Tetris Party: niet slechts een partygame!

Tetris Party

WiiWare-Review geschreven door Matthew Deboysere op 24-02-2009. RS: 152

Elke console heeft een variant op het bekende blokjesspel nodig. Na de DS is het nu de beurt aan een Wii-versie. Is Tetris nog steeds onverwoestbaar of hebben ze met Tetris Party, beschikbaar als WiiWare-titel via het winkelkanaal, een eerste flop uitgevonden? Deze review bevat ook een exclusieve wedstrijd: maak kans op een game naar keuze!

Tetris, of je het nou als Tet-ris of Tee-tries uitspreekt, is het alombekende spelletje waarbij er steeds blokjes bestaande uit vier elementen naar beneden vallen en je lijnen moet vormen. Heb je een regel, dan verdwijnt die en valt alles naar beneden. Scoor je een Tetris, het maximum van vier regels in één val, dan ben je sterk bezig.

Dance and Drop
Uiteraard is elke Tetris-game hetzelfde. Je hoeft hier je Wii Points niet aan te verspillen als je enkel regels wilt maken; daarvoor dient huiswerk voor het vak Nederlands namelijk al. Elke editie van Tetris bevat echter leuke andere opties en dat is voor deze WiiMake niet anders. Terwijl je in de DS-versie kon genieten van een modus waarbij je de stylus moet gebruiken om de blokjes te verschuiven, bevat deze Tetris Party een heuse optie waarbij je het Balance Board gebruikt om die lijntjes te scoren. Door links of rechts te leunen beweeg je de blokjes, door naar voor of achter te buigen laat je ze vallen en het vreemdste van allemaal: door te hurken kantel je het blokje.

Word de Tetris-king!

Alle andere spelletjes speel je door je Remote een kwartslag te draaien en als een gewone controller vast te houden. In de Marathon, het klassieke spelletje, is het dus de bedoeling om het veld niet te laten overlopen van de blokjes of indien je koos voor Niet Oneindig dit gedurende 150 regels vol te houden. Wie van meer uitdaging houdt, kan deelnemen aan onze wedstrijd (zie verder), of een andere Tetris-modus uitproberen.

Tetrisgod
Zo is er bijvoorbeeld de Veldklimmer. Een mannetje staat onderin het Tetrisvlak en wil graag naar boven klimmen. Jij als 'god' moet de Tetriminos naar beneden laten vallen en zo een trap naar de hemel bouwen voor onze klimmer. Mocht je een echte god zijn, dan bouwde je een lift of straalde je hem gewoon omhoog, maar dat terzijde. In verdere niveaus moet je ook nog even hier en daar een vlag ophalen. Dit brengt flink wat moeilijkheid met zich mee, want om je blokjes zo te plaatsen dat ze je naar een bepaald punt brengen, dat is geen eenvoudige opdracht. En als je per ongeluk een lijn scoort, zakt je mannetje uiteraard ook een regel. Of nog erger: dan valt-ie in de diepe kloof die je onder hem hebt gemaakt. Het spel is voorbij als je een blokje op je veldklimmer liet vallen of zelf eerder boven bent dan je mannetje.

Teamwork... leuk, maar moeilijk!

Er zijn ook andere puzzels. Zo moet je bijvoorbeeld in de Schaduwmodus proberen een figuur na te bouwen. Je bent pas geslaagd in je opzet als je de hele figuur hebt opgevuld. Hoe hoger de benadering naar het origineel, hoe hoger jouw score. En voor de mensen die houden van wat spanning is er ook Tetris voor beginners. Nee, geen grap. De blokjes zijn vier keer zo groot en er passen dus slechts vijf elementen naast elkaar, waardoor het veld veel sneller vol is. Gelukkig zijn de blokjes wat aangepast zodat het eenvoudiger is om ze in elkaar te laten passen.

Ik Tetris, jij Tetrist, Wij Tetrissen
Tetris is al jaren ook een niet te missen multiplayer-titel. Deze keer is dat niet anders, want er zijn verschillende modi voor meerdere spelers beschikbaar. Neem nu de Co-Op Mode. Hierin krijg je samen met een vriend één enorm vlak en krijg je elk tegelijk een reeks blokken. Je moet dus proberen elkaar niet in de weg te staan bij het laten vallen van de Tetriminos, want anders ben je zo uit. Wat ik jammer vind, is dat er geen omgekeerde modus is, waarbij de persoon die een regel scoort, een punt krijgt. Want dan is elkaar dwarsbomen net wel leuk en dat is hier toch wel een gemiste kans. Dit laatste wordt echter wel verholpen in een andere modus, waarbij tot zes spelers samen elk proberen zoveel mogelijk lijnen te scoren. Als je meer dan één regel tegelijk weg kan spelen, geef je de andere spelers zelfs straflijnen! De persoon die op het einde nog overeind staat, wint. Dit spelletje kan ook online worden gespeeld, tot vier spelers simultaan.

Hiermee maak je elkaar vast niet aan het lachen.

Er zijn nog tal van andere modi, zoals een 'capture the field'-spelletje en zelfs een Tetrimino-race, maar om die uit de doeken te doen... dat moet je gewoon zelf ontdekken. Tetris Party heeft namelijk zoveel te bieden, dat deze simpelweg niet mag missen in je collectie. Is het niet voor de tig soorten spelletjes, dan wel voor het noslalgische gevoel, want het spel straalt. De smooth graphics en de overbekende deuntjes maken het helemaal af. Een must-have voor elke puzzelfan en nog meer voor al de rest.

Wedstrijd: Matthews record in de Marathon staat op 495. Wie beter kan, gelieve je bewijs (een foto van je televisie met de score en een papiertje met het adres van de website: Next-Games.nl) op te sturen naar [email protected]. De eerste inzender wint een WiiWare- of VC-titel naar keuze. De winnaar dient te beschikken over een breedband internetverbinding.

Een wetenschapper zei vroeger: "Het geheel is meer dan de som der delen". Wie weet had hij het vroeger ook al over de uitvinding die tegenwoordig bekend staat als Tetris, want in het Wii-deel van het bekendste puzzelspelletje ooit heb je uren gegarandeerd speelplezier. Of je nou in je uppie of met vijf vrienden een potje speelt, dat maakt niet uit, want dit spel heeft zoveel te bieden. Zélfs het Balance Board wordt ondersteund en als je nog niet overtuigd bent: met deze titel heb je een hele avond gevuld, en dat kan niet gezegd worden van andere partygames.

46/50

17/20

18/20