Ik lijk niet op de Neon van de inleiding, want die is een toffe piraat.

MySims Party

Wii-Review geschreven door Niels Peuchen op 28-03-2009. RS: 110

MySims wordt door Electronic Arts exclusief uitgebracht op de Wii en de Nintendo DS. De vraag of wij daar blij mee moeten zijn, is eigenlijk niet aan ons besteed, want is deze game wel bedoeld voor een gemiddelde Next-Gamer? Ik ontving, ik speelde, ik concludeerde. In dit artikel wordt trouwens de Wii-versie van MySims Party besproken, hiernaast bespreekt mijn zeer geëerde collega Matthew het spel voor de DS.

"Mijn naam is Neon en ik woon in het dorpje Nextropoli. Eigenlijk wilde ik de plaats Nextropolis noemen, maar zo veel letters waren niet toegestaan in de wereld van MySims. De mensen hier zijn vrolijk, ze gebruiken veel superlatieven en ze organiseren spelletjesfestivals met vreemde namen. Ik weet niet wat ik ervan moet denken..."

Genesis
Minigameverzamelingen konden in de begindagen van de Wii zich gemakkelijk laten opgaan in de massa. Deze situatie is gelukkig veranderd, maar nu zijn de meeste spellen voor de Wii te veel gericht op kinderen. En net nu er een hele stroom hardcoregames de console lijkt te bestormen, komt EA met MySims Party. De oude tijden herleven dan wel niet, maar de oude games verschijnen wel weer ten tonele in dit spel.

Ik ben het die zich waagde aan MySims Party. Ondanks mijn hoofdredacteurschap had ik weinig keuze bij het kiezen van een review copy. Blijkbaar hadden de goden het zo gewild, want ik moest het doen met deze game en daar was niets tegenin te brengen. Afijn, tegen de tijd dat de game arriveerde op mijn deurmat, had ik dat feit geaccepteerd. Enige tijd later begon ik met gamen. Ik werd verwelkomd door vrolijke muziek en door de vrolijke burgemeester Rosalie. Ze was heel aardig, want ik mocht zelf een naam bedenken voor háár stad. Zou ze misschien de eerste analfabete burgemeester zijn? Hierover denkend typte ik mijn beoogde naam in. Natuurlijk moest de naam van deze site daarvan deel uitmaken, een toentertijd verzonnen ongeschreven regel die ik graag hanteerde. 'Nextropolis' kwam uit de lucht vallen, mijn hoofd in, en ik voerde het in met behulp van mijn Wii Remote. Het stokte echter bij de 's'; het maximum van tien letters was net daarvoor bereikt. Daarom leef ik nu in Nextropoli...

Spelletjestijd!
Ik heb hier een raadsel liggen: het begint met een 'M' en eindigt op 'Party'. De twee meest voor de hand liggende antwoorden ga ik gebruiken in de rest van deze alinea, samen met mijn verwachtingen die ik vooraf had over MySims Party (antwoord nummer één). Toen dacht ik namelijk dat het net zoals Mario Party (het tweede antwoord) zou zijn, maar dan zonder spelbord. Of deze hypothese gegrond is, lees je na de screenshot hieronder, die ik natuurlijk heel tactisch geplaatst heb.

Twee onwaarschijnlijke opties: óf deze mummie is niet dood en kan praten óf de dames achter de toonbank kunnen gedachtelezen.

Mijn mening staat vast, ondanks dat ik MySims Party niet veel gespeeld heb. Dat komt niet eens door tijdstekort, maar door het spel zelf. Eén woord kan deze hele game beschrijven, ook al bestaat deze uit minigames, het leuk uitdossen van je personage en het (ver)bouwen van je huis: saai! Misschien ligt het aan mij en ben ik te veel een hardcoregamer voor deze titel en moeten we hem eigenlijk beoordelen volgens richtlijnen voor de doelgroep. Misschien ook niet, want op deze manier een review schrijven is veel leuker. Maar goed, ik vind de game saai en dat komt door de hele opbouw ervan. MySims Party draait namelijk voornamelijk om minigames. Je kunt aan verschillende festivals met die kleine spelletjes meedoen en... dat is het. Oké, je kunt dus ook nog je huis bewerken, maar de keuzes daarvoor zijn zo miniem dat het geen naam mag hebben. Dus ga je maar aan de slag met de minigames. In het begin valt het mee, dan is er nog niet veel te klagen. Maar al snel begint de klad erin te raken: de spellen lijken te veel op elkaar. Er zijn een aantal basisbesturingen voor je Wii Remote en die worden constant herhaald; enkel de verhaaltjes eromheen en de omgeving lijken anders.

