Waar zou hij toch die rode gympen kopen?

Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood

DS-Review geschreven door Matthew Deboysere op 10-01-2009. RS: 230

Naast Mario is er nog zo'n mascotte die iedereen kent. Sonic verscheen een flinke tijd terug voor het eerst in de game Sonic The Hedgehog en sindsdien was hij niet meer weg te denken bij de consoles van SEGA. De ringenverzamelende egel was zo populair, dat hij het symbool werd van de ex-consolebouwer, maar tegenwoordig worden Sonic, Tales en co zo uitgemolken dat we amper nog deftige titels in de armen mogen sluiten. Gelukkig verscheen een enige tijd terug Sonic Chronicles, de eerste RPG over het blauwe diertje met de rode gympen. En terwijl wij dachten dat dit een flop van jewelste ging worden, heeft het spel ons toch aardig verbaasd. Een snel verslag over een snelle egel.

In Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood komen we te weten wat er gebeurde na... het zou praktisch elk deel uit de reeks kunnen zijn. Eggman is verslagen, Tales keert terug naar huis om zich met zijn robots te kunnen bezighouden en Sonic gaat slapen. Maar op een dag belt mijn favoriete tweestaartige vosje Sonic op: Knuckles is verdwenen. Sonic en Amy Rose schieten onmiddellijk recht om hem te redden.

Een echte RPG
Al snel wordt duidelijk dat dit niet zomaar een snel in elkaar gestoken Sonic-RPG is, maar dat het concept echt sterk werd uitgebouwd. De wereld waarin ons verhaal zich afspeelt, is verdeeld in vijf landen. Elk land stelt een klassieke omgeving uit oude games voor en ze werden dan ook zo goed mogelijk nagebouwd, maar dan van bovenaf bekeken. Doorheen de omgevingen vind je de klassieke ringen, maar ook vele andere items. Zo zijn er enorme eieren die je kunt verzamelen. Als deze uitkomen, heb je leuke mascottes die stuk voor stuk een eigen unieke eigenschap hebben. Deze kan je ook gebruiken tijdens gevechten als beschermengel.

De spin is terug, maar dan net iets anders

Verder vind je ook de bekende RPG-items overal verspreid. De bekende 'potions' die je leven weer opkrikken zijn ook hier weer van de partij, net als items die je Pow-Points weer omhoog helpen. Dat laatste is overigens broodnodig als je keiharde gevechten wilt overleven. Terwijl je in gewone RPG's gebruik kunt maken van magie, kan je hier een speciale ability kiezen en onderhouden. Om zo'n ability uit te voeren, heb je die punten nodig, en voer je op het Touch Screen een speciale stylusbeweging uit. Hoe beter die werd geregistreerd, hoe hoger de schade aan je tegenstander.

De gevechten verlopen overigens zeer klassiek. In een menu kies je of je wilt aanvallen (klassiek of Pow), een item wilt gebruiken, liever jezelf verdedigt of wilt vluchten uit het gevecht. Indien mogelijk kies je ook op wie die opdracht slaat en vervolgens wordt die uitgevoerd. Als je veel gevechten hebt gewonnen, verdien je voldoende Experience om een level te stijgen. Per level krijg je 5 punten die je kunt gebruiken om een nieuwe Pow Attack te kiezen of een oude te versterken. Uiteraard wordt per level ook je sterkte, verdediging, snelheid of geluk beter.

Mooi, maar niet handig
Sonic Cronicles: The Dark Brotherhood is trouwens een prachtige game. Via de cell-shadertechnologie ziet alles er hemels uit en ook de bijhorende deuntjes zijn zeker niet irritant. Niet alleen een streling voor het oog, maar ook voor het oor dus! Eén minpuntje is soms de besturing. Alles gebeurt met de stylus. Als je wilt springen, moet je dus naar een hoger platformpje lopen en wachten tot er een knop boven je hoofd verschijnt waarmee je die springactie kan uitvoeren. Het lopen gebeurt zoals Zelda: Phantom Hourglass, door met andere woorden dus over het Touch Screen te slepen en je personage er achteraan te laten lopen. Wel handig gevonden is dat niet alle personages overal in de omgevingen kunnen komen. Zo kan Sonic niet vliegen en Tales niet sprinten en dus moet je af en toe van personage wisselen.

Spannende gevechten met mooie graphics. Een mooi pluspuntje voor deze lekker spelende game.

Als je op zoek bent naar een degelijke RPG, dan moet je deze titel zeker aanschaffen, want Sonic Chronicles bevat voldoende voor iedereen. Humor, plezier en zelfs een wat hardere en tactischere gameplay. Geen originele Sonic, maar dit is minstens even goed en uitermate geschikt als afwachting op een goede platformer die ons terug brengt naar zijn roots.

Sonic The Hedgehog is terug in deze spannende en voor de blauwe egel eerste RPG! Niet zomaar als een gek ringetjes verzamelen en door de area's sjezen, maar eindelijk eens wat diepgang zonder daarin te overdrijven. Leuke tactische gevechten afgewisseld met heerlijk humoristische dialogen, ondersteund door geweldige graphics en heerlijke deuntjes! Deze titel mag dus niet ontbreken in de kast van de RPG-fan, want deze Sonic spin-off is een game die je moet gespeeld hebben: Sonic is back, maar voor hoelang?

37/50

17/20

16/20