Eindelijk werd het tijd voor een betere opvolger!

MySims Party (DS)

DS-Review geschreven door Matthew Deboysere op 28-03-2009. RS: 144

In 2002 bracht EA Games een game van Maxis op de markt. Sindsdien is The Sims op elke gameplank boven de pc te vinden. Zeven jaar later verschijnt het derde deel uit de reeks. Nog groter, nog beter. Maar ook consoles mogen ook regelmatig een spin-off verwachten. Voor de Nintendo DS en de Wii is er MySims, een iets kindvriendelijkere versie over jou en jouw omgeving. Onlangs verscheen het derde deel en die nemen wij vandaag onder de loep. In deze recensie: de DS-versie van MySims Party.

"Mijn naam is Matthew en ik woon in het gezellige dorpje Oostende. Ja, er zijn er twee! Die metropool in West-Vlaanderen is veel te druk voor mij, daarom koos ik voor deze afgelegen buurt in de wereld van MySims. De mensen hier zijn sympathiek en vrolijk en ze organiseren spelletjesfestivals met vreemde namen! Ik amuseer me prima!"

Party-fenomeen
MySims Party combineert het klassieke concept van MySims uit de eerste twee delen met het party-fenomeen dat de laatste jaren op de Wii en DS zijn opmars heeft gemaakt. Aan de ene zijde heb je het mierzoete verhaaltje van een 'zelfgemaakt' personage dat naar een dorpje verhuist om zichzelf te ontdekken en dat plaatsje op de kaart te plaatsen. In vorige delen moest hij daarvoor mensen ontmoeten en opdrachtjes voor hen uitvoeren. Door de stad schoon te houden zouden nieuwe mensen naar het dorp verhuizen. Ook nu is dat niet anders, maar anderzijds komt daar nu ook het minigame-element bij.

Die minigames worden gespeeld in de zogenaamde festivals en dit kun je alleen doen, maar ook met vrienden. Deze feesten worden onder meer georganiseerd door de bestuurders van jouw dorp in de hoop meer bezoekers naar het plaatsje te kunnen lokken. Het concept is zeer eenvoudig: je speelt een reeks minigames, scoort daarbij punten en wie de meeste heeft, wint het festival. Die spelletjes zijn zeer uiteenlopend: zo moet je bijvoorbeeld rond een vijver draaien, je vislijn met de A-toets laten zakken. Wanneer dan een vis bijt, moet je hem zo snel mogelijk binnenhalen door als een gek op die A-knop te bashen! Andere spelletjes omvatten precisie, zoals die waarin je kledingpatronen moet uitknippen met je stylus. Denkwerk is ook belangrijk, als je bijvoorbeeld bloemen moet schikken.

De ontwikkelaars hebben goed gekeken naar de concurrenten en dat werpt ook duidelijk zijn vruchten af. De minigames zijn verslavend en zeer goed uitgewerkt. Dat brengt echter ook een groot nadeel met zich mee: het verhaaltje dat er rond werd gebouwd voelt veel te verplicht aan. Gamers willen die spelletjes doen en niet een reeks saaie teksten lezen. Helaas wordt ook de rest van het spel wat naar de achtergrond geschoven. Er zijn namelijk nog talrijke extra functies die wel worden uitgelegd bij de aanvang van het spel, maar waar je niets meer van hoort in het verdere verloop.

Kaartgebruik
Zo is er de tactische input die bij elk festival wordt vereist. Je kan festivalkaarten verzamelen, die je kan inzetten tijdens je speelsessies om onder meer je snelheid, techniek en kracht te upgraden. Ik heb ze tijdens mijn eerste zes festivals niet gebruikt. Ik won de ene keer wel, de andere keer niet. Maar dan doe je hem opnieuw en win je plots wel. En je krijgt dan extra punten omdat je de Prijs voor Kaartonthouding hebt gewonnen. Altijd aardig meegenomen. Ook moet je even nadenken bij je personages. Je kan hem niet voor eeuwig uitbreiden, dus ben je verplicht om teams op te richten met maximaal drie personages met elk hun specialiteit.

Andere vergeten functies zijn ondermeer het verbouwen van je huisje en het aanschaffen van nieuwe kledij. Dit is nochtans de core van een Sims-game: pas jezelf en je omgeving aan om verder te kunnen gaan in je leven. Het is dan ook jammer dat in deze titel de minigames een eerste plaats hebben gekregen en er weinig 'reclame' wordt gemaakt tijdens het spelen voor deze andere features. Het lijkt nu meer een extra dan een vaste functie.

Grafisch valt MySims Party een beetje tegen. Uiteraard is de Nintendo DS geen videokanon, maar hier en daar konden er toch een paar glitches een beetje worden bijgewerkt. De personages zien er wat vierkant uit, maar ze bewegen wel zoals het hoort. Verschillende vormen van mimiek werden geprogrammeerd en zorgen toch voor een natuurlijk gevoel, al is ook dat feit met een flinke korrel zout te nemen. Als je bij een ontmoeting een personage ziet schrikken, dan is dat soms met iets te veel acteerwerk.

Niet te klagen
Over het geluid hebben we niet te klagen: de melodieën zijn gevarieerd en vooral niet storend. Dat geldt ook voor de verschillende geluidseffectjes die het spel rijk is. Het spel speel je uit in tien uur, wat redelijk lang is voor een DS-game. Je hebt dus zeker waar voor je geld, maar toch is de tijdsduur ook een negatief punt dat zal doorwegen bij de bepaling van de eindscore. De festivals worden namelijk steeds langer en ik vraag me dan ook af hoe kinderen dit tempo zullen volhouden, want er kan niet tijdens een festival worden opgeslagen. Dat maakt het na een tijd ontoegankelijk voor jongere spelers en dat is toch wel jammer voor deze game die zich weldegelijk richt op kinderen.

Na enkele mindere titels is het dus eindelijk tijd voor een betere opvolger in de reeks van MySims. Na regen komt dan toch zonneschijn, maar hoelang zal dit duren? EA Games heeft ondertussen MySims Racing aangekondigd en dat betekent dus alweer een nieuwe wending in het waarschijnlijk nog lange verhaal van deze reeks. We zijn zeer benieuwd, maar tot dan houden we ons nog even bezig met MySims Party.

MySims Party vertelt aan de ene kant weer hetzelfde verhaal van de vorige twee games: jouw hoofdpersonage komt aan in een rustig dorpje en jij moet hem helpen om het een plaats op de kaart te geven. Aan de andere kant is er nu ook het partygame-concept: speel leuke en verslavende minigames met de knoppen, stylus en microfoon en wordt de beste in de tien festivals. Jammer dat daardoor het Sims-gevoel wat aan de kant wordt geschoven, maar we zijn zeker tevreden met deze interessante titel. Een lange speelduur, maar mogelijk iets te lang voor de jongere gamers? Desalniettemin is deze titel zeker het aankopen waard!

34/50

13/20

15/20