Momentjes van jammer
En als de makers dan ook nog eens geen enkel spelletje echt origineel hebben weten te benaderen, dan weet je dat deze telg uit de MySims-reeks niets minder doet dan teleurstellen. Maar niet alleen de minigames dragen daaraan bij, ook het bewerken van je Sim (in mijn geval Neon genaamd) weet de verkeerde noten te raken. Het frustratiegehalte is in dit onderdeel wel heel erg hoog, want ik snap niet hoe EA niet heeft ingezien dat het allemaal veel simpeler én leuker kan. Je komt in het bewerkingsmenu aan en ziet slechts enkele knopjes. Je bedenkt dat er wel erg weinig opties zijn en experimenteert daarmee. Vervolgens ga je per ongeluk met je cursor over de Sim en je ontdekt dat je moet klikken op bepaalde onderdelen van je poppetje om iets te veranderen. Helaas beweegt Neon en moet je accuraat zijn in het aanwijzen... Gelukkig klik je op een gegeven moment vaker op het gewenste dan op iets anders, maar daar krijg je dan ook genoeg oefening voor. Je hebt namelijk de A- en B-knop om heen en terug te gaan in de garderobe, maar aangezien die heel uitgebreid is (ik schat het op meer dan honderd kledingstukken) en je per klik naar één volgende outfit gaat, ben je daarmee té lang bezig. En helemaal met laadtijden daartussen die kunnen oplopen tot vijf seconden... Ik heb herhaaldelijk gezucht.

Deze creaties zijn, net zoals de minigames, de huizen en de Sims zelf, ontzettend kleurrijk, op het kinderachtige af. Daarmee is niets verkeerd, want de Wii is in staat dit goed weer te geven en we begrijpen ondertussen wel aan wie deze game gericht is. Maar opzienbarend en oogverblindend zijn de graphics nooit te noemen, net zoals het onopvallende geluid dat vrij weinig variatie kent qua ritmes. Met betrekking tot de jonge doelgroep zijn er echter toch een aantal dingen die we niet kunnen plaatsen in MySims Party. Zo heb je de Nederlandse vertaling, waarbij de meest debiele maar betekenisvolle zinnen de revue passeren en waarbij moeilijkere woorden als 'vrijpostig' af en toe opduiken. Een ander heikel punt is de lengte van de festivals: die waren mij al te lang (na een potje met zeven minigames haakte ik af), dus wat moet een hyperactief tienjarig jongetje dat MySims Party bij de Intertoys heeft gekocht van zijn ouders' geld hier dan mee? Want hier houden de irritaties bij hem niet op. Onze uitverkorene met ADHD begrijpt immers soms de tekst niet en zit te lang achter de Wii, minigames spelend waarvan bij sommige de uitleg behoorlijk onduidelijk is. Moet er nou geschud worden met de Remote of is het de bedoeling de A-knop in te drukken? En wanneer moet wat? Het jongetje probeert maar wat. Hij zwaait in alle hevigheid met de controller, maar het spel reageert niet. Gebruikt hij de verkeerde besturing? Nee, de bewegingsherkenning is soms totaal de weg kwijt. De tegenstanders zijn echter perfect bezig en, laten we hem Jantje noemen, wordt dik ingemaakt. Het volgende spelletje wint Jantje met gemak, omdat zelfs met peper in de reten de concurrenten niet vooruit te branden zijn. Ja, daar wordt de game leuk van...

Dit wordt dan wel 'n minigame genoemd, het is gewoon het besparen op personeelskosten.

Periodes van jammer
Laten we Jantje nog even terughalen. Ook deze alinea gaat namelijk over de kleine irritaties des Simlevens en Jantje heeft nog een heel leven voor zich. Jantje praat wel eens met dorpsbewoners in het fictieve dorp Klaasje. Hij hoorde onlangs van het Guiness recordboek over games en kwam op het idee MySims Party te nomineren voor... het spel met de meeste superlatieven (ook al kent hij dat woord niet)! Je wordt namelijk doodgegooid met opmerkingen over alles en nog wat en deze inwoners schijnen festivals een waar godsgeschenk te vinden. En die opmerkingen zelf dan... Ene Fleur zegt constant dat ze heel veel bloemen zou krijgen als ze voor elk verdiend punt in een festival een bloem zou krijgen. MAAR DAT KRIJGT JE NIET, FLEUR! DAN HOEF JE DAT OOK NIET TOT IN DEN TREURNIS TE HERHALEN! Ik zou me nog bozer kunnen maken, want na elk spelletje zwaaien de Sims op een ontzettende domme manier met hun armpjes en tijdens de minigames hebben meisjes namen als Ruud en heet een bagagedraagspel 'Hinkelen' TERWIJL DAAR TOTAAL GEEN ENKELE AANLEIDING VOOR IS! Sorry, laat ik me weer gaan...

Het staat echter onomstotelijk vast dat MySims Party niet zo origineel als Mario Party en niet zo uitgebreid als The Sims is. De combinatie van deze twee spellen heeft dan ook een zeer matige indruk achtergelaten, maar is dan ook niet bedoeld voor de gemiddelde Next-Gamesbezoeker. Met wat meer aandacht voor de minigames en het minder wegmoffelen van de MySims-roots had EA een veel plezantere game kunnen afleveren.

Alle clichés zijn van stal gehaald om de hamvraag over de kwaliteit van MySims Party toe te lichten. De wildgroei van de MySims-reeks en de door afwezigheid schitterende originaliteit hebben ervoor gezorgd dat Party in de gevarenzone terecht is gekomen. Hopelijk blijven de andere MySims-games niet als paddenstoelen uit de grond schieten, want het huidige concept is niet voor herhaling vatbaar.

18/50

12/20

11/20