New Play Control! Pikmin

Wii-Review geschreven door Claudia Tluk op 20-03-2009. RS: 183

Nintendo brengt een nieuwe gameserie naar de Wii: New Play Control! Het principe ervan is simpel: oude GameCube-klassiekers worden in een nieuw besturingsjasje gestoken, maar blijven voor de rest zo goed als identiek aan het origineel. De eerste telg uit deze familie is Pikmin geworden. Zeven jaar na de GameCube-release zal Captain Olimar opnieuw de hulp inroepen van de schattige Pikmin om zijn ruimteschip te repareren.

In 2002 verscheen de GameCube-versie van Pikmin, maar het grote succes bleef jammer genoeg uit. De grafisch mooie omgevingen en unieke gameplay zorgden voor redelijke verkoopsresultaten, maar Nintendo had het liever anders gezien. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Pikmin de eerste New Play Control!-titel is geworden. Met deze tweede kans hoopt Nintendo de gamers te bereiken aan wie de originele versie voorbij is gegaan.

Dertig brokstukken in dertig dagen
Het Pikminverhaal begint bij de noodlanding van Captain Olimar op een onbekende planeet. Zijn ruimteschip is helemaal verwoest en het is aan jou om de in totaal dertig brokstukken, die verspreid liggen over vijf werelden, terug te vinden. Omdat je personage Olimar maar over een beperkte dosis zuurstof beschikt, moet je deze klus klaren in dertig dagen. Deze opdracht is onmogelijk in je eentje uit te voeren, maar gelukkig verschijnt er al snel een rood wortelachtig hulpje aan je zijde: een Pikmin.

Denk bij iedere opdracht goed na of je de rode, blauwe of gele Pikmin zal inzetten.

Al snel merk je dat je zelf nog veel meer Pikmin kan kweken en dat ze alles doen wat jij ze opdraagt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld voorwerpen verplaatsen, vijanden aanvallen of bruggen bouwen. Om de game wat tactischer te maken, zijn er drie verschillende soorten Pikmin met elk hun specifieke eigenschappen: de rode exemplaren zijn sterk, de blauwe kunnen zwemmen en de gele kunnen bommen gooien. Het is dus belangrijk om te kiezen welke Pikmin je aanstelt om bepaalde klusjes tot een goed einde te brengen.

Naast deze ene tactische keuze moet je ook nog met andere dingen rekening houden. Als je bijvoorbeeld een reusachtig lieveheersbeestje gaat aanvallen, doe dat dan met een verrassingsaanval tijdens zijn dutje en zorg ervoor dat je Pikmin inzet op verschillende plaatsen: een paar op zijn poten, zijn hoofd, zijn rug,... Zo voorkom je dat je vijand zelf kan aanvallen, want met één hap kunnen er gemakkelijk 10 Pikmin gedood worden. Denk nu niet dat je deze tactiek rustig kan gaan uitzoeken, want een klok zorgt ervoor dat alles vrij snel moet gebeuren. Voor zonsondergang moet je zorgen dat alle Pikmin veilig binnen zijn, zodat ze 's nachts niet worden opgepeuzeld door enge wezens.

Nog vlottere besturing
De gamers onder ons die de originele Pikmin al speelden, hebben tot nu toe weinig nieuws gehoord, maar daar komt nu verandering in. Ik ga het namelijk hebben over de besturing, want daar draait het uiteindelijk allemaal om in deze New Play Control!-game. Hoewel de besturing in de GameCube-versie weinig problemen opleverde, speelt het spel op de Wii toch heel wat vlotter. Olimar bestuur je met het pookje van de Nunchuk, terwijl je met de WiiMote de Pikmin onder controle houdt. Wil je een Pikmin aan het werk zetten, dan gooi je hem met de A-knop naar de plaats die je aanduidt met de Remote. Na een opdracht kan je alle Pikmin weer verzamelen met een simpele druk op de B-knop. Helaas heeft de nieuwe besturing ook een minpuntje: het richten van de camera werkt niet meer zo lekker. Met de GameCube-controller kon je met verschillende knoppen in alle richtingen kijken, nu kan je de camera enkel besturen met de Z-knop van de Nunchuk en blijft hij steevast direct achter Olimar staan. Dat laatste zorgt jammer genoeg voor iets te weinig overzicht over het speelveld.

In één hap kan je meer dan tien Pikmin kwijt zijn.

Naast de besturing is er ook in de gameplay een kleine, maar leuke verandering aangebracht: een herstart-optie. Deze is heel handig, omdat je alle brokstukken terug moet vinden binnen de dertig dagen. Een slechte dag kan dus je hele missie vergallen en in de GameCube-versie mocht je dan helemaal opnieuw beginnen... Door de nieuwe optie kan je eender welke dag opnieuw spelen en kan je de game dus makkelijk in één keer uitspelen.

Wat dan wel weer exact hetzelfde is gebleven, zijn de graphics. Daar was zeven jaar geleden al weinig op aan te merken en dat geldt nog steeds. Oogverblindend kan je ze niet noemen, maar zeker wel leuk om naar te kijken. Ook aan de muziek is niet gesleuteld, dus die zorgt nog steeds voor een tof sfeertje rond het spel.

Pikmin-kenners hebben waarschijnlijk al vastgesteld dat de game weinig van zijn oorspronkelijke charme heeft verloren, integendeel zelfs. Alle leuke elementen blijven behouden en de besturing is nog leuker en handiger dan ze al was. Het is alleen jammer dat er naast de besturing maar weinig andere nieuwe elementen werden toegevoegd. Het wordt nu afwachten of dat in het aangekondigde New Play Control! Pikmin 2 ook het geval zal zijn.

In New Play Control! Pikmin kruip je opnieuw in de huid van Captain Olimar die met zijn ruimteschip is gecrasht op een onbekende planeet. Met de hulp van de kleine Pikmin moet je binnen dertig dagen je ruimtetuig weer aan het vliegen krijgen en daar komt best wat tactiek bij kijken. Voor de gamers die Pikmin nooit eerder speelden, is deze versie dan ook een leuke uitdaging, maar voor die andere groep biedt de game helaas te weinig nieuwigheden om hem opnieuw in huis te halen.

40/50

14/20

14/20