Punch-Out!!

Wii-Review geschreven door Claudia Tluk op 28-06-2009. RS: 192

Nintendo brengt al een tijdje GameCube-toppers opnieuw uit op de Wii en deze lijn trekken ze nu ook door naar de vroegere consoles met een remake van Punch-Out!!. De boksgame met Little Mac in de hoofdrol werd in een nieuw jasje gestoken en kreeg als voornaamste verandering natuurlijk een nieuwe besturing mee, maar kan de game nog steeds onze boksharten veroveren? We testten het met plezier voor jullie uit tijdens een potje pure nostalgie!

De bezoekers die zich al geruime tijd in het gamecircuit bevinden, kennen Punch-Out!! ongetwijfeld nog. In 1984 maakte deze boksgame zijn debuut op arcadekasten en later verschenen er ook succesvolle versies op de NES en de SNES. Nu, maar liefst vijftien jaar later, maakt hoofdpersonage Little Mac opnieuw zijn opwachting, deze keer op de Wii.

Cliché personages
Punch-Out!! werd in de jaren '80 vooral geprezen om zijn grappige vormgeving en dito personages. We verklapten eerder al dat je in deze versie opnieuw in de huid kruipt van Little Mac, maar ook bij de tegenstanders komen we veel oude bekenden tegen zoals de Duitser Von Kaiser of de Spanjaard Don Flamenco. Alle personages krijgen een korte intro net voor je tegen hen bokst en daarin wordt meteen duidelijk dat alle clichés naar boven worden gehaald. Zo wordt Indiër Great Tiger bijvoorbeeld voorgesteld op een vliegend tapijt.

Die intro bestaat uit enkele afbeeldingen en wordt bijgestaan door leuke tunes. Die laatste kunnen je aardig bekend voorkomen uit de vorige edities van deze game, al zijn ze gelukkig wel aangepast aan deze tijd. Tot slot spreken je vijanden ook elk hun eigen taal, wat op zich leuk gevonden is. De ontwikkelaars van dit spel hebben er helaas wel niet aan gedacht deze tekst van ondertitels te voorzien waardoor je dus het raden hebt naar wat de Rus of de Japanner te vertellen heeft.

Wat zou die Japanner in hemelsnaam vertellen?

Veel besturingskeuze
Genoeg geleuterd over de tegenstanders nu, tijd voor het echte werk: het boksen zelf. Nintendo heeft ervoor gekozen om ons een breed gamma aan besturingsmogelijkheden aan te bieden en dat kunnen we alleen maar toejuichen. De eerste manier is de meest klassieke: je houdt de WiiMote horizontaal in je handen, ontwijkt met de pijltjestoetsen en slaat met 1 en 2. Dit is meteen de makkelijkste manier van spelen, maar natuurlijk niet zo realistisch. De tweede optie daarentegen is dat zeker wel. Hierbij stelt je Nunchuk de rechtse arm voor en de Remote de linkse. Je kan daardoor echte stoten uitdelen en dat maakt het spel natuurlijk al heel wat leuker. Ook het ontwijken, dat je doet met behulp van de richtingsstick op de Nunchuk, gaat hierbij erg vlot.

Toch worden de mogelijkheden van de Wii niet helemaal benut door deze vorm van besturen. Om verschillende slagen uit te delen, moet je gebruik maken van de knoppen op beide controllers. Een slag in het gezicht voer je bijvoorbeeld niet uit door effectief naar boven te slaan, maar door de B-knop in te drukken terwijl je slaat. Als derde optie kan je ook nog het Balance Board inschakelen om je tegenstander te ontwijken. Dat doe je door je gewicht naar links en rechts te verleggen of door je te bukken. Het ontwijken gebeurt op deze manier echter minder nauwkeurig dan met de Nunchuk en het voortdurende bewegen zorgt ervoor dat het spel vrij vermoeiend wordt.

De personages zijn erg cliché opgemaakt, zie jij uit welk land deze heer komt?

De verschillende controls zijn makkelijk onder de knie te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat Punch-Out!! ook een 'easy' game is. Iedere tegenstander heeft een bepaalde tactiek en die moet je goed bestuderen vooraleer je kans maakt om te winnen. Er is echter één bepaalde slag waarmee je iedereen een flinke dreun kan toedienen: de Star Punch. Die kan je enkel gebruiken als je minstens één ster verzameld hebt en dat doe je als volgt: je tegenstander daagt je soms erg uit om hem een slag te verkopen en als je dan net op het juiste moment stoot, is de ster binnen. Wanneer je een maximum van drie sterren hebt veroverd, kan je een gigantische uppercut uitdelen.

Weinig mogelijkheden
Je kan al je bokskunsten tonen in verschillende modi, maar we blijven hier jammer genoeg toch wat op onze honger zitten. Er is eerst en vooral de carrièremodus waarin het jouw doel is om de wereldtitel binnen te halen. Je kan die behalen in een vijftiental wedstrijdjes en dat neemt nog wel enige tijd in beslag, zeker de laatste boksmatchen zijn niet van de poes. Maar dat is dan ook meteen de enige leuke modus van deze titel. Je hebt wel nog een Exhibition-gedeelte, waar je wedstrijdjes moet winnen door allerlei opdrachten uit te voeren, maar dat begint al snel te vervelen.

Als laatste spelvorm hebben we nog de multiplayer: je begint in een split screen, maar van zodra één van jullie voldoende kracht heeft verzameld, verandert diens personage in een giga-versie en valt het split screen weg. Dat brengt met zich mee dat één van jullie in spiegelbeeld zal moeten vechten, en dat is toch niet zo handig. Het is erg jammer dat hier een online-mogelijkheid ontbreekt en dat je enkel en alleen met Little Mac kan boksen.

Probeer tegen zo'n giga-Mac maar eens te winnen.

Ondanks de minpuntjes verdient deze game het niet om in mineur te eindigen en dat ga ik dan ook niet doen. Er zijn namelijk ook heel wat positieve punten en daar heb ik er eentje nog niet van besproken: de graphics. En die zijn meer dan leuk te noemen. Het realisme is ver zoek, maar dat is net de charme van deze titel. De personages zijn mooi vormgegeven en laten je mondhoeken regelmatig naar boven krullen. Je ziet dat er heel wat elementen uit de eerste versie zijn behouden, maar ze zijn op een leuke manier omgevormd naar de standaarden van vandaag.

Nintendo is er dus duidelijk in geslaagd om Punch-Out!! opnieuw in een leuk jasje te steken. Op alle vlakken zijn er nog enorm veel gelijkenissen terug te vinden en dat zullen vooral de fans van deze franchise kunnen waarderen. Voor mij mag Nintendo dus naast de New Play Control!-reeks ook best verder gaan met deze nostalgische toppers nieuw leven in te blazen.

Punch-Out!! is een meer dan geslaagde remake van de eerdere NES- en SNES-versies van deze titel. Je kruipt opnieuw in de huid van Little Mac en gaat aan de slag om die fel begeerde wereldtitel binnen te halen. Dit boksspel bestaat nog steeds uit boksen en ontwijken, en deze eenvoudige gameplay zorgt ervoor dat deze game toegankelijk is voor iedereen. Door de verschillende besturingsmogelijkheden kan je het niveau helemaal zelf bepalen en komen ook de die hard-gamers helemaal aan hun trekken. Het is enkel jammer dat Nintendo er niet aan gedacht heeft om een online competitie in te lassen, maar om even de stress uit je lichaam te boksen of om puur nostalgische redenen is deze game zeker een aanrader.

40/50

16/20

16/20