben zo'n 'wow'-factor. Het is niet alleen ontzettend leuk, een fantastische uitdaging en perfect bestuurbaar, maar het is ook simpelweg fascinerend mooi! Zo mooi dat we niet snappen waarom deze titel enkel als WiiWare beschikbaar is. Het zou zelfs rechtstreeks uit de kast van Nintendo kunnen komen, zo mooi is het! En dan heb je al die kleine details die een glimlach op je gezicht toveren, telkens opnieuw en opnieuw. De heerlijke achtergrondmuziek lijkt geïnspireerd te zijn door de Vlaamse serie Katarakt, al weten we uiteraard allemaal dat dit niet zo is, maar die heerlijke wegzwemende muziek past gewoon perfect bij een titel als deze. En die geluidseffectjes. Laat per ongeluk een Goo-bal vliegen en 'Wiiiiiii'... zelfs die slijmbollen hebben smaak. Het lijkt net alsof elke bal zijn eigen personaliteit heeft. Gebrom, gehuil of net euforie als je ze oppakt, World of Goo zit boordevol humor. En dat kan je ook zien aan de berichten van de 'Bordjesschilderaar'. Die staan vol grappige filosofische spreuken, waarmee je met een glimlach aan het werk gaat.

Niet te hoog, niet te laag, we gaan omhoog we gaan omlaag...

Per niveau moet je een minimum aantal Goo-bollen verzamelen, maar hoe meer, hoe beter uiteraard. Al die extra slijmbollen komen terecht in een apart niveau waarbij enkel een basisconstructie staat. Met alle extra bollen kan je heerlijk spelen zoals je dat zelf wil, maar de competitieve bedoeling is dat je een zo hoog mogelijke toren maakt. Als je namelijk verbonden bent met WiiConnect24, dan verschijnen al snel verschillende wolkjes met vermelding van een hoogte en een vlaggetje. Dit zijn allemaal andere spelers van World of Goo en je wilt toch niet onderdoen zeker voor die inventieve Japanners? Een aangename functie die zeker zorgt voor dat extra beetje feeling. World of Goo valt tevens ook te spelen met twee spelers en dit functioneert nagenoeg uitmuntend! Zet je tweede Wii Remote aan en je kan twee bolletjes tegelijk verplaatsen. Handig als je een constructie moet maken die iets te veel last heeft van evenwicht.

Dit spel moet je hebben, want je bent er ontzettend lang mee zoet. Minstens vijf uurtjes heerlijk puzzelwerk, maar dan moet je al verstand hebben van het concept, anders mag je zeker dat aantal verdubbelen! En met de belofte van developer 2D Boy, een team van drie mensen waarvan eentje amper heeft meegewerkt, om in de toekomst nieuwe puzzels te sturen via WiiConnect24, heb je hiermee een absolute topper in huis! Koop World of Goo, want slijm was nog nooit zo leuk.

World of Goo is het Wii-debuut van 2D Boy, een klein developersteam dat al eerder het spelletje als pc-game heeft uitgegeven. Dankzij de WiiWare-service kan je dit spel voor slechts 1500 Wii Points aanschaffen en voor die prijs haal je wel een heel bijzondere Wii-titel in huis. Via een zeer simpele maar even slimme besturing verplaats je de Goo-ballen rond je constructie om ze met hun slijmsporen steviger en groter te maken. Je moet er enkel voor zorgen nog een aantal bollen over te houden zodat ze bij de finish door de pijp kunnen worden opgezogen. Meer dan veertig levels vol spannende uitdaging, moeilijke hindernissen en verschillende types slijm zorgen allemaal voor de perfecte sfeer en dit alles wordt ondersteund door fantastische graphics en heerlijke achtergrondmuziek en geluidseffectjes. Voldoende humor, een modus voor twee spelers en het gebruik van WiiConnect24 maken dit World of Goo helemaal af. Een bijna perfecte score voor een bijna perfecte game!

48/50

19/20

19/20